• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Jag har tänkt sikta mot att bli en habil löpare, från att i nuläget knappt orka jogga 5km under 30 min. Jämte detta så styrketränar jag helkroppspass 2 gånger i veckan vilket jag tycker är roligt och ej vill ge avkall på. Löpningen är främst tänkt som ett komplement snarare än för att bli min huvudsakliga träningssyssla, därför tror jag inte att jag kommer kunna få till fler än 1-2 pass / vecka.
Jag har läst en del om zon 2 och så vidare, att ej ta ut sig helt utan att försöka hålla ett lugnt tempo i majoriteten av träningen. Min fråga är egentligen, är detta någonting att beakta som en total novis, eller är det bara att springa på så gott jag orkar om det ändå bara rör sig om 1-2 pass / vecka?
Oklar målsättning, men någonstans vill jag väl helt enkelt bli en habil löpare som kan pinna på utan att bli trött.

Sista passet innan Söder Runt fick bli på bandet.
IMG_7670.jpeg

Jag har tänkt sikta mot att bli en habil löpare, från att i nuläget knappt orka jogga 5km under 30 min. Jämte detta så styrketränar jag helkroppspass 2 gånger i veckan vilket jag tycker är roligt och ej vill ge avkall på. Löpningen är främst tänkt som ett komplement snarare än för att bli min huvudsakliga träningssyssla, därför tror jag inte att jag kommer kunna få till fler än 1-2 pass / vecka.
Jag har läst en del om zon 2 och så vidare, att ej ta ut sig helt utan att försöka hålla ett lugnt tempo i majoriteten av träningen. Min fråga är egentligen, är detta någonting att beakta som en total novis, eller är det bara att springa på så gott jag orkar om det ändå bara rör sig om 1-2 pass / vecka?
Oklar målsättning, men någonstans vill jag väl helt enkelt bli en habil löpare som kan pinna på utan att bli trött.
Jag tror det största misstaget många noviser gör är som du säger att ta ut sig helt varje pass. Mitt tips är att när du är klar med rundan ska du känna att du hade kunnat ta någon kilometer till, eller sprungit lite snabbare. Mäta puls med zon2 osv tycker jag är lite overkill.

Om målet bara är att orka längre så kan du definitivt bara jogga i lugnare tempo. Se till att öka volymen sakta men säkert. Lägg på 1-2 km totalt varannan/var tredje vecka t.ex.

Om du däremot vill bli snabbare också så kommer det krävas lite mer än 1-2 pass i veckan. Jag skulle ha siktat på 3 pass, där i alla fall ett av dom är någon typ av snabbare intervaller. Se dock till att inte börja för hårt med intervallerna. Börja i ett tempo som du klarar av och öka tempot sakta men säkert. Ett bra intervallpass är 4x4 intervaller - Spring i 4 minuter följt av gå/jogga väldigt lugnt i 3 minuter - gör detta fyra gånger efter varandra. Dom 3 minuterna är din vila, så kallad "aktiv vila".

Andra passet kan vara ett långsamt långpass där du kanske börjar med att jogga 7 km i kanske 7 min/km. Sen ökar du den distansen med 1 km var tredje vecka tills du når säg 12-15 km. När det känns för lätt så kan du öka tempot också. Men tanken är att inte ta ut sig, utan det ska gå lugnt och fint och finnas mer i tanken när man är klar.

Tredje passet kan vara ett kortare pass, aningen snabbare om du vill. Eller kör vad du känner för, kanske lite roligare att köra lite på känsla ett av passen också.

Sen om det ibland bara blir 2 pass i veckan gör inget heller, men 2-3 behövs nog iaf.

Och inga problem att fortsätta med styrketräningen, det gynnar dig bara.

Jag tycker absolut att du ska träna mot lägre puls snarare än högre fart.
Jobbar du så kommer farten av sig själv.
Och du slipper kanske skador o sånt.
Sen om du går upp ytterligare något pass så lägg in lite fart/intervaller.
”tips från en motionär”

Tack så mycket för era svar!
Min tolkning blir alltså att nu i början, förutsatt att det endast rör sig om 1-2 pass i veckan, sikta på att hålla ett ganska lugnt tempo. Svårt i min nuvarande form att hålla så mycket lugnare än vad jag redan gör utan att gå ned på promenad misstänker jag.
Om jag blir biten eller utökar passen till ett snitt på närmre 3 pass i veckan så lämpar det sig att göra ett av passen till ett intervallpass med högre intensitet och aktiv vila.

Om du nu kör två pass i veckan ibland så kan du absolut köra lite kortare men snabbare också ett av passen. Bara för att få känna på lite fart.
Men fokus bör vara på att få upp volymen lite, så majoriteten bör vara lugnare och lite längre pass som blir längre och längre med tiden.

Och vill du nu försöka slå pers på 5 km ibland så kör på :) man vill ju även se att det man gör ger resultat.

Broloppet någon?

En kompis har fått diskbråck och kan inte springa. Ingen från sista minuten listan kunde heller.
Så… någon här som är sugen? Självkostnadspris, men får springa i anmält namn - för sent att ändra.

Körde första halvmaran med Broloppet igår. För att ha fått tag i biljetterna för ca 6 veckor sedan är jag riktigt nöjd med att bara ha tagit mig över på 2.22. Tidigare längsta passet låg på 15km. Skoj med lopp och riktigt häftigt att springa över bron :)
Starkt jobbat! 🥳🤩

Var det tufft för psyket att springa en så lång raksträcka och med målet i sikte nästan hela tiden? Tänker själv på när jag löpar långa raksträckor, och inte minst när jag vandrar i fjällen... Väldigt tufft när man tappar avståndsbedömningen och allting upplevs så jäkla långsamt

Körde första halvmaran med Broloppet igår. För att ha fått tag i biljetterna för ca 6 veckor sedan är jag riktigt nöjd med att bara ha tagit mig över på 2.22. Tidigare längsta passet låg på 15km. Skoj med lopp och riktigt häftigt att springa över bron :)
Hur upplevde du målgången? Har sett bilder att det var tokstopp 100m före mållinjen?

Hur upplevde du målgången? Har sett bilder att det var tokstopp 100m före mållinjen?
Ja det var tokstopp i 600-800 meter för oss som droppade in +2h, jag stod där i trängslen ca 15 min.

Läste att deras pressansvariga gått ut o sagt att det var bara totalt stopp i 30 sekunder vilket är skitsnack. Det var kanske totalstopp i 30 sekunder fast x 20 olika omgångar då man kunde ta ett par steg frammåt var 30:de sekund, fast hela förfarandet pågick i 30-40 minuter.

Edit: Utöver det var väskutlämningen efteråt under ALL kritik, vilket jävla kaos! Och likaså transporten från området efteråt, den var helt magiskt dålig och kändes som organisatörerna inte tänkt över huvud taget. Efter att väntat i nästan 1h så gav vi upp och gick tillbaka in mot stan/hyllie istället som tusentals andra.

Men med ovan negativa sagt så var det jävligt koolt att springa över bron och organisationen innan loppet funkade skapligt, givetvis med vissa förseningar men det får man ju acceptera när det är 40k löpare som ska iväg.

Senast ändrad:
Starkt jobbat! 🥳🤩

Var det tufft för psyket att springa en så lång raksträcka och med målet i sikte nästan hela tiden? Tänker själv på när jag löpar långa raksträckor, och inte minst när jag vandrar i fjällen... Väldigt tufft när man tappar avståndsbedömningen och allting upplevs så jäkla långsamt
Jag tyckte det var helt ok, man hade ögonen på bropelarna och stannade för lite selfies o så där :)

Jobbigast var tunneln där de inte körde med ventilationen tillräckligt så det var som en tropisk jungel där nere. När man sen kom upp på bron fick men lite frisk luft och piggnade till igen.

Starkt jobbat! 🥳🤩

Kändes ändå okej, det var bra stämning och mer fokus på delmål som tex pelarna som Johpe sa :)

Startade i sista startgrupp så när vi kom in var det inte lika kaosigt. Men de sista tre km var fullt av folk som gick över hela banan och även in på upploppet, så lite störigt när man fick sick sacka.

Framförallt väskutlämning och transport därifrån som var kaosigt som också nämnts ovan.

Jag gick nog i mål när det var som värst. Sista 150m tog drygt 10 minuter. Så klart tråkigt, men även farligt. Det var två löpare i min närhet som svimmade/kollapsade i trängseln och värmen. Det var väldigt svårt att signalera till sjukvårdspersonal och sedan stört på omöjligt för de att komma fram.

Min upplevelse av loppet som helhet är tyvärr väldigt negativ. Organisatoriskt fungerade det inte alls i min värld. Att banan är en enda lång tråkig raksträcka utan publik hade jag för stått på förhand.

Jag gick nog i mål när det var som värst. Sista 150m tog drygt 10 minuter. Så klart tråkigt, men även farligt. Det var två löpare i min närhet som svimmade/kollapsade i trängseln och värmen. Det var väldigt svårt att signalera till sjukvårdspersonal och sedan stört på omöjligt för de att komma fram.

Min upplevelse av loppet som helhet är tyvärr väldigt negativ. Organisatoriskt fungerade det inte alls i min värld. Att banan är en enda lång tråkig raksträcka utan publik hade jag för stått på förhand.
Det var ju stört varmt i slutet också.

Tillbaka
Topp