TackBra jobbat. Ordning o reda.
Jag möter gärna upp i Växjö för ett nytt PB försök.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
TackBra jobbat. Ordning o reda.
Jag möter gärna upp i Växjö för ett nytt PB försök.
Jag tror det största misstaget många noviser gör är som du säger att ta ut sig helt varje pass. Mitt tips är att när du är klar med rundan ska du känna att du hade kunnat ta någon kilometer till, eller sprungit lite snabbare. Mäta puls med zon2 osv tycker jag är lite overkill.Jag har tänkt sikta mot att bli en habil löpare, från att i nuläget knappt orka jogga 5km under 30 min. Jämte detta så styrketränar jag helkroppspass 2 gånger i veckan vilket jag tycker är roligt och ej vill ge avkall på. Löpningen är främst tänkt som ett komplement snarare än för att bli min huvudsakliga träningssyssla, därför tror jag inte att jag kommer kunna få till fler än 1-2 pass / vecka.
Jag har läst en del om zon 2 och så vidare, att ej ta ut sig helt utan att försöka hålla ett lugnt tempo i majoriteten av träningen. Min fråga är egentligen, är detta någonting att beakta som en total novis, eller är det bara att springa på så gott jag orkar om det ändå bara rör sig om 1-2 pass / vecka?
Oklar målsättning, men någonstans vill jag väl helt enkelt bli en habil löpare som kan pinna på utan att bli trött.
Jag har tänkt sikta mot att bli en habil löpare, från att i nuläget knappt orka jogga 5km under 30 min. Jämte detta så styrketränar jag helkroppspass 2 gånger i veckan vilket jag tycker är roligt och ej vill ge avkall på. Löpningen är främst tänkt som ett komplement snarare än för att bli min huvudsakliga träningssyssla, därför tror jag inte att jag kommer kunna få till fler än 1-2 pass / vecka.
Jag har läst en del om zon 2 och så vidare, att ej ta ut sig helt utan att försöka hålla ett lugnt tempo i majoriteten av träningen. Min fråga är egentligen, är detta någonting att beakta som en total novis, eller är det bara att springa på så gott jag orkar om det ändå bara rör sig om 1-2 pass / vecka?
Oklar målsättning, men någonstans vill jag väl helt enkelt bli en habil löpare som kan pinna på utan att bli trött.
Jag tycker absolut att du ska träna mot lägre puls snarare än högre fart.Jag har tänkt sikta mot att bli en habil löpare, från att i nuläget knappt orka jogga 5km under 30 min. Jämte detta så styrketränar jag helkroppspass 2 gånger i veckan vilket jag tycker är roligt och ej vill ge avkall på. Löpningen är främst tänkt som ett komplement snarare än för att bli min huvudsakliga träningssyssla, därför tror jag inte att jag kommer kunna få till fler än 1-2 pass / vecka.
Starkt jobbat!Körde första halvmaran med Broloppet igår. För att ha fått tag i biljetterna för ca 6 veckor sedan är jag riktigt nöjd med att bara ha tagit mig över på 2.22. Tidigare längsta passet låg på 15km. Skoj med lopp och riktigt häftigt att springa över bron![]()
Hur upplevde du målgången? Har sett bilder att det var tokstopp 100m före mållinjen?Körde första halvmaran med Broloppet igår. För att ha fått tag i biljetterna för ca 6 veckor sedan är jag riktigt nöjd med att bara ha tagit mig över på 2.22. Tidigare längsta passet låg på 15km. Skoj med lopp och riktigt häftigt att springa över bron![]()
Ja det var tokstopp i 600-800 meter för oss som droppade in +2h, jag stod där i trängslen ca 15 min.Hur upplevde du målgången? Har sett bilder att det var tokstopp 100m före mållinjen?
Jag tyckte det var helt ok, man hade ögonen på bropelarna och stannade för lite selfies o så därStarkt jobbat!
Var det tufft för psyket att springa en så lång raksträcka och med målet i sikte nästan hela tiden? Tänker själv på när jag löpar långa raksträckor, och inte minst när jag vandrar i fjällen... Väldigt tufft när man tappar avståndsbedömningen och allting upplevs så jäkla långsamt
Kändes ändå okej, det var bra stämning och mer fokus på delmål som tex pelarna som Johpe saStarkt jobbat!
Var det tufft för psyket att springa en så lång raksträcka och med målet i sikte nästan hela tiden? Tänker själv på när jag löpar långa raksträckor, och inte minst när jag vandrar i fjällen... Väldigt tufft när man tappar avståndsbedömningen och allting upplevs så jäkla långsamt
Startade i sista startgrupp så när vi kom in var det inte lika kaosigt. Men de sista tre km var fullt av folk som gick över hela banan och även in på upploppet, så lite störigt när man fick sick sacka.Hur upplevde du målgången? Har sett bilder att det var tokstopp 100m före mållinjen?
Jag gick nog i mål när det var som värst. Sista 150m tog drygt 10 minuter. Så klart tråkigt, men även farligt. Det var två löpare i min närhet som svimmade/kollapsade i trängseln och värmen. Det var väldigt svårt att signalera till sjukvårdspersonal och sedan stört på omöjligt för de att komma fram.Hur upplevde du målgången? Har sett bilder att det var tokstopp 100m före mållinjen?
Det var ju stört varmt i slutet också.Jag gick nog i mål när det var som värst. Sista 150m tog drygt 10 minuter. Så klart tråkigt, men även farligt. Det var två löpare i min närhet som svimmade/kollapsade i trängseln och värmen. Det var väldigt svårt att signalera till sjukvårdspersonal och sedan stört på omöjligt för de att komma fram.
Min upplevelse av loppet som helhet är tyvärr väldigt negativ. Organisatoriskt fungerade det inte alls i min värld. Att banan är en enda lång tråkig raksträcka utan publik hade jag för stått på förhand.