• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Skönt intervallpass på tracken igår, men 7km nedvarvning var lite väl trögt. Nästa gång flyttar vi några km så det blir en längre uppvärmning istället.

Körde med mina superblast 1 som det har pratats lite om i tråden huruvida de är snabba eller inte. Jag älskar dom!

• 9 km uppvärmning
  • 5 x 1 km @ 3:55 min/km, 3 min joggvila
  • 7 km nedvarvning

1000006919.jpg

1000006906.jpg

Har bränt av 928 kilometer på mina Asics GT2000-13 och det börjar bli dags att pensionera dem. Bra skor för lugna pass och transportlöpning, men så satans tråkiga. Överväger att ersätta dem med antingen Glideride Max eller Superblast 2. Någon som har åsikter om dessa skor och vad man bör välja? Snittar 100km per vecka.

Har bränt av 928 kilometer på mina Asics GT2000-13 och det börjar bli dags att pensionera dem. Bra skor för lugna pass och transportlöpning, men så satans tråkiga. Överväger att ersätta dem med antingen Glideride Max eller Superblast 2. Någon som har åsikter om dessa skor och vad man bör välja? Snittar 100km per vecka.
Rekomenderar egentligen inte superblast för långsamma rundor. Visst att dämpningen är magisk och de är otroligt sköna men de "vill springa snabbt". Jag har jättesvårt att springa mina easy/recovery i dom.

Glideride har jag inte provat, men de verkar vara på otrolig rea överallt just nu

Senast ändrad:
Skönt intervallpass på tracken igår, men 7km nedvarvning var lite väl trögt. Nästa gång flyttar vi några km så det blir en längre uppvärmning istället.

Körde med mina superblast 1 som det har pratats lite om i tråden huruvida de är snabba eller inte. Jag älskar dom!

• 9 km uppvärmning
  • 5 x 1 km @ 3:55 min/km, 3 min joggvila
  • 7 km nedvarvning

1000006919.jpg

1000006906.jpg
Jämt och snyggt du fick till det!

Hur många är vi härifrån som springer Göteborgsvarvet i helgen och vad har ni för måltider? Vädret ser betydligt rimligare ut än det var i fjol så man kanske har chans att få vettiga tider i år :cool:

Hur många är vi härifrån som springer Göteborgsvarvet i helgen och vad har ni för måltider? Vädret ser betydligt rimligare ut än det var i fjol så man kanske har chans att få vettiga tider i år :cool:
Jag springer som vanligt. Dock ser jag det som sista långpasset innan Stockholm Marathon så ingen rekordtid. Satsar på marafart minus 15 sekunder/km.

Skall bli intressant med nya sträckningen efter bron också.

Hur gick varvet för folk? Nått att skryta om? Skjut!

Själv körde i princip likadant som @byggarebob123 ovan. Ett sista genrep för maran så gled in på marathonfart -10s/km för en tid på 01:34:29

Gick helt okej för min del. Sprang in på 1:26:15. Tangerar bästa tid på varvet på sekunden men hade kanske hoppats på ca 45 sek snabbare. Startgrupp 2 va brutal i år. På tok för mycket folk i samma grupp enligt mig.

Gick helt okej för min del. Sprang in på 1:26:15. Tangerar bästa tid på varvet på sekunden men hade kanske hoppats på ca 45 sek snabbare. Startgrupp 2 va brutal i år. På tok för mycket folk i samma grupp enligt mig.
Jag glömde skicka in seedning och fick starta i grupp 5. Jag stod nästan bak i rondellen när gruppen startade. Även där en enorm grupp

Någon som har provat/har erfarenhet av nomio i-6? Kan inte bestämma mig för om det låter som världens gimmick eller om det faktiskt är helt legit.

Lite stulen text från internet:
  • 12% lägre mjölksyranivåer i genomsnitt vid fysisk aktivitet på anaerob tröskel
  • 10% minskning av muskulär oxidativ stress under perioder av intensiv fysisk träning.

Det låter nästan på snudd som dopning

Någon som har provat/har erfarenhet av nomio i-6? Kan inte bestämma mig för om det låter som världens gimmick eller om det faktiskt är helt legit.

Lite stulen text från internet:
  • 12% lägre mjölksyranivåer i genomsnitt vid fysisk aktivitet på anaerob tröskel
  • 10% minskning av muskulär oxidativ stress under perioder av intensiv fysisk träning.

Det låter nästan på snudd som dopning
Har provat efter läst "hyllningarna" på joggs forum. Jag har provat på ett längre tröskelpass, pyramid 2-3-4-3-2 km samt i lördags. Tycker väl kunna känna att benen är tomma på ett annat sätt när man är i mål. Som att det inte finns så mycket energi kvar men samtidigt inte stumma eller som betongklumpar utan bara tomma på energi. Svårt o förklara o säkerligen en del placebo men det är bästa beskrivningen jag kan göra...

Har provat efter läst "hyllningarna" på joggs forum. Jag har provat på ett längre tröskelpass, pyramid 2-3-4-3-2 km samt i lördags. Tycker väl kunna känna att benen är tomma på ett annat sätt när man är i mål. Som att det inte finns så mycket energi kvar men samtidigt inte stumma eller som betongklumpar utan bara tomma på energi. Svårt o förklara o säkerligen en del placebo men det är bästa beskrivningen jag kan göra...
Blir lite smått sugen att prova, bara för att det hypas som fan. Har bara läst gott om hur magen inte påverkas. Var det nått du kände av?

Sprang första rundan i Asics Metaspeed Sky Paris. Inhandlades i våras på Stadium för 1800kr, kändes kul att testa med tanke på att de normalt går för en tusenlapp extra. Har sprungit alla mina snabbare pass inklusive maratonspecifika långpass i Magic Speed 4. Helgens pass blev 5 x 5km i måltempo. Klart snabba och roliga att springa i, men upplever dem inte så värst snabbare än Magic Speed 4. Lite mer skjuts i backarna, samt betydligt mer instabila. Hade nog inte köpt dessa till ordinarie pris, då tycker jag att Magic Speed 4 levererar bättre valuta för pengarna. Har sprungit över 650km i dem och de känns fortfarande rappa.

Hur resonerar ni kring tävlingsskor och hur snabb löpare måste man vara för att investeringen ska bära frukt?

Sprang första rundan i Asics Metaspeed Sky Paris. Inhandlades i våras på Stadium för 1800kr, kändes kul att testa med tanke på att de normalt går för en tusenlapp extra. Har sprungit alla mina snabbare pass inklusive maratonspecifika långpass i Magic Speed 4. Helgens pass blev 5 x 5km i måltempo. Klart snabba och roliga att springa i, men upplever dem inte så värst snabbare än Magic Speed 4. Lite mer skjuts i backarna, samt betydligt mer instabila. Hade nog inte köpt dessa till ordinarie pris, då tycker jag att Magic Speed 4 levererar bättre valuta för pengarna. Har sprungit över 650km i dem och de känns fortfarande rappa.

Hur resonerar ni kring tävlingsskor och hur snabb löpare måste man vara för att investeringen ska bära frukt?
saxat från vår älskling ChatGPT: hur snabbt bör man springa i en sko som har kolfiberplatta för att plattan ska hjälpa till?

ChatGPT sade:​

Bra fråga! Det finns faktiskt en viss hastighetströskel där kolfiberplattan i löparskor börjar ge en tydlig effekt. Kolfiberplattor är utformade för att ge energiåtergivning och styvhet, vilket hjälper till med framåtdriv och löpekonomi — men bara om löparen springer tillräckligt snabbt för att "aktivera" den mekaniken.

Generellt gäller:​

• För att verkligen dra nytta av kolfiberplattan bör du springa i ett tempo snabbare än cirka 4:30 min/km (eller snabbare än cirka 13,3 km/h).
  • Många studier pekar på att den största effekten uppstår vid tempon runt 4:00 min/km eller snabbare, vilket motsvarar ungefär tävlingsfart för en erfaren löpare.
Men det är inte svartvitt. Effekten påverkas också av:
  • Din löpteknik (t.ex. framfotsisättning gynnar plattan mer än hälisättning)
  • Din löpvikt och styrka
  • Hur styv plattan är och hur mjuk mellansulan är i skon
  • Hur långt du springer – även i något långsammare tempo kan plattan ge energibesparing över längre distanser.

Sammanfattat:​

• >4:30 min/km: Marginell nytta.
  • 4:00–4:30 min/km: Nyttan börjar märkas.
  • <4:00 min/km: Du får troligtvis ut maximalt av plattans egenskaper.
Jag håller delvis med enligt min erfarenhet (Saucony endorpin pro 3 & Puma fast r nitro elite 2) men jag hade nog sagt på ett ungefär
  • >5:00 min/km: knappt någon nytta
  • 5:00-4:30: nyttan är ok
  • 4:30-4:00: nu känner du att plattan hjälper till och du får ut mycket nytta av plattan
  • <4:00: nu flyger du fram och plattan jobbar för fullt

Senast ändrad:
Maran börjar närma sig och planeringen för energi har börjat.

Om man springer med en pacerunner i maklig takt, säg 3.30-3.45 stannar man då vid en del vätskestationer så man får i sig vätska eller bör man köra löparväst med egen vätska?
Hur ofta kan man räkna med att man stannar?

Hade varit smidigt att primärt behöva ha med sig gels endast.

Hoppar på frågan ovan!

Är riktigt nervig inför just dryck och ätbart under min första mara. Brukar aldrig konsumera vare sig gels eller sportdryck under mina långpass. Klart man vill optimera loppet och få en bra tid, men samtidigt inte göra i brallan..

Maran börjar närma sig och planeringen för energi har börjat.

Om man springer med en pacerunner i maklig takt, säg 3.30-3.45 stannar man då vid en del vätskestationer så man får i sig vätska eller bör man köra löparväst med egen vätska?
Hur ofta kan man räkna med att man stannar?

Hade varit smidigt att primärt behöva ha med sig gels endast.
Du ska inte bära med dig vätska, det är bara en massa vikt helt i onödan. I det tempot hade jag tagit vatten eller energidryck vid vätskestationerna och bara sänkt tempot eller gått medan jag druckit det. Gel kan du ju ta med dig om du vill ha det. :)

Sista långpannan innan Stockholm Marathon nästa vecka. Egentligen ingen bra idé med ett så långt pass så kort innan, men det fick bli så pga kraftigt försenad leverans av gels. Samma märke (Science in Sports) som jag har använt innan, så inga större överraskningar för magen. Nedtrappning och lugna pass under kommande dagar. Siktar på att ligga på runt 4:30-4:37 genom loppet.

IMG_0646.jpeg

Tillbaka
Topp