• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

På tal om löparvästar - är det någon som har en bra som rymmer dator/ombyte för pendlingsturerna? Utöver primära funktionen med flaskorna såklart.
Salomon Trailblazer 20 löparryggsäck kör jag med. Laptopen ryms i facket för vätskeblåsan, ingen vaddering så man behöver ha datorn i ett extra fodral. Tycker att den har funkat toppen.

Beställde en active skin 8, blir nog toppen :)
1753336894061.png
Jag är nöjd med min!

10k-program med coach via Garmin (mål 52min). Vecka 3/15. Jag tror jag la in 50min i mål men ändrade innan första passet. Kändes inte rimligt. Det rullar på med min test. Det är rätt tufft och lite mer intensitet än jag trott men inga känningar och känns överlag riktigt fint. Träning mån,ons,fre. Ons riktigt lugna pass.

Idag var det 8st 800-ingar på schemat. Tuffaste passet hittills.

Jag skulle ligga på ca 4:45-5 i tempo. Jag hade 4st under 4:50 och den högsta låg på 5:01.

Bild nedan: ”Tillförsikt” kan nog översättas med om det är rimligt att nå det uppsatta målet med min nuvarande leverans på passen. Ser helt ok ut. Just nu.

IMG_8651.png

Har signat upp på sthlm maraton och kör med garmins löptränare, lagt in 4h som mål och fått ett schema.

Är i förberedelsefas och ibland lägger den in 18 minutersturer på väldigt lågt tempo, fråga: ger dom passen något? Och isf vad?

Har signat upp på sthlm maraton och kör med garmins löptränare, lagt in 4h som mål och fått ett schema.

Är i förberedelsefas och ibland lägger den in 18 minutersturer på väldigt lågt tempo, fråga: ger dom passen något? Och isf vad?
18 minuter låter väldigt lite i mina öron. Jag tycker att allt under 30min är lite "vask" när vi snackar maraton. Men å andra sidan är jag ganska anti Garmins tränare 😬

Edit: är det 18 minuter totalt för ett pass eller är det 18 minuter + annat också?

18 minuter låter väldigt lite i mina öron. Jag tycker att allt under 30min är lite "vask" när vi snackar maraton. Men å andra sidan är jag ganska anti Garmins tränare 😬

Edit: är det 18 minuter totalt för ett pass eller är det 18 minuter + annat också?
Dom här passen kommer emellan dagar med typ 50-70min pass. Tänkte om det var bra att få röra sig på vilodagar och att dessa räknas som vilodagar.

Dom här passen kommer emellan dagar med typ 50-70min pass. Tänkte om det var bra att få röra sig på vilodagar och att dessa räknas som vilodagar.
Det viktigaste är att få en hög veckodistans. De här lättare passen ska vara extremt lätta och är bara till för att öka veckodistansen. Så de är ett sätt för att få aktiv vila mellan dina hårda pass, men extremt viktigt att de är väldigt lätta

Det viktigaste är att få en hög veckodistans. De här lättare passen ska vara extremt lätta och är bara till för att öka veckodistansen. Så de är ett sätt för att få aktiv vila mellan dina hårda pass, men extremt viktigt att de är väldigt lätta
Frågan om inte helt vila från löpningen och istället portionera ut dem 18minuterna till de längre psssen hade gett mer återhämtning.

Vet inte hur van löpare @jamesfranco är men jag hade alla gånger behövt vilat helt från löpning vissa dagar för att få den återhämtning det krävs både mentalt och fysiskt för de långa eller tuffa passen.

Istället görs några helt annat de dagarna, styrketräning, simma, promenera eller något kanske.

Frågan om inte helt vila från löpningen och istället portionera ut dem 18minuterna till de längre psssen hade gett mer återhämtning.

Vet inte hur van löpare @jamesfranco är men jag hade alla gånger behövt vilat helt från löpning vissa dagar för att få den återhämtning det krävs både mentalt och fysiskt för de långa eller tuffa passen.

Istället görs några helt annat de dagarna, styrketräning, simma, promenera eller något kanske.
Tack för era input. Jag har bara sprungit i 4-5 månader. Sprang mitt första lopp i juni.

Tack för era input. Jag har bara sprungit i 4-5 månader. Sprang mitt första lopp i juni.
Alla är ju olika och tål olika mycket belastning samt behöver olika typ av återhämtning så man får testa sig fram, jag är dock av åsikten att ju mindre träning desto bättre och tror istället de dagarna som är "fria" ge mer i det stora hela än att behöva snöra på sig skorna typ varje dag även om de bara är 18min lugnt. Och att det speciellt i början är bättre att träna för lite än för mycket.

Kanske man kan ägna den tiden och energin till familj, vänner andra hobbies som ger mer glädje eller annan träning typ styrka som också ger något i slutändan till löpningen. När man inte elitsatsar eller ens är en elitmotionär alltså.

Jag antar att Garmin ändå ger dig vilodagar @jamesfranco ? Alltså som är helt utan träning, och sedan utöver dessa tillkommer lätta (18min easy) pass?

Jag gillar easypass dagen efter lång/köttarpass! Då vänjer du kroppen att springa på trötta ben, vilket kommer behövas under maran 😊
Och det bygger skalle. Är det långdistans inlagt också?

Lätta pass är det som har byggt min kondition till vad den är i dag, både när det kommer till landsvägscykel och löpning. Det och lättare pass men med längre distans, där jag minst springer 1 och 1/2 timme. Efter cirka 1 och 1/2 börjar glykogen-lagret att ta slut och det blir därför viktigt att fylla på med energi under löppasset. Här händer det grejer och det blir tydligt hur kroppen svarar på vad man stoppar i sig. Sen är det en motivationsfråga också: för min del är det väldigt motiverande att långt ifrån alla pass innebär att jag kör slut på mig själv. Det blir roligt då, i längden och på riktigt.

Har lagt in att köra 5 pass i veckan

Exempel på schema. Från detta kan du bygga på volymen inför marathon, t.ex. dubbla lätta distanspass eller längre pass, ett till lätt distanspass på lördagen och mer specifika långpass med olika farter. Viktigast att hålla kontinuitet och att inte bli skadad, så gå inte full retard mao - lätta distanspassen ska vara just lätta, så blir du inte skadad och har energi att trycka på under intervallerna. Öka på volymen ca 10% per vecka som max.

Måndag:
Vila

Tisdag:
Uppvärmning 2k lugn jogg + 2 x (200m stride + 200 joggvila), 3 x (60m stride x 90min ståvila). Bra uppvärmning gör dig redo för ett hårt pass.

Intervaller i 10k fart (LT2 på nördspråk), t.ex. 400m runt bana eller en platt raka om du inte har tillgång till bana. Antal beroende på hur många du klarar, men du ”ska” alltid ha 2-3 st till i benen när du är klar annars har du kört för hårt. Exempel 2 x (9 x 400m) med 30s ståvila och en setvila på 2-3 min efter 9 st. Som mål kan du ha 20 x 400m. Nedjogg 2k.

Onsdag:
Lätt distanspass 5-7 km.

Torsdag:
Samma uppvärmning som tisdagen. Intervaller i halvmara fart (LT1 på nördspråk), t.ex. 5 x 6 min med 1 min ståvila. Nedjogg 2k.

Fredag:
Lätt distanspass 6-8 km
Strides 4 x 15 sekunder med 90s ståvila (gratis fart som du har nytta av i längden).

Lördag:
Vila

Söndag:
Lugnt långpass à 20-22 km. Rätt skönt med vila lördag och måndag inför/efter detta pass.

Exempel på schema. Från detta kan du bygga på volymen inför marathon, t.ex. dubbla lätta distanspass eller längre pass, ett till lätt distanspass på lördagen och mer specifika långpass med olika farter. Viktigast att hålla kontinuitet och att inte bli skadad, så gå inte full retard mao - lätta distanspassen ska vara just lätta, så blir du inte skadad och har energi att trycka på under intervallerna. Öka på volymen ca 10% per vecka som max.

Måndag:
Vila

Tisdag:
Uppvärmning 2k lugn jogg + 2 x (200m stride + 200 joggvila), 3 x (60m stride x 90min ståvila). Bra uppvärmning gör dig redo för ett hårt pass.

Intervaller i 10k fart (LT2 på nördspråk), t.ex. 400m runt bana eller en platt raka om du inte har tillgång till bana. Antal beroende på hur många du klarar, men du ”ska” alltid ha 2-3 st till i benen när du är klar annars har du kört för hårt. Exempel 2 x (9 x 400m) med 30s ståvila och en setvila på 2-3 min efter 9 st. Som mål kan du ha 20 x 400m. Nedjogg 2k.

Onsdag:
Lätt distanspass 5-7 km.

Torsdag:
Samma uppvärmning som tisdagen. Intervaller i halvmara fart (LT1 på nördspråk), t.ex. 5 x 6 min med 1 min ståvila. Nedjogg 2k.

Fredag:
Lätt distanspass 6-8 km
Strides 4 x 15 sekunder med 90s ståvila (gratis fart som du har nytta av i längden).

Lördag:
Vila

Söndag:
Lugnt långpass à 20-22 km. Rätt skönt med vila lördag och måndag inför/efter detta pass.
kan tipsa om den här sidan. Finns massvis med olika scheman och upplägg att välja mellan beroende på nivå och vad du är ute efter. Högst upp väljer du vilket program du vill ha och sedan vilket datum ditt lopp är. Se också till att du har klickat i att få distansen i km och inte miles :)
defy.org är ett hett tips överlag om man är ute efter ett schema! Jag körde Hansons beginners half Marathon inför min första halvmara. Riktigt bra upplägg imo

Måndag:
Vila

Tisdag:

Onsdag:
Lätt distanspass 5-7 km.

Torsdag:

Fredag:
Lätt distanspass 6-8 km

Lördag:
Vila

Söndag:
Ska prova detta! Tack!
Återkommer med kommentarer!

Något tips om upplägg för att på snabbast möjliga vis få upp flåset?

Som bakgrund kan nämnas att jag har varit en riktig periodare dom senaste 10 åren. Från att träna regelbundet till att tappa suget, till att anmäla mig till Toughest och Actionrun, fått blodad tand efter hyggliga prestationer i båda och bestämt mig för att kvala in i elitgruppen i Actionrun. Krav för det bl.a. milen under 37 minuter. Klarade det, Covid gjorde entré på världsscenen och alla lopp sköts på framtiden. Tappade allt hopp och la ner träningen. Började lite smått igen våren 2023, ville ha ett mål, bokade höga kusten trail(fjällmara med 1500 höjdmeters stigning) med målsättningen att komma topp 100 av ca 500 startande. Tränade på. Gick i mål(bokstavligt talat) på typ 60:e plats. Kände mig rätt urlakad och tränade inte på några veckor och sen kom jag aldrig riktigt igång.

Nu har min sambo och hennes kompis bokat mig och sambons kompis sambo till USWE Paradiset Sthlm 13/9, så om 5 och en halv vecka. Sprang första kilometrarna sen i januari i söndags och igår blev det lite backintervaller.

Loppen som finns är (trailrun)13 kilometer, vilket jag nog skulle kunna ta mig genom på vilja(bakgrund som Norrlandsjägare och har finska gener) alternativt 26 kilometer. Jag tänker att det sistnämnda borde gå med rätt upplägg dessförinnan. Så, hit me! Hur kommer jag i bäst form på fem veckor? Träna lugnt varje dag? Träna stenhårt två dagar i veckan? Eller samma upplägg som ovanstående maratonaspirant men med lite mer inriktning offroad och lite kortare sträckor?

Senast ändrad:

Som bakgrund kan nämnas att jag har varit en riktig periodare dom senaste 10 åren. Från att träna regelbundet till att tappa suget, till att anmäla mig till Toughest och Actionrun, fått blodad tand efter hyggliga prestationer i båda och bestämt mig för att kvala in i elitgruppen i Actionrun. Krav för det bl.a. milen under 37 minuter. Klarade det, Covid gjorde entré på världsscenen och alla lopp sköts på framtiden. Tappade allt hopp och la ner träningen. Började lite smått igen våren 2023, ville ha ett mål, bokade höga kusten trail(fjällmara med 1500 höjdmeters stigning) med målsättningen att komma topp 100 av ca 500 startande. Tränade på. Gick i mål(bokstavligt talat) på typ 60:e plats. Kände mig rätt urlakad och tränade inte på några veckor och sen kom jag aldrig riktigt igång.

Nu har min sambo och hennes kompis bokat mig och sambons kompis sambo till USWE Paradiset Sthlm 13/9, så om 5 och en halv vecka. Sprang första kilometrarna sen i januari i söndags och igår blev det lite backintervaller.

Loppen som finns är (trailrun)13 kilometer, vilket jag nog skulle kunna ta mig genom på vilja(bakgrund som Norrlandsjägare och har finska gener) alternativt 26 kilometer. Jag tänker att det sistnämnda borde gå med rätt upplägg dessförinnan. Så, hit me! Hur kommer jag i bäst form på fem veckor? Träna lugnt varje dag? Träna stenhårt två dagar i veckan? Eller samma upplägg som ovanstående maratonaspirant men med lite mer inriktning offroad och lite kortare sträckor?
Fan jag som är rädd att mitt mål som ska nås på 15 v träning är för tight.

Jag vågar inte ge nåt tips för hur du ska landa detta utan vill bara önska lycka till! Jojoträning verkar din kropp tåla iaf så kötta på! 😀

Fan jag som är rädd att mitt mål som ska nås på 15 v träning är för tight.

Jag vågar inte ge nåt tips för hur du ska landa detta utan vill bara önska lycka till! Jojoträning verkar din kropp tåla iaf så kötta på! 😀
Äsch, det kommer du greja!🙂👍🏼

Tack, får väl bara tänka på att man inte är ung längre och lyssna på kroppen även om tiden är knapp.

Svårt att ge råd, men tänker att på så kort tid tror jag tröskel- och backpass som kvalitet och sen komplettera med lugna distanspass i terräng ger bäst effekt. För att få lite olika tempon och variation brukar jag variera längden på tröskelintervallerna, korta 20*400m med 30s ståvila upp till 3*10 min med längre joggvila. Backintervallerna kan vara långa i en flackare backe eller kortare sprint i en brantare backe. Sen tror jag att det är bra att inte köra löpning oftare än varannan dag då du har haft uppehåll. Lycka till med loppet!

Tillbaka
Topp