• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

L.U.C Antimagnetique

Brunleif

Panerai
Hej,
Gick igenom en påse arvegods alldeles precis och hittade en illa tilltygad klocka.
Är det något som är värt att lägga pengar på? Den går inte och glaset ser inte bra ut alls.
Någon som vet något om modellen?

Ps. Ser att det är någon som försöker sälja en likadan för 795 euro. Inser dock att internet är fullt med dårar.
 

Bilagor

  • DSC_0160.JPG
    DSC_0160.JPG
    142.9 KB · Visningar: 178

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej, välkommen! Det ser ut att vara ett lite mindre ur? LUC är lite intressant iom att det är det som senare kom att hette endast Chopard och det kanske känns bekant? Idag är det Chopards värstingvarianter med egentillverkade verk som heter LUC, eller L. U. Chopard. Med det sagt är det inget större värde i uret om det är som jag misstänker lite mindre. Däremot tycker jag att arvegods alltid är intressant så om den kan komma till någon användning tycker jag att du skall lägga lite pengar på den. Om inte är det inte värt det rent ekonomiskt.
 

Brunleif

Panerai
Ja den är väldigt liten 34mm och inget jag känner att jag skulle vilja använda tyvärr. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja den är väldigt liten 34mm och inget jag känner att jag skulle vilja använda tyvärr. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
34 mm var större än jag trodde, om det nu är mätt utan krona. 34 var den vanligaste herrstorleken förr, tycker den fungerar utmärkt. Men är det ingen i din närhet som vill använda det tycker jag att du bör lägga undan och spara den.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har 4 L.U.C armbandsur och 2 fickur och de är ganska värdefulla tack vare kopplingen till dagens Chopard. Den senaste jag såg gå på Kaplans inbringade ca2700kr men det är i överkant enligt mig.

28-30mm räknas som små men 32mm är gångbart även idag att ha på handleden och I sitter för det mesta FHF verk.

En till anledning till varför de är eftertraktade är att det helt enkelt inte finns så många av dem kvar. Din modell är en typisk 40-tals modell och inte lika eftertraktade som de tidiga 50-tals modellerna med sina stilrena urtavlor. De gjorde även lite speciella dekorationer på verkplattorna och man såg även till att klockorna fungerade till perfektion, så man la ner mycket tid att rucka dem så de var inga billiga Svenssonklockor.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Ja det har jag på mina klockor också och flera andra tillverkare som t ex Viking (Cortebert) har också denna svenska klassiska slogan.

Jag tror att P.L.C är en kvalitetsstämpel och att det betyder att det var en enklare modell men det är bara något jag fått sagt till mig och jag har inga belägg förutom detta att ta till.

Det läckraste benämning är annars Pansarboett som man kan hitta på vissa tillverkares bakboetter.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja det har jag på mina klockor också och flera andra tillverkare som t ex Viking (Cortebert) har också denna svenska klassiska slogan.

Jag tror att P.L.C är en kvalitetsstämpel och att det betyder att det var en enklare modell men det är bara något jag fått sagt till mig och jag har inga belägg förutom detta att ta till.

Det läckraste benämning är annars Pansarboett som man kan hitta på vissa tillverkares bakboetter.
Ok, har ingen koll på vad PLC står för.
Jo, jag tror jag har det på några jag också. Men oftast tycker jag det står "svenskt stål", där det känns som det är reklam för att säljas på en svensk marknad.
 

Brunleif

Panerai
Men vad roligt att det kom igång en liten diskussion om klockan!
Jag har ärvt några stycken från min morfar.
Denna, en skrotig timex, en omega seamaster 600 med grå snygg urtavla och en certina 18k. Alla dressare och ingen av dem har någonsin blivit servad...
Omegan har lite repat glas men i övrigt i toppskick, så den tror jag faktiskt att jag ska ta och skicka iväg på en service. Certinan är i väldigt bra skick men misstänker att även den behöver sig en genomgång. Den har jag å andra sidan inte något direkt sug att bära så får kanske låta den gå till arv från mig senare (förhoppningsvis).
 
Topp