Jag köpte nyligen en begagnad Vacheron Constantin Overseas (från ca 2004) av en handlare i Tyskland vi Chrono24. Handlaren har 4.9/5 i betyg på Chrono24, med 300 Trusted Checkout, referenser från andra handlare, etc. Servicen var väldigt bra när jag köpte klockan. Nu har låset på klockan gått sönder. Jag var förbi Nymans som är AD för VC i Sverige och de sa att de ser ut som en svetsning som gått av på en av delarna av låset. Väldigt underligt detta i sig... Nymans verkade tycka att detta är ett normalt fel, medan handlaren sa att de aldrig sett något liknande på en VC.
Jag har varit i kontakt med handlaren som har erbjudit sig att ta in klockan och "get it fixed". Antar att detta betyder att de fixar den på plats ifall de inte absolut måst skicka den till VC. Jag har garanti på klockan hos handlaren så detta skulle vara gratis (de täcker även shipping). Detta skulle innebära att jag behöver skicka klockan till dem utan vidare garanti än att de verkar väldigt trovärdiga, och att Chrono24 customer service har skickat ett mail till mig där dom bekräftar att jag bör skicka klockan till handlaren och upprepar adressen (jag bad om att Chrono24 skulle uttala sig).
Nymans har såklart även erbjudit sig att hjälpa mig med att skicka den till VC där de skulle byta ut delen. Dock tror jag detta kan bli kostsamt - har läst att de kan ta upp mot 1000 EUR för ett nytt lås - och jag är osäker på om handlaren vill dela den kostnad med mig. Det tar nog även ganska lång tid.
Just nu lutar jag åt att skicka den till handlaren, då de verkar seriösa och jag får det fixat snabbt. Finns det någon uppenbar nackdel med detta tror ni? Exempelvis att de försöker svetsa ihop delen själva och att den går sönder igen när den är utanför garanti?
Jag har varit i kontakt med handlaren som har erbjudit sig att ta in klockan och "get it fixed". Antar att detta betyder att de fixar den på plats ifall de inte absolut måst skicka den till VC. Jag har garanti på klockan hos handlaren så detta skulle vara gratis (de täcker även shipping). Detta skulle innebära att jag behöver skicka klockan till dem utan vidare garanti än att de verkar väldigt trovärdiga, och att Chrono24 customer service har skickat ett mail till mig där dom bekräftar att jag bör skicka klockan till handlaren och upprepar adressen (jag bad om att Chrono24 skulle uttala sig).
Nymans har såklart även erbjudit sig att hjälpa mig med att skicka den till VC där de skulle byta ut delen. Dock tror jag detta kan bli kostsamt - har läst att de kan ta upp mot 1000 EUR för ett nytt lås - och jag är osäker på om handlaren vill dela den kostnad med mig. Det tar nog även ganska lång tid.
Just nu lutar jag åt att skicka den till handlaren, då de verkar seriösa och jag får det fixat snabbt. Finns det någon uppenbar nackdel med detta tror ni? Exempelvis att de försöker svetsa ihop delen själva och att den går sönder igen när den är utanför garanti?