• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lagning av Vacheron Constantin

idesof

Breitling
Jag köpte nyligen en begagnad Vacheron Constantin Overseas (från ca 2004) av en handlare i Tyskland vi Chrono24. Handlaren har 4.9/5 i betyg på Chrono24, med 300 Trusted Checkout, referenser från andra handlare, etc. Servicen var väldigt bra när jag köpte klockan. Nu har låset på klockan gått sönder. Jag var förbi Nymans som är AD för VC i Sverige och de sa att de ser ut som en svetsning som gått av på en av delarna av låset. Väldigt underligt detta i sig... Nymans verkade tycka att detta är ett normalt fel, medan handlaren sa att de aldrig sett något liknande på en VC.

Jag har varit i kontakt med handlaren som har erbjudit sig att ta in klockan och "get it fixed". Antar att detta betyder att de fixar den på plats ifall de inte absolut måst skicka den till VC. Jag har garanti på klockan hos handlaren så detta skulle vara gratis (de täcker även shipping). Detta skulle innebära att jag behöver skicka klockan till dem utan vidare garanti än att de verkar väldigt trovärdiga, och att Chrono24 customer service har skickat ett mail till mig där dom bekräftar att jag bör skicka klockan till handlaren och upprepar adressen (jag bad om att Chrono24 skulle uttala sig).

Nymans har såklart även erbjudit sig att hjälpa mig med att skicka den till VC där de skulle byta ut delen. Dock tror jag detta kan bli kostsamt - har läst att de kan ta upp mot 1000 EUR för ett nytt lås - och jag är osäker på om handlaren vill dela den kostnad med mig. Det tar nog även ganska lång tid.

Just nu lutar jag åt att skicka den till handlaren, då de verkar seriösa och jag får det fixat snabbt. Finns det någon uppenbar nackdel med detta tror ni? Exempelvis att de försöker svetsa ihop delen själva och att den går sönder igen när den är utanför garanti?
 

David

Bödeln
Kan du inte skicka endast länken/bandet tillbaka till handlaren och hålla i klockan?

Det känns inte som ett lås borde vara så märkvärdigt att laga. Om handlaren gör det själv och jobbet ser schysst ut hade i alla fall inte jag bråkat om det.
 
Senast ändrad:

idesof

Breitling
Fråga hur de tänkt..

Fråga handlaren hur de går till väga för att fixa den.

Jag frågade dem hur de tänkt göra och de svarade endast att de behöver ha klockan i handen för att avgöra hur de ska hantera felet. De har tidigare sagt att inte sett ett liknande fel tidigare, och jag tycker själv det ser rätt underligt ut. Är detta rimligt eller bör jag kräva att de ska specificera?
 

idesof

Breitling
Kan du inte skicka endast länken/bandet tillbaka till handlaren och hålla i klockan?

Det känns inte som ett lås borde vara så märkvärdigt att laga. Om handlaren gör det själv och jobbet ser schysst ut hade i alla fall inte jag bråkat om det.



Hej. Detta låter som en bra ide. Vet ni ifall jag kan ta bort bandet på en äldre Overseas själv (det är ju en integrerad länk), eller ifall jag behöver gå till Nymans med detta? I sådana fall, är detta förenat med en kostnad?
 

DonaldCliff

Cartier
Tråkigt när det händer dock så så verkar handlaren vara reko och tillmötesgående så jag tycker att du ska ge dom en chans att laga låset.
 
I det här fallet håller jag med @yonsson, han har ofta kloka råd.
Det jag hade gjort är att kontakta Nymans, få ett kostnadsförslag för reparationen, be om att få det på engelska, och skicka en kopia på det till Tyska handlaren.
Blanda inte in Nymans mer än att få kostnadsförslaget, det är sällan produktivt eller en bra idé att blanda in för många aktörer.
 

idesof

Breitling
Jag frågade dom nu ifall de kunde specificera vad de skulle göra. De sa att det kan handla både om reparation av existerande del, eller om att byta ut delen, men påpekade igen att de måste se klockan för att avgöra. De var ok med att jag bara skickar armbandet.

Jag har bett om ett kostnadsförslag från Nymans, och detta blir då ett kostnadsförslag från VCs verkstad i Amsterdam då Nymans inte kan göra det själva. De förklarade att ett kostnadsförslag kan ta en vecka eller två att få.

Men det verkar som konsensus här är att det låter rimligt att skicka armbandet till den tyska handlaren. I sådana fall känns det onödigt att vänta in kostnadsförslaget. I värsta fall gör handlaren väl något konstigt med delen och då får jag skicka den till VC ändå, och har inte förlorat några pengar om än lite tid.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Skicka gärna upp lite bilder så vi kan få se på skadan.

Sen håller jag med om att skicka ner länken till handlaren och låta dem göra vad som krävs för att återställa skadan.
 

idesof

Breitling
Tack. Här kommer en bild

upload_2018-6-12_12-5-32.png
 

idesof

Breitling
Ja det ser verkligen ut så. Och då är frågan om jag ska skicka till handlaren och låta dom inse det, eller om jag ska ta diskussionen med dom om att skicka till VC direkt. Men kanske bäst att dom får inse det själva?

Tycker ni att det ser ut som en ovanlig skada förresten? Det bröts helt sonika när jag stälde mig upp från soffan (böjde handleden).
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Jag har läst att det där låset brukar krångla men jag har aldrig uppfattat vad det är som brukar gå sönder.
 

idesof

Breitling
Nymans hjälpte mig att ta av låset från armbandet. De rekommenderade att jag skickar den till VC eftersom det finns risk att handlaren tar ett lås från en annan klocka istället för att hitta rätt reservdel (antar vad han menar är att det låset eventuellt ej stämmer med exakt år / modellnummer). Är detta något jag bör bry mig om?

I vilket fall känns det inte som jag har något att förlora med att skicka den till handlaren. I värsta fall byter jag ett trasigt lås mot ett fungerande lås fast eventuellt från en annan klocka / modellnummer. Givet att handlaren erbjuder detta gratis är det knappast en sämre situation än jag är i :).

Det enda skulle vara ifall jag på detta vis går miste om chansen att få handlaren att täcka kostnaden för att jag sänder den till VC, men jag tvivlar på att jag kommer lyckas med detta utan att de får titta på den först.

Vore tacksam för råd!

Jag passade även på att ta ett par till bilder.
 

Bilagor

  • IMG_5668.JPG
    IMG_5668.JPG
    157.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_5669.JPG
    IMG_5669.JPG
    127.7 KB · Visningar: 4

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nymans hjälpte mig att ta av låset från armbandet. De rekommenderade att jag skickar den till VC eftersom det finns risk att handlaren tar ett lås från en annan klocka istället för att hitta rätt reservdel (antar vad han menar är att det låset eventuellt ej stämmer med exakt år / modellnummer). Är detta något jag bör bry mig om?

I vilket fall känns det inte som jag har något att förlora med att skicka den till handlaren. I värsta fall byter jag ett trasigt lås mot ett fungerande lås fast eventuellt från en annan klocka / modellnummer. Givet att handlaren erbjuder detta gratis är det knappast en sämre situation än jag är i :).

Det enda skulle vara ifall jag på detta vis går miste om chansen att få handlaren att täcka kostnaden för att jag sänder den till VC, men jag tvivlar på att jag kommer lyckas med detta utan att de får titta på den först.

Vore tacksam för råd!

Jag passade även på att ta ett par till bilder.
Det enda jag tycker du ska vara mycket tydlig med är att du inte vill att de svetsar då det blir svårt att garantera svetsningen. Vet dock inte om detta är något du kan kräva, men du kan vara tydlig med det om det är vad du känner. Ändå rätt viktigt att man inte tappar uret i backen. Utöver det är det bara att höra vad de erbjuder.
 
Senast ändrad:

idesof

Breitling
Handlaren har nu fått låset och de har försökt laga det. Jag har bett dem specificera hur de gick tillväga. Som väntat kanske.

När jag får tillbaka låset, är det någon ide att se ifall lagningen är tillräcklig (och hur skulle jag göra detta?) eller bör jag bara skicka den till VC så får de byta ut låset?
 

idesof

Breitling
Det där är inget jag på någon nivå skulle rekommendera att försöka reparera.
Skulle säga att det är ett nytt lås som behövs tyvärr.

Håller med!

@idesof kan du möjligtvis posta lite fler bilder i olika vinklar så är det lättare att skaffa dig en korrekt bild :)

Det enda jag tycker du ska vara mycket tydlig med är att du inte vill att de svetsar då det blir svårt att garantera svetsningen. Vet dock inte om detta är något du kan kräva, men du kan vara tydlig med det om det är vad du känner. Ändå rätt viktigt att man inte tappar uret i backen. Utöver det är det bara att höra vad de erbjuder.

Fick nedan svar när jag frågade vad de gjort med låset och hör gärna era åsikter:

"The watchmaker made a laser-connection for it. This is a type of laser-welding which is used for very difficult small parts and connections.
The difference to the original part is, that he use stainless-steel for welding and not another materiel which is softer. He said that the connection won’t open again.
He made different jobs for us and also repaired difficult bracelets, so we can rely on him and his word.

We checked the clasp here and looks very good and solid as well.

The original connection is a kind of soldering with a different material.
This is slightly yellow and you can see it if you take a closer look to the clasp. Now the connection is made with stainless steel and it looks not yellow - only like stainless steel ;-)

We also checked the other side and it is good and solid. So no need to chance something or repair.
In general this clasp of VC are always a bit tricky. The are good but also a bit complex. I think with the connection now it is better then the original. "

Det är två mail ihopklippta till ett så sorry om det ser rörigt ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick nedan svar när jag frågade vad de gjort med låset och hör gärna era åsikter:

"The watchmaker made a laser-connection for it. This is a type of laser-welding which is used for very difficult small parts and connections.
The difference to the original part is, that he use stainless-steel for welding and not another materiel which is softer. He said that the connection won’t open again.
He made different jobs for us and also repaired difficult bracelets, so we can rely on him and his word.

We checked the clasp here and looks very good and solid as well.

The original connection is a kind of soldering with a different material.
This is slightly yellow and you can see it if you take a closer look to the clasp. Now the connection is made with stainless steel and it looks not yellow - only like stainless steel ;-)

We also checked the other side and it is good and solid. So no need to chance something or repair.
In general this clasp of VC are always a bit tricky. The are good but also a bit complex. I think with the connection now it is better then the original. "

Det är två mail ihopklippta till ett så sorry om det ser rörigt ut.
Låter udda att det inte skulle varit svetsat med rostfritt från början. Enda problemet är att du nu måste lita en svetsares jobb. En svetsare du inte vet något om. Kan vara som de säger att den är starkare nu, men det vet vi ju inte.
 

Hawk100

Rolex
Känner du dig trygg med att en urmakares expert lagat spännet med lasersvets så är det ju bara att använda det! Om inte och du är beredd att langa upp ca 10’ så är det ju bara att beställa ett nytt.....
 

idesof

Breitling
Låter udda att det inte skulle varit svetsat med rostfritt från början. Enda problemet är att du nu måste lita en svetsares jobb. En svetsare du inte vet något om. Kan vara som de säger att den är starkare nu, men det vet vi ju inte.

Ja. Och VC kommer bara säga att jag måste byta oberoende av hur stark den faktiskt är. Finns det ingen som kan ge ett objektivt utlåtande
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Ja. Och VC kommer bara säga att jag måste byta oberoende av hur stark den faktiskt är. Finns det ingen som kan ge ett objektivt utlåtande
Du skickar ner den till handlaren. Handlarna ordnar reparationen och skickar tillbaka den till dig. Händer det igen..... Skickar du ner den på ytterligare ett garantiärende till handlaren.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fick nedan svar när jag frågade vad de gjort med låset och hör gärna era åsikter:

"The watchmaker made a laser-connection for it. This is a type of laser-welding which is used for very difficult small parts and connections.
The difference to the original part is, that he use stainless-steel for welding and not another materiel which is softer. He said that the connection won’t open again.
He made different jobs for us and also repaired difficult bracelets, so we can rely on him and his word.

We checked the clasp here and looks very good and solid as well.

The original connection is a kind of soldering with a different material.
This is slightly yellow and you can see it if you take a closer look to the clasp. Now the connection is made with stainless steel and it looks not yellow - only like stainless steel ;-)

We also checked the other side and it is good and solid. So no need to chance something or repair.
In general this clasp of VC are always a bit tricky. The are good but also a bit complex. I think with the connection now it is better then the original. "

Det är två mail ihopklippta till ett så sorry om det ser rörigt ut.
Beskrivande, tydligt och vänligt svar, jag hade varit nöjd. Ganska tacksam del att svetsa, jag tror det blir bra. Alternativet att skicka den till Vacheron är kostsamt.
 

Lolle

Panerai
Jag hade inspekterat den, ser det bra ut så hade jag använt den.

Går den sönder inom närtid = reklamera. Går den sönder om flera år byter du lås och är inte i sämre sits än att byta nu.

Tvivlar på att du får igenom ersättning ifrån dem då de lagat på ett relativt rimligt sätt.
 
Topp