• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lansering av klockan!

Lovade att uppdatera när klockan var färdig och gör så nu!
Förstår att det är många som tycker illa om Kickstarter här inne, så kanske hoppa över sista sekunderna i videon. I övrigt har jag sett fram emot att kunna visa klockan här på Klocksnack! Ni får gärna följa mig på facebook.com/ecanderssonwatches
Tack!
 

Ekstrand

Cartier
Kul med något som känns lite genomarbetat, snyggt lås också :) Antar att filmen är animerad? Känns som att sekundvisaren flyter på lite väl smooth.

Lite väl pampig musik imo dock haha
 

Hugii

Audemars
Är det en färdig produkt eller bara färdig ritning? Hade inte varit fel med bättre beskrivningar om hur du går tillväga... annars är man där igen... ännu en kickstarter med ännu ett landskapsnamn :)

Lycka till :)
 
Är det en färdig produkt eller bara färdig ritning? Hade inte varit fel med bättre beskrivningar om hur du går tillväga... annars är man där igen... ännu en kickstarter med ännu ett landskapsnamn :)

Lycka till :)

Absolut! Den är i produktion i detta nu. Designen har funnits i bakhuvudet under flera år och jag har personligen ritat den från första penseldraget. Har inte använt några färdiga boetter, tavlor, visare eller band. Ville ha allt efter egen design, just för att få originalitet och inte klassas som "en i mängden". Urverket är modifierat (ETA 2824-2) för att skruvkronan ska styra även dykarringen inuti urtavlan, något som inte heller funnits tidigare. Kronan låses för att ringen inte ska rubbas. 200m vattentät, 316L stål, safirglas, gummiband med viklås.
Jag älskar den tidiga Oyster boetten och de klassiska, mjuka linjerna vilket var min inspiration. Däremot ville jag ha den modernt funktionell och nytänkande, därav dykarringen på insidan av tavlan. Använder jämt tidtagning på min Tudor Black Bay, så det var ett måste. Däremot ville jag ha den renare designen utan ring på utsidan. Indexeringarna, händerna och bandet tillsammans med boetten gör (enligt mig) att den får en riktigt schysst attityd.
 

olofpalme

Omega
Kul att projektet rullar på, minns ditt första inlägg där du frågade om tillverkare i Schweiz. Hur har du tänkt med logotypen? I urtavlan är det bara namnet, lås och bakstycke har en sluten krona och din logotyp (profilbild här på KS och på Youtube) är tre slutna kronor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut! Den är i produktion i detta nu. Designen har funnits i bakhuvudet under flera år och jag har personligen ritat den från första penseldraget. Har inte använt några färdiga boetter, tavlor, visare eller band. Ville ha allt efter egen design, just för att få originalitet och inte klassas som "en i mängden". Urverket är modifierat (ETA 2824-2) för att skruvkronan ska styra även dykarringen inuti urtavlan, något som inte heller funnits tidigare. Kronan låses för att ringen inte ska rubbas. 200m vattentät, 316L stål, safirglas, gummiband med viklås.
Jag älskar den tidiga Oyster boetten och de klassiska, mjuka linjerna vilket var min inspiration. Däremot ville jag ha den modernt funktionell och nytänkande, därav dykarringen på insidan av tavlan. Använder jämt tidtagning på min Tudor Black Bay, så det var ett måste. Däremot ville jag ha den renare designen utan ring på utsidan. Indexeringarna, händerna och bandet tillsammans med boetten gör (enligt mig) att den får en riktigt schysst attityd.
Lite udda med en "dykarring" som man inte kan ställa i vatten? Annars lite kul även om Boetten är lite väl mycket Panerai.
 
Ser bra ut men tycker inte ni skulle ha siffran 3 utan följa samma som med 6,9 och 12.
Hade hållit med dig, men det är datumet som ligger på "klockan 3" :) Tror det syns tydligare på den vita modellen:
white.jpg
 
Kul att projektet rullar på, minns ditt första inlägg där du frågade om tillverkare i Schweiz. Hur har du tänkt med logotypen? I urtavlan är det bara namnet, lås och bakstycke har en sluten krona och din logotyp (profilbild här på KS och på Youtube) är tre slutna kronor.
Det har varit full rulle sedan dess. Tack för all hjälp!
Det finns två anledningar till att inte använda de tre kronorna i logotypen. Den första är att det kan sammankopplas för mycket med Tre Kronor, vilket kan åsamka vissa juridiska problem med svenska staten. Sedan tycker jag det hade blivit lite "för mycket" med en sådan prålig logotyp. Ville behålla viss renhet i tavlan.
 

Dronten

Cartier
Lite udda med en "dykarring" som man inte kan ställa i vatten? Annars lite kul även om Boetten är lite väl mycket Panerai.
Jag tänkte på samma sak. Hur tät är klockan när man legat i vattnet ett tag och väntat på dykkamraterna och när alla är klara ska man börja sörpla i sig syre. "Vänta, ska bara klättra upp och justera dykringen"...
Men för desk diving var den trevlig.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tycker den var riktigt snygg! Lite för liten för min smak men hoppas försäljningen går bra :)
 

Kairo

Panerai
"Made to withstand... you", ja det klingar ju bra. o_O Varför ta med 10 20 30 40 50 i vridringen? Och varför annat typsnitt på 3an?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Intressant klocka och kul med egen design. Jag gillar att tavlan är ren och det är snygg font på datum och siffror. Dock är jag lite osäker på om det matchar de romerska 6/9/12.

Fixa en passaround här på KS så får du mycket och bra feedback från klocknördar.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Snyggt jobbat. Filmen var bra och klockan ser intressant ut, dock ingen fan av romerska index men som sagt annars såg den bra ut.
 
Topp