• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lansering av klockan!

nissehult

Patek
2-Faktor
En fråga: varför Kickstarter? Om klockan är klar för produktion tror jag, precis som en del andra här, att du skulle tjäna mer på att köra solo.
En gissning är väl att större delen av kapitalet har lagts på utveckling och den initiala produktionen, och att det nu behövs mer kapital för marknadsföring och distribution. Kickstarter är ett alternativ till att få både kapital och marknadsföring istället för att plocka in "traditionella" investerare.
 
Nu är klockan Live på Kickstarter!
Den går att hitta här för er som är intresserade: http://kck.st/22JILRb
Angående val av plattform. Precis som någon nämnde tidigare så har jag lagt in så pengar jag kunnat på egen hand och använder nu Kickstarter för att "slippa" ta in investerare. Att bygga varumärket på egen hand innebär en frihet att följa det designspråk jag själv brinner för och att vara flexibel utan att behöva visa stora vinster gentemot andra inblandade ägare.
Priset på klockan är 10.199:- och det är så nära produktionspris vi kunnat lägga den. Eftersom urverket av denna funktion inte funnits tidigare, måste det helt måste byggas för hand i Schweiz. Fördelen är att kvalitén blir mycket hög och det kostar självklart. Tillverkaren ger 3 års produktionsgaranti.
Dessutom är allt på klockan specialdesignat och helt tillverkat Endast för denna klocka, vilket också har sitt pris, men det är definitivt värt för att vara unik.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu är klockan Live på Kickstarter!
Den går att hitta här för er som är intresserade: http://kck.st/22JILRb
Angående val av plattform. Precis som någon nämnde tidigare så har jag lagt in så pengar jag kunnat på egen hand och använder nu Kickstarter för att "slippa" ta in investerare. Att bygga varumärket på egen hand innebär en frihet att följa det designspråk jag själv brinner för och att vara flexibel utan att behöva visa stora vinster gentemot andra inblandade ägare.
Priset på klockan är 10.199:- och det är så nära produktionspris vi kunnat lägga den. Eftersom urverket av denna funktion inte funnits tidigare, måste det helt måste byggas för hand i Schweiz. Fördelen är att kvalitén blir mycket hög och det kostar självklart. Tillverkaren ger 3 års produktionsgaranti.
Dessutom är allt på klockan specialdesignat och helt tillverkat Endast för denna klocka, vilket också har sitt pris, men det är definitivt värt för att vara unik.
Så tillverkningskostnaden hamnade på €990 och utpris blir ca €2000? Kampanjen blir €1090 istället för dryga €400 du skrev tidigare?
 
Så tillverkningskostnaden hamnade på €990 och utpris blir ca €2000? Kampanjen blir €1090 istället för dryga €400 du skrev tidigare?
Hej!
Nej, inte €2000 utan €1099
4000 var tidigaste indikationen från tillverkare, med allt specifierat landade de alltså på €990. Det är var vi betalar för originalitet, innovation och helt Swiss Made.
Tack!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Kul med folk som vågar satsa på något eget. Extra kul när man är innovativ och verkligen har tänkt igenom funktion och detaljer. Och klockan är verkligen snygg. Lycka till och kör hårt.

Men, jag måste säga att det var mer spännande när TS nämnde ett pris på 400 €. Kickstarterpriset på ca 1000 € och slutligt utpris på ca 2000 € om jag har uppfattat det rätt är dock problematiskt. Då har man seriös konkurrens från etablerade klockmärken med lång historia. Problemet med lyxklockor är att det är just historia och varumärke som säljer, och inte nödvändigtvis innovation och kvalitet. I 400 €-nivån kan man konkurrera med god kvalitet, innovation och snygga klockor. Där spelar pedigree inte lika stor roll som i 2000 €-klassen. Jag skulle satsat på att få ner tillverkningskostnaderna rejält för att kunna ligga på åtminstone 600-700 € i utpris. Ja, det innebär att man inte kan få allt utan måste vara beredd på att kompromissa. Det kanske inte behöver vara en dykare? Formspråket (och de romerska siffrorna) skriker mer elegans än sport. Ett problem i detta sammanhang är ju också de relativt små marginalerna. Kostar en klocka 900 € att tillverka och man säljer dem för 2000 € (och initialt endast 1000 €) har man relativt små marginaler att röra sig inom. Det är många kringkostnader - inte bara för marknadsföring - som uppstår när man ska etablera ett varumärke, och för att bygga ett företag som ska vara hållbart i längden krävs det stora investeringar i en tidig fas som kräver stort kapital eller åtminstone väldigt goda marginaler. En vinst på 1100 € per klocka kanske låter mycket, men det är endast ett pristillägg på 2x. Det är helt okej tillägg om man endast är en handlare som köper och säljer varor med liten egen risk, men inte så mycket för en tillverkare som kanske måste handskas med mellanhänder. Säg att klockan finns att köpa på NK. Då ser man kanske ett utpris på uppemot 3000 € inklusive moms och annat. Då har man verkligen seriös konkurrens. Varför ska jag exempelvis köpa denna klocka när jag kan köpa en beggad Rolex?

En annan fundering till TS: du nämnde att du inte vill använda tre kronor som logga pga eventuella juridiska problem. Men i din promovideo kör du med musik som jag antar är copyrightskyddad. Akta dig för detta. Det kan bita dig i arslet down the line. Det finns gott om gratismusik som man kan använda. Det kanske vore bättre om du körde med något annat, och kanske något mindre pampigt - något som är lite mer ödmjukt. Med den här musiken i promovideon får jag en känsla av att klockan (videon) har skapats av en 14-åring som vill vara cool.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kul med folk som vågar satsa på något eget. Extra kul när man är innovativ och verkligen har tänkt igenom funktion och detaljer. Och klockan är verkligen snygg. Lycka till och kör hårt.

Men, jag måste säga att det var mer spännande när TS nämnde ett pris på 400 €. Kickstarterpriset på ca 1000 € och slutligt utpris på ca 2000 € om jag har uppfattat det rätt är dock problematiskt. Då har man seriös konkurrens från etablerade klockmärken med lång historia. Problemet med lyxklockor är att det är just historia och varumärke som säljer, och inte nödvändigtvis innovation och kvalitet. I 400 €-nivån kan man konkurrera med god kvalitet, innovation och snygga klockor. Där spelar pedigree inte lika stor roll som i 2000 €-klassen. Jag skulle satsat på att få ner tillverkningskostnaderna rejält för att kunna ligga på åtminstone 600-700 € i utpris. Ja, det innebär att man inte kan få allt utan måste vara beredd på att kompromissa. Det kanske inte behöver vara en dykare? Formspråket (och de romerska siffrorna) skriker mer elegans än sport. Ett problem i detta sammanhang är ju också de relativt små marginalerna. Kostar en klocka 900 € att tillverka och man säljer dem för 2000 € (och initialt endast 1000 €) har man relativt små marginaler att röra sig inom. Det är många kringkostnader - inte bara för marknadsföring - som uppstår när man ska etablera ett varumärke, och för att bygga ett företag som ska vara hållbart i längden krävs det stora investeringar i en tidig fas som kräver stort kapital eller åtminstone väldigt goda marginaler. En vinst på 1100 € per klocka kanske låter mycket, men det är endast ett pristillägg på 2x. Det är helt okej tillägg om man endast är en handlare som köper och säljer varor med liten egen risk, men inte så mycket för en tillverkare som kanske måste handskas med mellanhänder. Säg att klockan finns att köpa på NK. Då ser man kanske ett utpris på uppemot 3000 € inklusive moms och annat. Då har man verkligen seriös konkurrens. Varför ska jag exempelvis köpa denna klocka när jag kan köpa en beggad Rolex?

En annan fundering till TS: du nämnde att du inte vill använda tre kronor som logga pga eventuella juridiska problem. Men i din promovideo kör du med musik som jag antar är copyrightskyddad. Akta dig för detta. Det kan bita dig i arslet down the line. Det finns gott om gratismusik som man kan använda. Det kanske vore bättre om du körde med något annat, och kanske något mindre pampigt - något som är lite mer ödmjukt. Med den här musiken i promovideon får jag en känsla av att klockan (videon) har skapats av en 14-åring som vill vara cool.
+1 Men vid 400€ hade jag nog valt bort en kickstarterklocka.

Carmina Burana eller Also Sprach Zarathustra är väl hugget som stucket vad gäller sämsta val av musik. Effekten blir ofrivilligt komisk. Alla 14åringar som försöker va coola skulle fatta att de skulle ta nåt annat:)
 
Topp