• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Tg 195

Simpatico

Rolex
don segundo kolla på baksidan under tre kronor där brukar stå några siffror nästan som m nummer men xx - xxxx där dom två första är årtal.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
När en annan låg inne fick vi bassar stå för egna klockor, något som resulterade i en hel drös G-Shocks. Ändamålsenliga för pansarknektarna? Javisst! Men nog saknades lite charm.

Tack för texten.
 

Magnus lkpg

Breitling
Gött med semester och dottern sover för natten.
Varför inte surfa in på Klocksnack och skriva lite :)

I måndags skrev jag lite om Scubapro500. Modellen sägs ha använts av försvarsmakten under ubåtsjakten i Östersjön. Därför tänkte jag fortsätta i samma anda och skriva om en annan klocka som användes av försvarsmakten från 50-talet till någon gång 70/80-talet.


- Min tid är 13:59.50, 13:59.55, 14:00, minns jag att Kapten de Jongh sa och snabbt försökte jag ställa in min klocka.
Som ni förstår var det när jag låg i lumpen och jag tänkte skriva lite om en klocka med en av dom bästa komplikationerna.



Även om en klocka går perfekt måste man synka den med något. Själv brukar jag ställa min klocka efter datorn. Men om ett gäng soldater är ute i skogen och inte har tillgång till en mobil eller dator, då blir befälets tid den rätta tiden och alla skall synka mot den.

På tidigt 50-tal beställde Försvarsmakten en klocka från Lemania. Tg 195 eller Tids givare 195 om man vill säga hela namnet. Huvudsyftet var att underlätta synkronisering av tid och var främst till för eldledare inom försvarsmakten. Lemania strippade då ett kronografverk och kallade det nya för cal. 2225. Det speciella med detta verk är det endast finns i Tg 195.



Klockan kommer aldrig att säljas på den civila marknaden och är därför väldigt eftertraktad internationellt.
Vad gör då detta urverk för något speciellt?
När man trycker in knappen kl.2 nollställs sekundvisaren och kronan hoppar ut. Nu är det hur lätt som helst att synka tiden :)
När befälet säger tex. min klocka är... och när han kommer till en hel minut trycker man in kronan och klockan tickar på som vanligt. Hur bra som helst!
Varför finns inte den komplikationen på mer klockor? Någon som vet?



Jag fick nys om denna klocka för något år sedan och träffade en mycket trevlig göteborgare. Han la upp FYRA stycken på bordet och sa: -Vilken gillar du bäst? alla är till salu.
Fy fan va gott, tänkte jag och köpte den jag gillade bäst.

Klockan är 40mm inkl krona, vilket är väldigt stort för en klocka från 50-talet. Det är fasta bandstift och mäter 20mm mellan bandhornen. Bak på boetten är "tre kroner" stämplat samt vilket årtal och serienummer.
Även förekommande med mindre symboler och har även sett M-nummer på vissa.



Formen är lite annorlunda med kronskydden, men detta gillar jag skarp. Tavlan är lätt att läsa av och är märkt med Tg 195. Finns även utan Tg 195, kallas "pre-Tg" och med TG 195 med stora bokstäver.
Den sitter bra på armen och dom fasta bandstiften ger en känsla av en riktig militärklocka. Vilket det också är :)
Överlag väldigt nöjd!
Det är en riktigt rolig klocka att äga, har aldrig fått så många kommentarer och alla blir intresserade när man visar bakboetten.

Det negativa är att den inte är vattentät och är ganska känslig. För mig kändes det mer som ett samlarobjekt än en bruksklocka.





Tyvärr hägrade en 5513 och en glad kille från Singapore köpte den.
Avslutar med två wirst shots.
Ha en underbar semester! Det kommer jag ha iaf :D (bara 5veckor kvar...)









Ett klassiskt inlägg från gamla TTT
http://www.network54.com/Forum/595216/message/1286815949/Stopptid+av+Svafre
Kanske, man vet aldrig :)
Är mer sugen på en Viggen. Den har jag inte provat.
Har du ngn känsla av hur många tg195 det finns här på forumet?
 

Watch out

Cartier
Kul när man missat och sen hittar fina inlägg som det här.
Skoj att läsa om klockmodellen och tack för lässtunden.
thumbs.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Dags för bump!!! Är det någon som vet om det släppts tg195 utan tre kronor på baklocket? Läste något om en civil variant med ref 30-63. Jag lurar lite på en tg195 utan tre kronor men känns sådär i magen...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Dags för bump!!! Är det någon som vet om det släppts tg195 utan tre kronor på baklocket? Läste något om en civil variant med ref 30-63. Jag lurar lite på en tg195 utan tre kronor men känns sådär i magen...

Även om det skulle finnas så är det kanske inte så superkul utan. Det kommer nog inte kännas som en "riktig" och du kommer gå och undra hur det känns att han en med kronor på baklocket;)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Även om det skulle finnas så är det kanske inte så superkul utan. Det kommer nog inte kännas som en "riktig" och du kommer gå och undra hur det känns att han en med kronor på baklocket;)
Lite så är det faktiskt. Min personliga försvarsmaktserfarenhet ska liksom matchas i klockan. Och tänker man på det redan innan man köpt klockan så ska man nog tänka efter lite. Inga jättepengar men vill inte ens betala 1kr för en känsla som inte är hundra. Men frågan kvarstår ändå, är ju intressant klocknördskunskap [emoji6]
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Jodå. Civil finns men säker väldigt få. Jag hade en sån i slutet av 90 talet.
den saknade tg195 märkning på tavlan , hade inte fasta bandstift utan vanliga fjädrade samt utan 3 kronor märkning bak
Tyvärr sålde jag den innan de började rusa i pris
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Har också funderat mycket på klockan jag hade och kan tänka mig att det inte var en helt civil version då man isåfall borde råkat på fler ,men antar att försvaret och Lemania ville testa produkten innan köp av hel serie och så länge inte försvaret beställt tryckte man inte heller tre kronor och svenska beteckningen TG på de få ex några valda testpersoner isåfall fick

Exemplaret jag hade var i ganska bra skick dvs spår av normal användning men inget tydde på hårda tag ute på fältövningar osv eller andra hårda tester
Boetten var exakt den samma( förutom avsaknad av märkning) liksom verk och funktioner
Tavlan som sagt precis lika men utan TG märkning
På den tiden var det mycket ovanligt att man målade om tavlor på inte extremt dyra armbandsur så jag tänkte aldrig ens tanken på att den kunde vara en skickligt ommålad militär tavla , men kontrollerade däremot hålen för bandstift med lupp
Men inget tydde på upp borrade fasta stift , och samma sak med boett lock. Oftast syns skuggor av bortslipat eller förändring av form på,något sätt när man slipar ner boettlock ( med tex gravyr) och som någon tidigare skrev , en militär klocka vill man ju ha med militär märkning så trodde aldrig på en omarbetad (eller bytt lock ) utan gissar som sagt på en testserie där
Då utvärdering senare krävde fasta bandstift på slutprodukten men det går väl inte att få reda på så här långt efter produktionen

dixie : kAn du lägga ut bild på klockan utan tre kronor ? Saknar den också TG märkning?
Kan det vara samma klocka ?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det är ju verkar ju helt klart finnas omärkta delar vilket ju i sin tur kan leda till "civila" versioner.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor

Jag har inte klockan och har redan avböjt maa avsaknaden av tre kronor. Dock tror jag säljaren helt och hållet när han säger att den är helt original sånär som på utbytt plexi. En härlig historia till där den spåras hela vägen till vem som hade den på armen under FN-mission i Afrika osv.

Jag tror nog att det finns klockor som är som Tg195 men inte är det då det är en rent militär klocka. Testversion, ja så kan det vara. När jag tänker Tg195 så är det fasta bandstift, tg/Tg/TG195 på tavlan och 3kronor på boettlocket (antingen stora eller små).
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den här klämde jag på hos Henning, Gamla Klockor på Roslagsgatan. Ommålad sekund och tyvärr saknas de delar i verket som gör att nollställingsfunktionen fungerar. I övrigt funkar den fint och hade tre, stora fina kronor på baklocket. Han ville ha tio för den, kanske kan va nåt för nån här?
image.jpg
 

Patrik J

Rolex
Helgens GTG-fynd; den myomspunna "civila" TG 195-an. Ingen märkning på tavlan och inga kronor på baklocket. Enligt säljaren hade den ursprungligen ägts av en basse som gillat sin klocka i lumpen så mycket att han, efter muck, helt enkelt gått in på en uraffär och beställt ett exemplar. Får återkomma med lite bättre bilder och intryck vid ett senare tillfälle.
IMG_0780.JPG
 

Northofsweden

Breitling
Köpte tillbaka den civila lemania klockan av patrik (inlägget ovan)stämmer som han säger,jag köpte den av första ägaren om köpt den ny direkt efter att han muckat just pga att han gillade den militära varianten han haft i lumpen! Han visade bröllopskortet där han hade den här civila klockan på sig!så att det fanns en civil variant som gick att beställa är det nog ingen tvekan om!
Vad gäller antikmartins klocka med de löstagbara bandstiften så tror jag att de helt enkelt har lossnat ! Och blivit ersatta med löstagbara! Min klocka har ett fast bandstift och ett löstagbart. Syns på bild !
Sen spekulerar jag lite ... siffrorna på bakboetten .. de två första ska ju vara tillverkningsår.. kan de andra vara tillverkningsnummer..? Skulle isf betyda att detta ex är nr 935 som är tillverkat...? Vad tror ni?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Köpte tillbaka den civila lemania klockan av patrik (inlägget ovan)stämmer som han säger,jag köpte den av första ägaren om köpt den ny direkt efter att han muckat just pga att han gillade den militära varianten han haft i lumpen! Han visade bröllopskortet där han hade den här civila klockan på sig!så att det fanns en civil variant som gick att beställa är det nog ingen tvekan om!
Vad gäller antikmartins klocka med de löstagbara bandstiften så tror jag att de helt enkelt har lossnat ! Och blivit ersatta med löstagbara! Min klocka har ett fast bandstift och ett löstagbart. Syns på bild !
Sen spekulerar jag lite ... siffrorna på bakboetten .. de två första ska ju vara tillverkningsår.. kan de andra vara tillverkningsnummer..? Skulle isf betyda att detta ex är nr 935 som är tillverkat...? Vad tror ni?
Är funktionen med nollställningen densamma på den "civila"? Verkar ju egentligen vara en rätt fånig komplikation att sälja på en civil klocka?
 
Topp