• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen 5500 €

hejo

Panerai
Hej
Baksidan ser man en del av M numret, mellan bandhornen står det 063.
Den fungerar och visst är den väl använd i statens tjänst :)
Lasse


Ja det var intressant värre, du sitter på en batch I klocka, dåligt tryck på baksidan (typiskt för batch I).
Kronan är inte orginal för den skulle varit räfflad. Det är bara batch I som har individnummrena graverade mellan bandhornen.

Som jag ser det så sitter du på en unik klocka, vi är inte så många som har/haft ynnesten att ta del av detta
unika exemplar av unikt hantverk.

Du må göra som du vill (ivrigt påhejad av överlöparen Per :happyhappy: ) och det skall du göra, min önskan är bara att
du skaffar dig tillräckligt med information så att du VET vad du gör innan du gör det. Som självpåtagen expert i ämnet
så är jag dig gärna behjälplig i denna resa helt gratis, nöjet är helt på min sida. Som sagt PM:a mig så skall jag helt osjälviskt
hjälpa dig i den resan, mitt utbyte i det hela är mer kunskap.....
 

Pope

Cartier
Alltså, det här med priset på den TS lagt upp:
Tycker inte det är ett dugg märkligt för en klocka som Viggen. Man får betala rejält för t.ex en Tudor 7016, 9011 etc. För att inte tala om en 5513... Bara exempel men det finns hur mycket som helst som folk gärna pröjsar enorma pengar för. Dessutom för klockor som är mer eller mindre massproducerade och som det finns hur många som helst kvar av.
Det är ju en SJUKT cool klocka som man som ägare är väldigt ensam om.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du må göra som du vill (ivrigt påhejad av överlöparen Per :happyhappy: ) och det skall du göra, min önskan är bara att
du skaffar dig tillräckligt med information så att du VET vad du gör innan du gör det.
Vet inte om jag missförstår dig Henrik men enda anledningen att jag postade var att jag ville få ägaren att förstå att det är en värdefull klocka. Jag är helt hundra på att det är en lång rad spekulanter som skambjuder och försöker få loss klockan långt under marknadspris. Merparten av dessa gamar skulle sen helt ogenerat försöka sälja den vidare med 20-30k profit. För mig känns det roligare om ägaren få vara den som cashar in om den nu ska säljas. Jag ville också highlighta det faktum att samlarobjekt inte bör servas utan att man vet exakt vad som ska göras då urmakare säkerligen kan förstöra de finaste av klockor om man inte är på tårna och vet vem som gör jobbet och vad de tänkt göra.
 

Diving

Breitling
Ok, tack för era tips och hjälp.
Vad anser ni att den bör hamna på gör prisbild i nuläget?
Jag har bud, och står i säljläge de närmaste dagarna.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ok, tack för era tips och hjälp.
Vad anser ni att den bör hamna på gör prisbild i nuläget?
Jag har bud, och står i säljläge de närmaste dagarna.
Gissningsvis 50-60k. Marknaden är crazy idag och nya objekt dyker ytterst sällan upp vilket gör din klocka än mer attraktiv. Vågar nästan lova att vi kommer att sitta lika chockade efter denna auktion på Kaplans som vi gjorde förra gången om du nu låter din klocka gå där. De som ger dig bud nu vet det och förstår att klockan kostar betydligt mer efter nästa ex gått publikt. Var kall och vänta på Klockkvalitén.

Förra gången kostade en Viggen 34500+ plus 20% provision. Det var 2013 och vintagepriser överlag är massor upp sedan dess. Speciellt på bra, unika objekt.

Rätta mig gärna om ni tror jag har fel men denna landar absolut inte söder om 40+ provision. Mao minst 48k för köpare och då tror jag köparen är jättenöjd. De som inte är villig att betala i det spannet är opportunister som jagar en quick buck.
 

hejo

Panerai
Vet inte om jag missförstår dig Henrik men enda anledningen att jag postade var att jag ville få ägaren att förstå att det är en värdefull klocka. Jag är helt hundra på att det är en lång rad spekulanter som skambjuder och försöker få loss klockan långt under marknadspris. Merparten av dessa gamar skulle sen helt ogenerat försöka sälja den vidare med 20-30k profit. För mig känns det roligare om ägaren få vara den som cashar in om den nu ska säljas. Jag ville också highlighta det faktum att samlarobjekt inte bör servas utan att man vet exakt vad som ska göras då urmakare säkerligen kan förstöra de finaste av klockor om man inte är på tårna och vet vem som gör jobbet och vad de tänkt göra.


Du missförstår mig inte, jag skämtade lite med dig. Som vanligt har du helt rätt i din analys och i grund och botten har vi samma åsikter och intentioner.
 

hejo

Panerai
Gissningsvis 50-60k. Marknaden är crazy idag och nya objekt dyker ytterst sällan upp vilket gör din klocka än mer attraktiv. Vågar nästan lova att vi kommer att sitta lika chockade efter denna auktion på Kaplans som vi gjorde förra gången om du nu låter din klocka gå där. De som ger dig bud nu vet det och förstår att klockan kostar betydligt mer efter nästa ex gått publikt. Var kall och vänta på Klockkvalitén.

Förra gången kostade en Viggen 34500+ plus 20% provision. Det var 2013 och vintagepriser överlag är massor upp sedan dess. Speciellt på bra, unika objekt.

Rätta mig gärna om ni tror jag har fel men denna landar absolut inte söder om 40+ provision. Mao minst 48k för köpare och då tror jag köparen är jättenöjd. De som inte är villig att betala i det spannet är opportunister som jagar en quick buck.

Per du resonerar precis som NiklasArvid. Jag håller dock inte med fullt ut. Håller vi oss till kända fakta så vet vi att den senaste gick på Kaplans med ett pris ut på marknaden för 41 400:-. Resonerar men efter sunt förnuft, tillgång, efterfrågan, unikitet, hur marknaden ser på liknande objekt etc så håller ditt resonemang (50-60). Fram tills Kaplansauktionen var marknaden ganska sval för detta ur (2012 gick de för runt 20). Nu har vi bara ett exemplar som gått för över 40 och jag tycker det är lite vanskligt att gissa priser på bara en försäljning. Lurkar man runt lite så skrivs det inte mycket om detta ur och då det görs det så är det rätt normala (ljumna) reaktioner. Jag har senaste halvåret fått några förfrågningar från internationella köpare vilket jag aldrig fått tidigare och det tyder ju på ett ökat intresse.
Som sagt otroligt svårbedömt så min gissning blir att en "normal" Viggen när den kommer ut på marknaden kommer att landa på någonstans mellan 35-40. Jag kan mycket väl ha fel men vi kanske ganska snart vet bättre!
Diving jag tror inte du skall förvänta dig mer än 40, allt annat tycker jag du skall se som bonus.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Per du resonerar precis som NiklasArvid. Jag håller dock inte med fullt ut. Håller vi oss till kända fakta så vet vi att den senaste gick på Kaplans med ett pris ut på marknaden för 41 400:-. Resonerar men efter sunt förnuft, tillgång, efterfrågan, unikitet, hur marknaden ser på liknande objekt etc så håller ditt resonemang (50-60). Fram tills Kaplansauktionen var marknaden ganska sval för detta ur (2012 gick de för runt 20). Nu har vi bara ett exemplar som gått för över 40 och jag tycker det är lite vanskligt att gissa priser på bara en försäljning. Lurkar man runt lite så skrivs det inte mycket om detta ur och då det görs det så är det rätt normala (ljumna) reaktioner. Jag har senaste halvåret fått några förfrågningar från internationella köpare vilket jag aldrig fått tidigare och det tyder ju på ett ökat intresse.
Som sagt otroligt svårbedömt så min gissning blir att en "normal" Viggen när den kommer ut på marknaden kommer att landa på någonstans mellan 35-40. Jag kan mycket väl ha fel men vi kanske ganska snart vet bättre!
Diving jag tror inte du skall förvänta dig mer än 40, allt annat tycker jag du skall se som bonus.
Då är det ju bara att fynda på auktionen. Hur som helst så vinner förmodligen Diving på att låta den gå där. Risken han tar är att Kaplans äter upp en del av hans vinst vid ett pris han kan få redan idag men för eventuella köpare så spelar det ingen roll. Jag känner mig övertygad om att han kommer att tjäna på att vara kylig och vänta men potentiella köpare kan ju bara sitta lugnt i båten och vänta till auktioinen och köpa loss den för 35-40 om de nu tror på det värdet.
 

fc2

Rolex
hejo

Jag sitter på en VIggen utan bezel. Baksidan har inte de tre kronorna och heller inget nummer (utöver det vanliga Mö-numret). Ska kolla om klockan har ett nummer mellan bandhornen för ev. kanske du kan lägga till en klocka till din lista och få ihop 48 ex. Dessutom finns ju den som levererades till Försökscentralen också, vet inte om du räknat den?

På Watches Of Knightsbridge's auktion i höstas (?) gick en Viggen för mer än 40k om jag inte minns fel. Sedan ska väl de ha 25% + 2-4% om man betalar med kort.
 

hejo

Panerai
hejo

Jag sitter på en VIggen utan bezel. Baksidan har inte de tre kronorna och heller inget nummer (utöver det vanliga Mö-numret). Ska kolla om klockan har ett nummer mellan bandhornen för ev. kanske du kan lägga till en klocka till din lista och få ihop 48 ex. Dessutom finns ju den som levererades till Försökscentralen också, vet inte om du räknat den?

På Watches Of Knightsbridge's auktion i höstas (?) gick en Viggen för mer än 40k om jag inte minns fel. Sedan ska väl de ha 25% + 2-4% om man betalar med kort.


Där ser man :)
Om den saknar text och bara har M-nr så kan det mycket väl vara en batch I, är kronan räfflad?
De kända FC klockorna är med i de 48 ;-)

Har missat den auktionen, har du en länk?

Posta gärna lite bilder på din!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
hejo

Jag sitter på en VIggen utan bezel. Baksidan har inte de tre kronorna och heller inget nummer (utöver det vanliga Mö-numret). Ska kolla om klockan har ett nummer mellan bandhornen för ev. kanske du kan lägga till en klocka till din lista och få ihop 48 ex. Dessutom finns ju den som levererades till Försökscentralen också, vet inte om du räknat den?

På Watches Of Knightsbridge's auktion i höstas (?) gick en Viggen för mer än 40k om jag inte minns fel. Sedan ska väl de ha 25% + 2-4% om man betalar med kort.


Kollade katalogen, såg fin ut!

resultat: GBP3800, +21,6% commission, +3.6% online bidding fee + 2% Visa Card Fee = GBP4834

med en växelkurs idag på 12.8 så landar vi på nätta SEK 61870:-.... framtiden är visst redan här...

:D :confused: :)
 

fc2

Rolex
Där ser man :)
Om den saknar text och bara har M-nr så kan det mycket väl vara en batch I, är kronan räfflad?
De kända FC klockorna är med i de 48 ;-)

Har missat den auktionen, har du en länk?

Posta gärna lite bilder på din!

Finns det flera FC-klockor? :eek: Har bara sett en enda nämligen.

Ska kolla upp kronan. Det skumma är iaf att den saknar tre kronor på baksidan. Iofs verkar det vara lite olika versioner som cirkulerar. Vi har de vanliga I och II, FC samt ett ex som var korrekt merkerat men som saknar "Lemania" på tavlan.
 

fc2

Rolex
Kollade katalogen, såg fin ut!

resultat: GBP3800, +21,6% commission, +3.6% online bidding fee + 2% Visa Card Fee = GBP4834

med en växelkurs idag på 12.8 så landar vi på nätta SEK 61870:-.... framtiden är visst redan här...

:D :confused: :)

Mm, kollade lite på den men misstänkte att den skulle gå dyrt. Trodde dock inte att den skulle kosta så mycket...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Mm, kollade lite på den men misstänkte att den skulle gå dyrt. Trodde dock inte att den skulle kosta så mycket...


vet inte om pundet var tretton spänn då iofs, eller om köparen tog visa fee... men klart norr om 50k då och nu är ju kronan svag idag vilket gör att priset i kronor går upp... ...spännande om vi nu får en som går ut på Kaplans Vårkvalle!
 
  • Like
Reactions: Per

hejo

Panerai
hejo

Provar igen; finns det fler FC än den som figurerat på diverse forum?


Nu har jag inte tillgång till min databas :happyhappy: men om jag minns rätt så har jag sett en st klocka märkt FC2.
Sen skall det finnas en som tolkats som prototyp men det är nog den du refererar till med omärkt tavla. Minns
inte nu om det var märkning på på denna eller om det bara var M-nr.
 

Diving

Breitling
Gissningsvis 50-60k. Marknaden är crazy idag och nya objekt dyker ytterst sällan upp vilket gör din klocka än mer attraktiv. Vågar nästan lova att vi kommer att sitta lika chockade efter denna auktion på Kaplans som vi gjorde förra gången om du nu låter din klocka gå där. De som ger dig bud nu vet det och förstår att klockan kostar betydligt mer efter nästa ex gått publikt. Var kall och vänta på Klockkvalitén.

Förra gången kostade en Viggen 34500+ plus 20% provision. Det var 2013 och vintagepriser överlag är massor upp sedan dess. Speciellt på bra, unika objekt.

Rätta mig gärna om ni tror jag har fel men denna landar absolut inte söder om 40+ provision. Mao minst 48k för köpare och då tror jag köparen är jättenöjd. De som inte är villig att betala i det spannet är opportunister som jagar en quick buck.

Jag är knappt värdig att skriva på ert forum, då jag tyvärr är alldeles för okunnig om klockor :(.ni är oerhört kunniga och hjälpsamma här. Ja, jag har alltid tyckt om klockor, men att denna klocka engagerar så många kunniga är fantastiskt. Jag blir nästan sugen på att behålla klockan... Men nej, den ska bort! Jag vill gärna ha en eller flera fina vardagliga klockor (som inte ligger i en låda hela dagarna), men jag har mycket stor respekt för Er som är samlare. Då anser jag att min Viggen bör finnas i någon av era lådor hemma, istället för hos mig.
När jag för ett par dagar sedan anlände till ert forum blev jag mer övertygad om att klockan borde få stanna kvar i Sverige, samt landa hos en person som förstår sig på dess värde.
 

hejo

Panerai
Jag är knappt värdig att skriva på ert forum, då jag tyvärr är alldeles för okunnig om klockor :(.ni är oerhört kunniga och hjälpsamma här. Ja, jag har alltid tyckt om klockor, men att denna klocka engagerar så många kunniga är fantastiskt. Jag blir nästan sugen på att behålla klockan... Men nej, den ska bort! Jag vill gärna ha en eller flera fina vardagliga klockor (som inte ligger i en låda hela dagarna), men jag har mycket stor respekt för Er som är samlare. Då anser jag att min Viggen bör finnas i någon av era lådor hemma, istället för hos mig.
När jag för ett par dagar sedan anlände till ert forum blev jag mer övertygad om att klockan borde få stanna kvar i Sverige, samt landa hos en person som förstår sig på dess värde.

Ja så är vi funtade. Kul att du förstått vad vi vill säga all heder till dig. Skulle vara kul om du la ut lite bättre bilder så för vi se vart detta landar...
 

fc2

Rolex
Diving

Ska du inte behålla klockan då? Klockintresset kanske växer och en dag kanske du ångrar att du sålde den?

Nu blir jag snart bannad från forumet ( :p ) men vill bara att du tänker igenom beslutet. Annars är jag helt med dig, roligt om klockan stannar i Sverige.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Diving

Ska du inte behålla klockan då? Klockintresset kanske växer och en dag kanske du ångrar att du sålde den?

Nu blir jag snart bannad från forumet ( :p ) men vill bara att du tänker igenom beslutet. Annars är jag helt med dig, roligt om klockan stannar i Sverige.

Kloka ord! När det gäller en sådan klocka tycker jag man ska fundera både en och två gånger innan man säljer!
 
  • Like
Reactions: fc2

fc2

Rolex
hejo

Kollat upp min Viggen nu. Vanliga M-märkningen, räfflad krona men inga anda märkningar (tex mellan bandhornen eller tre kronor).
 

hejo

Panerai
Märkningen mellan bandhornen brukar vara riktigt "klumpigt" gjorda med syra (frätmärkning).
Lite lustigt att din saknar. Kan det vara en batch II som fått en räfflad krona och där märkningen slitits?

Bilder, bilder när vi ser dem kanske vi blir klokare ;)
 

fc2

Rolex
Letade noga mellan bandhornen men inget syntes. Baksidan är väldigt blank, nästan så man misstänker polering. Ursprungligen köptes klockan av en flygmekaniker i Linköping som hade flera varav flera hade de tre kronorna bortpolerade. Min saknar som sagt vridringen och är således inte komplett men dessa togs bort av flygvapnet då de kunde trilla av under flygning och sågs som säkerhetsrisk.
 

hejo

Panerai
Letade noga mellan bandhornen men inget syntes. Baksidan är väldigt blank, nästan så man misstänker polering. Ursprungligen köptes klockan av en flygmekaniker i Linköping som hade flera varav flera hade de tre kronorna bortpolerade. Min saknar som sagt vridringen och är således inte komplett men dessa togs bort av flygvapnet då de kunde trilla av under flygning och sågs som säkerhetsrisk.


Då är din säkert från Batch II, säkert från samma affär som gjordes då min lämnade FV :happyhappy:
Som sagt bilder!
 
Topp