• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Gärna en bild på baklocket, sett exempel där man lipat bort märkningen. En teori (min) är att detta gjordes (efter en förlustanmälan) och så ville "ägaren" sälja klockan - men på den tiden var det inte helt enkelt att sälja militär mtrl.

Finns det någon märkning (eller spår av) mellan luggarna (första batchen hade serienr även där)?
Är det den räfflade eller släta kronan (räfflingen är på framsidan jmfr Rolexkronan)?

Tack för att du delar med dig!


Nu är klockan på väg söderut, men jag ska försöka få fram lite bilder.
Klockan har slät krona vad jag vill minnas.
/j
 

hejo

Panerai
Att enbart testpiloter skulle ha fått Viggen-Lemaniorna är trams. Här är ett foto på en grupp "vanliga" Viggen-piloter som nästan verkar visa upp sina nya(?) klockor, foto taget 29 september 1973:

ViggenLemania2800x600_zps22936c68.jpg

Det där med testpiloterna var en missuppfattning. Det bevisar ju även bilden, f.ö så är mannen längst upp till vänster
min gamla Flottiljchef från min tid i FV, då hade han inte Lemanian.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min far var pilot, eller fältflygare som det egentligen hette då, i flygvapnet på 60-talet. Han flög bl.a. Lansen och Draken men gick över till civilflyget innan Viggen kom, tyvärr ingick så vitt jag vet aldrig någon klocka i piloternas utrustning före Viggens tid - "Vad skulle vi med det till? Klocka finns ju i flygplanet!", var svaret jag fick när jag frågade farsan. Hade ju annars varit trevligt att hitta en gammal Lemania eller något annat i lådorna...

Fantastisk bild! Tack för det!

Och Viggen är ett jäkligt mäktigt flygplan, och var oerhört kompetent på sin tid, på många sätt! Lite av en slugger dock, Draken kommer alltid att vara lite vackrare.


Har faktiskt funderat på det där om det fanns någon standardklocka för piloterna innan Viggen, men det där var ju svar på det.

OT: Appropå Draken, en av världens bästa musikvideos? :D

 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det där med testpiloterna var en missuppfattning. Det bevisar ju även bilden, f.ö så är mannen längst upp till vänster
min gamla Flottiljchef från min tid i FV, då hade han inte Lemanian.


Nejdå, ingen missuppfattning, jag förstod vad du menade och syftade inte på vad du sa - det var fc2 som hävdade att enbart testpiloter fick klockan.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Fantastisk bild! Tack för det!

Har faktiskt funderat på det där om det fanns någon standardklocka för piloterna innan Viggen, men det där var ju svar på det.

Kan inte med säkerhet säga att inte någon pilot fick en "issued" klocka före Viggen, men min far var som sagt pilot i flygvapnet 1960-1970 och han fick aldrig någon klocka i alla fall.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Nja jag har hört att det var ett grönt tygband, dock ej bekräftat.


Det var som sagt en gissning, det är visserligen svårt att se på ett svartvitt foto men om man jämför färgen med uniformerna, som väl var mörkgröna(?) i verkligheten, så ser armbandet svartare ut. Det ser dessutom ut att vara tjockare än ett tygband om man tittar där bandet är fäst vid klockan och jämför med tjockleken på bandhornen.
 

fc2

Rolex
Nejdå, ingen missuppfattning, jag förstod vad du menade och syftade inte på vad du sa - det var fc2 som hävdade att enbart testpiloter fick klockan.

Njae, då missförstod du nog mig. Jag menade att de markerade med FC tilldelades testpiloterna. Sedan kan jag meddela att klockor märkta med FC, eller FC2, har annan tavla. Det som skiljer är subtavlorna men det är inget som direkt syns på bilder på nätet då skillnaderna är små.

Vet att en person som för några år sedan satt med ca 10 st Viggen Lemanias skrapade bort tre kronor-märkningen från dessa klockor så om ni hittar en klocka utan tre kronor behöver det inte vara försvaret som gjort detta.
 

hejo

Panerai
Det var som sagt en gissning, det är visserligen svårt att se på ett svartvitt foto men om man jämför färgen med uniformerna, som väl var mörkgröna(?) i verkligheten, så ser armbandet svartare ut. Det ser dessutom ut att vara tjockare än ett tygband om man tittar där bandet är fäst vid klockan och jämför med tjockleken på bandhornen.


Din analys känns rimlig men jag har hört från flera håll om gröna tygband. Tg195 hade även ett sådant band. Det är väl rimligt att tro att dessa blev rätt "äckliga" rätt fort (har man fått uppleva ett pass avancerad flygning så förstår man) och att man själv bytte band.

F.ö din .817 ser RIKTIGT fin ut!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jublar när jag ser den där Viggen klockan. Synd på T tavlan, men kanske inte gör så mycket. Mysigare med Lemania dock.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Vart finner man dessa klockor lättast?
Kan tänka mig att gubbar som sitter på en inte hänger på KS, någon som har tips?
 

marce33

Breitling
Hej här kommer min, köpt till en TTT medd. för ca 2 är sedan som har haft själv ca 14 år.
Tre Kronor och M3440 051010 men den sista 3 under är nästan borta (p.g.a användning kanske ? ) skulle behöva en mikroskop.
Randiga krona och fungera perfekt.
Lemaniav.jpg
Hejo du frågade mej förut.
 
Topp