• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen

BO

Omega
Forumets vanligaste klocka och jag älskar att vara main stream.
vusanyza.jpg
 
En Viggenlemania fattas min lilla militärsamling!
Skulle kunna ligga emellan mina 2 seikoviggen så skulle han känna sig trygg!
Träd fram du som är säljsugen
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En Viggenlemania fattas min lilla militärsamling!
Skulle kunna ligga emellan mina 2 seikoviggen så skulle han känna sig trygg!
Träd fram du som är säljsugen

2 SeikoViggen låter väl helt onödigt? ;)

Är det någon som vet var det brukar vara lämpligt att kika efter dessa? Tror aldrig jag sett någon till salu. Är de också märkta med M-nummer?
 

hejo

Panerai
2 SeikoViggen låter väl helt onödigt? ;)

Är det någon som vet var det brukar vara lämpligt att kika efter dessa? Tror aldrig jag sett någon till salu. Är de också märkta med M-nummer?


Detta är vad jag hittat i FMV´s register rörande Seiko:
M3440-053010-6 Flygvapnet SEIKO ANALOGT KVARTSUR SPORT 100, FÖR JA 37 FÖRARE

M3440-055010-4 Flygvapnet SEIKO FLERFUNKTIONSUR MED ALARM, STOPPUR OCH TIMER. INSTÄLLBART ALARM I 12TIMMARS INTERVALL.MÄTNING UPP TILL 30MINUTER I 1/5 SEKUND.INSTÄLLNING AV TIMERN UPP TILL 60MINUTER

M3440-056010-3 Flygvapnet SEIKO FÖRSEDD MED STOPPUR FÖR MÄTNING UPP TILL 30 MINUTER I 1/5 SEKUND

M3440-503010-2 Marinen SEIKO VATTENTÄT TILL MINST 70M
 

hejo

Panerai
Vart finner man dessa klockor lättast?
Kan tänka mig att gubbar som sitter på en inte hänger på KS, någon som har tips?


En sak som är säkert är att man finner dem INTE "lätt"......
Några finns här på KS, några hos "rävarna", några hos de internationella samlarna.
Sen finns det nog en del som ligger hos i berömda "lådorna", stora merparten är nog förlorade för
alltid :(.

Det är inte omöjligt att införskaffa ett ex men du får nog räkna med att slanta upp en del, senaste på Kaplans kan
nog vara ett bra riktmärke vad som behövs för att ett känt ur skall byta ägare.....
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Detta är vad jag hittat i FMV´s register rörande Seiko:
M3440-053010-6 Flygvapnet SEIKO ANALOGT KVARTSUR SPORT 100, FÖR JA 37 FÖRARE

M3440-055010-4 Flygvapnet SEIKO FLERFUNKTIONSUR MED ALARM, STOPPUR OCH TIMER. INSTÄLLBART ALARM I 12TIMMARS INTERVALL.MÄTNING UPP TILL 30MINUTER I 1/5 SEKUND.INSTÄLLNING AV TIMERN UPP TILL 60MINUTER

M3440-056010-3 Flygvapnet SEIKO FÖRSEDD MED STOPPUR FÖR MÄTNING UPP TILL 30 MINUTER I 1/5 SEKUND

M3440-503010-2 Marinen SEIKO VATTENTÄT TILL MINST 70M

Stort tack för infon! Mycket intressant!



Snyggt! Avundsjuk! Jag skulle nöja mig med en. :)

Tack för att du visar!
 

hejo

Panerai
Hej här kommer min, köpt till en TTT medd. för ca 2 är sedan som har haft själv ca 14 år.
Tre Kronor och M3440 051010 men den sista 3 under är nästan borta (p.g.a användning kanske ? ) skulle behöva en mikroskop.
Randiga krona och fungera perfekt.
Lemaniav.jpg
Hejo du frågade mej förut.


Bara att leta rätt på ett mikroskop :happyhappy:
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Här ser du själv att det är en ViggenLemania som fattas!:)
A7FB2F6D-C682-4392-8548-4928E08E7396_zpsnlz6czoe.jpg

Precis där mellan mina 2 SeikoVigen!
DEFE288B-F616-4972-B14C-FD0A9FF0B9BB_zpsxbjybiqs.jpg

och det är väl klart att de har M-nummer på baksidan;)
F6190730-157C-4E36-BCE2-4DC187FBB421_zpsohkws5or.jpg


Och ursäkta trådkladdet i Lemania Viggen Tråden, men det är ju en sån som måste bli min nästa klocka på min tomma plats:)

Shit vilken samling!
Leta på och fyll luckan.
/j
 

Pope

Cartier
Efter den här tråden slog det mig att jag känner en gammal Draken-pilot. Var hemma hos honom igår och försökte se lugn ut när jag frågade om han inte fick en viss klocka under sin tjänstetid.

-'Vi som flög Draken ansågs som andrahands-skit och fick inte ingenting medan Viggen-piloterna fick en massa balla prylar'.

:D
 

hejo

Panerai
Efter den här tråden slog det mig att jag känner en gammal Draken-pilot. Var hemma hos honom igår och försökte se lugn ut när jag frågade om han inte fick en viss klocka under sin tjänstetid.

-'Vi som flög Draken ansågs som andrahands-skit och fick inte ingenting medan Viggen-piloterna fick en massa balla prylar'.

:D


Sådär har det alltid varit i FV, alla vill ju flyga det senaste. Draken hängde ju med lång in på 90-talet och jag kan lova
att jag hört diskussioner om vad/vilka som är bäst till leda.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vi snackade ju även lite löst om de efterföljande klockorna i denna tråd tex. Viggen Seikon och det slog mig då att jag läst någonting någonstans om en 'ganska ful fyrkantig Citizen' som gavs ut som standardutrustning efter att man fått problemen med Lemaniorna men innan Seikon infördes. Jag har dock aldrig sett någon bild på någon.

Efter lite efterforskning och lite nystande bland nån Flygvapenkontakt så fick jag några bilder på en av dessa Citizen.

Jag lägger in dem som referens här eftersom det verkar rätt skralt med bilder på dem.

Denna klocka har burits av en SK60-pilot men enligt honom bars samma även av AJ37-piloter på hans förband samt 'annat löst folk i Flygvapnet'.

image.jpg


image.jpg


Vet någon för övrigt om den senare kronograf-Seikon som även användes av brittiska Harrier piloter bara tilldelades svenska Helikopter-piloter eller bars den även av andra svenska piloter.

Alltså denna:


image.jpg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vi snackade ju även lite löst om de efterföljande klockorna i denna tråd tex. Viggen Seikon och det slog mig då att jag läst någonting någonstans om en 'ganska ful fyrkantig Citizen' som gavs ut som standardutrustning efter att man fått problemen med Lemaniorna men innan Seikon infördes. Jag har dock aldrig sett någon bild på någon.

Efter lite efterforskning och lite nystande bland nån Flygvapenkontakt så fick jag några bilder på en av dessa Citizen.

Jag lägger in dem som referens här eftersom det verkar rätt skralt med bilder på dem.

Denna klocka har burits av en SK60-pilot men enligt honom bars samma även av AJ37-piloter på hans förband samt 'annat löst folk i Flygvapnet'.

image.jpg


image.jpg


Vet någon för övrigt om den senare kronograf-Seikon som även användes av brittiska Harrier piloter bara tilldelades svenska Helikopter-piloter eller bars den även av andra svenska piloter.

Alltså denna:


image.jpg
Den ene var riktigt ugly!
Den andra helt ok. Jag antar att den är batteridriven men ser annars ut att ha ett 7750-verk.
/j
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den ene var riktigt ugly!
Den andra helt ok. Jag antar att den är batteridriven men ser annars ut att ha ett 7750-verk.
/j

Korrekt. Bägge är kvarts.

Seikon, som (iaf. i mycket liknande modeller) användes hos Brittiska militären iaf. långt in på 90-talet) är ju senare, och lite mindre 80-tals klossig. :) Men intressant med alla typer av ur som varit issued i Sverige tycker jag.
 

fc2

Rolex
Det har verkligen bara gått utför sedan Viggen Lemanian. Jag har sett andra Lemanias med militär märkning på (ej tg195) men som ser ut att ha varit från 50-talet. Någon som har en bild på en sådan?
 
Här ser du själv att det är en ViggenLemania som fattas!:)

Precis där mellan mina 2 SeikoVigen!

och det är väl klart att de har M-nummer på baksidan;)
F6190730-157C-4E36-BCE2-4DC187FBB421_zpsohkws5or.jpg


Och ursäkta trådkladdet i Lemania Viggen Tråden, men det är ju en sån som måste bli min nästa klocka på min tomma plats:)


Vart hittar man såna här fina saker!? finns det någon övrig benämning på Seikomodellen?
 
Topp