• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lemania Viggen

Här kommer en bild på min gobit och den ska stanna i Svedala.
Viggen 2+.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Den ser riktigt trevlig ut. De börjar sakta men säkert komma fram!
Om du skulle få för dig att sälja så får du gärna dra iväg ett pm:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bukowskis och Kaplans har lite olika tankar om hur man sätter värdering/utrop, minst sagt.
Handlar nog mest om inlämnaren. Klocknördar och dealers kräver högre utrop än vad ursprunliga ofta ägare gör. Auktionshuset vill vara säker på att sälja och om de får sätta utrop fritt så sätter de givetvis lågt och hoppas på bra budgivning.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Verkligen oerhörda priser, speciellt för en 195: a. Hur många av de såldes av under 80-talet för en skitsumma? Måste vara tusentals.
När en sak blir för dyr så hoppar folk på något annat. Vi har sett det gång efter gång på andra modeller. :)
 

fc2

Rolex
Skulle du säga att smärtgränsen är nådd? :)

Känns nästan så om du frågar mig. 75k för en klocka som är relativt vanlig. Jämför med en Bund eller Fleet Air Arms Lemania 1872 som båda kostar mindre men är kronografer och som båda finns i mindre upplagor. Eller ta en Omega 145.012 som kostar klar mindre. För 75k får man tex en 49140 VC OC om man vill ha en nyare klocka.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Känns nästan så om du frågar mig. 75k för en klocka som är relativt vanlig. Jämför med en Bund eller Fleet Air Arms Lemania 1872 som båda kostar mindre men är kronografer och som båda finns i mindre upplagor. Eller ta en Omega 145.012 som kostar klar mindre. För 75k får man tex en 49140 VC OC om man vill ha en nyare klocka.
Skicket på den på Sothebys var onekligen bra och spelar inte i samma liga som de flesta tg195or man brukar se men fö håller jag med dig:)
 

Joakim C

Cartier
Skicket på den på Sothebys var onekligen bra och spelar inte i samma liga som de flesta tg195or man brukar se men fö håller jag med dig:)
Skicket var mycket bra med en fin tavla och det var ju det som gjorde priset. I övrigt brukar det bli så att när haussen lägger sig på en modell, rasar priserna på uren i sämre skick. De värsta exemplen är tavlorna tropiska/tropical som haussas och i realiteten är det en tavla i sönderfallande kondition.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Skicket var mycket bra med en fin tavla och det var ju det som gjorde priset. I övrigt brukar det bli så att när haussen lägger sig på en modell, rasar priserna på uren i sämre skick. De värsta exemplen är tavlorna tropiska/tropical som haussas och i realiteten är det en tavla i sönderfallande kondition.
Fast det är ju något visst med söndrfall. Titta på priserna på 1600-talsglas med glassjuka, bara en tidsfråga tills de glasen faller sönder helt.
 
Topp