• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla tråden om Damasko

Kessler

Rolex
2-Faktor
Beställde nyss min första Damasko från Gnonom. En grå DS30. Någon som vet ungefärligt pris och tid om man vill byta till blå sekundvisare/blått datum? Hade tyckt det var snyggt men gissar att det kostar minst hälften av klockan att få till det och att det kommer ta lång tid och då känns det inte värt det. Alltså att man skickar ner den till Damasko och så ändrar de sekundvisare och datumskiva, såg en annan som ändrat till blått på just en grå.

Aja, återkommer här när den anlänt.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Beställde nyss min första Damasko från Gnonom. En grå DS30. Någon som vet ungefärligt pris och tid om man vill byta till blå sekundvisare/blått datum? Hade tyckt det var snyggt men gissar att det kostar minst hälften av klockan att få till det och att det kommer ta lång tid och då känns det inte värt det. Alltså att man skickar ner den till Damasko och så ändrar de sekundvisare och datumskiva, såg en annan som ändrat till blått på just en grå.

Aja, återkommer här när den anlänt.
Grattis. Spontant känns det som om det vore billigare att beställa direkt från Damasko enl den specen du önskar.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Grattis. Spontant känns det som om det vore billigare att beställa direkt från Damasko enl den specen du önskar.
Tack. Jo men jag menade i efterhand. För visst lär det gå att lösa från dem om man beställer därifrån ny men nu skulle jag ändå beställa en annan klocka från Gnonom+priset+att jag inte hittar det bandet på Damaskos hemsida som Gnonom kommer med. Aja får väl fråga Damasko om det blir aktuellt. Ska se klockan först, kanske gillar den som den är :)

Hade tänkt prova på ett blått band och då tänkt att blått datum och visare hade varit snyggt. Men flera tusen kronor snyggt? Trefärgad som den grå är (vit och svart också) kan bli rätt cleant jämfört med fyra färger.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tack. Jo men jag menade i efterhand. För visst lär det gå att lösa från dem om man beställer därifrån ny men nu skulle jag ändå beställa en annan klocka från Gnonom+priset+att jag inte hittar det bandet på Damaskos hemsida som Gnonom kommer med. Aja får väl fråga Damasko om det blir aktuellt. Ska se klockan först, kanske gillar den som den är :)

Hade tänkt prova på ett blått band och då tänkt att blått datum och visare hade varit snyggt. Men flera tusen kronor snyggt? Trefärgad som den grå är (vit och svart också) kan bli rätt cleant jämfört med fyra färger.
En nackdel med blå visare och datum är att de är svåra att se i dåligt ljus. Nu kanske sekundvisaren får bra kontrast mot en grå tavla (jag har den svarta med blå visare), men datumet blir definitivt svårläst. Värt att tänka på om det är något som spelar roll. (Avhandlades i den här tråden för några år sedan, här .
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
En nackdel med blå visare och datum är att de är svåra att se i dåligt ljus. Nu kanske sekundvisaren får bra kontrast mot en grå tavla (jag har den svarta med blå visare), men datumet blir definitivt svårläst. Värt att tänka på om det är något som spelar roll. (Av handlades i den här tråden för några år sedan, här .
Jag brukar vara starkt emot datum öht. men tycker det ser bra ut på Damasko DS30 så där föredrar jag faktiskt med datum istället för utan, jag brukar nästan alltid känna tvärtom. Synligheten gör mig nog inte så mycket, främst att det hade varit coolt med blå sekundvisare och datum. Men men.

Jäkla snyggt med svart och blått som din. Hade jag inte redan haft en svart flieger (Stowa versus) som är rätt lik DS30 hade det nog varit förstavalet men nu ville jag ha en med lite annorlunda färg på tavlan.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Fick helt fel band. På bilden hos Gnonom är det antracit/grå Louis som jag tycker är snyggt på bild men fick det bandet som är hos Damaskos hemsida istället som jag inte alls vill ha. Ser att Louis inte finns i lager i 20mm heller. Får se om de skickar ut nåt annat band, skrivit till deras kundservice. Men hursomhelst:

Någon som vet vilka som tillverkar Louis-bandet? Det går att beställa från Damasko men är 5v leveranstid. Borde ju gå att hitta nån annanstans. Men googlar jag får jag bara upp massa band från Louis Vuitton.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Fick helt fel band. På bilden hos Gnonom är det antracit/grå Louis som jag tycker är snyggt på bild men fick det bandet som är hos Damaskos hemsida istället som jag inte alls vill ha. Ser att Louis inte finns i lager i 20mm heller. Får se om de skickar ut nåt annat band, skrivit till deras kundservice. Men hursomhelst:

Någon som vet vilka som tillverkar Louis-bandet? Det går att beställa från Damasko men är 5v leveranstid. Borde ju gå att hitta nån annanstans. Men googlar jag får jag bara upp massa band från Louis Vuitton.
Läste någonstans att Damaskos band görs av Di-modell, men jag ser inte just det där där. (Inte med det namnet i alla fall.) Och även om det finns så får man ju inte Damaskos spänne i så fall. (Och det nämndes att det dessutom kunde vara andra mindre skillnader dessutom.) Så om Di-modell gör dem så är det möjligt att de görs speciellt för Damasko ändå och kanske bara säljs där.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Läste någonstans att Damaskos band görs av Di-modell, men jag ser inte just det där där. (Inte med det namnet i alla fall.) Och även om det finns så får man ju inte Damaskos spänne i så fall. (Och det nämndes att det dessutom kunde vara andra mindre skillnader dessutom.) Så om Di-modell gör dem så är det möjligt att de görs speciellt för Damasko ändå och kanske bara säljs där.
Ah ok tack för svar. Ja jag lyckas inte heller hitta hur mycket jag än googlar. Jag har alltså fått det på Hirsch Robby-bandet. Ett alternativ skulle vara att sälja det vidare och ta spännet därifrån och ha ett annat band på + beställa Louis direkt från Damasko och vänta på det. Robby-bandet är ju dyrare än Louis men blev besviken för det är bilder med Louis på Gnonom som passar bättre så allt handlar inte om pengar.

Får se också vad Gnonom svarar. Jag har tänkt fråga om jag kan få Arne-bandet från Damasko som de har i lager då det är typ likadan grå färg som på tavlan på det. Eller så kan jag ta typ ett brunt läderband. Men får se om de går med på det. Men är ju inte mitt fel att de inte uppdaterat sina bilder.

Tråkigt då jag egentligen vill slita av all plast och testa klockan och lägga upp bilder men avvaktar svar från Gnonom.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Äh kunde inte hålla mig. Får väl sälja Robby-bandet. Slängde på den på ett Tropic jag fick på köpet. Rätt flott med blått och grått. Men ska leta efter annat band/se om jag får ett annat av Gnonom.

1000001018.jpg
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Läste någonstans att Damaskos band görs av Di-modell, men jag ser inte just det där där. (Inte med det namnet i alla fall.) Och även om det finns så får man ju inte Damaskos spänne i så fall. (Och det nämndes att det dessutom kunde vara andra mindre skillnader dessutom.) Så om Di-modell gör dem så är det möjligt att de görs speciellt för Damasko ändå och kanske bara säljs där.
Hittade det! Fluco Nautilus ifall någon annan undrar https://fluco-online.de/en/product/nautilus

Ska få ett annat band från Gnonom också. Tyvärr hade de inte många att välja på så lär bli ett sånt som sitter på DA20.

Gör sig bra på Tropic tills vidare:
1000001073.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hittade det! Fluco Nautilus ifall någon annan undrar https://fluco-online.de/en/product/nautilus

Ska få ett annat band från Gnonom också. Tyvärr hade de inte många att välja på så lär bli ett sånt som sitter på DA20.

Gör sig bra på Tropic tills vidare:
1000001073.jpg
Så uppgiften om Di-modell var fel? Eller så gör de andra band åt Damasko, men inte just det där.

Och som bonus har man ju hittat två tyska bandtillverkare som kanske gör saker med lite kvalität? Kan ju vara bra att ha... :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Så uppgiften om Di-modell var fel? Eller så gör de andra band åt Damasko, men inte just det där.

Och som bonus har man ju hittat två tyska bandtillverkare som kanske gör saker med lite kvalität? Kan ju vara bra att ha... :)
Vet inte. De kanske outsourcar därifrån också. Hirsch uppenbarligen eftersom jag har ett därifrån och flera andra modeller har band från Hirsch. Sen Fluco och nåt till märke läste jag. Jag borde ha förstått att det var Fluco då jag tänkt köpa deras pilotband förut som är väldigt likt det bandet jag är ute efter.

Edit: @pemlock Banden som kommer till klockor i DA-serien verkar vara från DI-modell. Så lite olika tillverkare av banden. Jag har beställt det från Fluco och så la jag upp bandet från Hirsch billigt här till försäljning. Gnonom gav en liten ekonomisk kompensation för de inte uppdaterat sina bilder och inte hade bandet i lager istället för att jag ska skicka bandet tillbaka och vänta på ett nytt som jag egentligen inte heller vill ha.


+4 sek/dag går klockan hittils. Det är bra :)
 
Senast ändrad:

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Då har jag fått reda på att pilotbandet är från DI modell. Det som var på grå DS30 tidigare är från Fluco och sen många band från Hirsch som exempelvis Liberty eller Robby.

Men vad sjutton ska man ha för band nu då? Jag köpte ett Fluco men ångrade mig när jag fick syn på Artem "sailcloth"+ att ska jag ha Fluco vill jag nog ha svarta och inte det som är mer antracit så la ut Fluco till salu och ska beställa ett Artem. Tror det kan bli snyggt, särskilt med gråa stygn till grå tavlan. Tips/bilder på era bandkombinationer?

Funkar väl ok på det här bandet men börjar redan tröttna på det.

Kom gärna med inspiration :) Obs. Inte intresserad av länken.
Tycker det där är riktigt snyggt! Men ett klassiskt ljust, lite mer "rugged", läder eller MN vore väl också rackarns snyggt?
Lånade bilder:
4k2393h9c0w41.jpg

FVDc2MeWIAAfrf2.jpg
 
Topp