• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla tråden om Damasko

Goflorp

Cartier
Haft DC66:an ett slag, inget negativt att rapportera.
Jo, har man skjorta, slips och kavaj och en DC66 ser man verkligen ut som någon som jobbar med att slå ihjäl gamla tanter som jobb....
 

Goflorp

Cartier
Man blir lite förvånad…

Klockan är klar.
Skall betala och ser att på typiskt tyskt vis är det ”IBAN” som gäller …. Strula med dator med inkopplad bankdosa (som givet måste ha nya batterier) så när jag bråkat klart med allt skickar jag ett Mail till Damasko (Fru Morelli).

Nämner att betalning är klar och att de kanske borde ordna något modernare sätt att betala räkningen är Internationella Bankorder…

Svaret kommer att, bra idé, vi har lagt till Paypal också och kommer skriva ut det på fakturorna i fortsättningen. Tack för förslaget.

Jag har aldrig varit med om ngt annat svar är ”vi kollar på det” och sedan händer ingenting…

Känns som jag kommer vara Damasko-kund väldigt länge.
 

henno3

Omega
Japp, mycket kluven men nu skall den bort! Den är fantastisk, men ekonomin kräver prioriteringar då annat skall in.....
Ligger under köp/sälj....
B7BF6E2A-6DB4-4727-ACAB-87BC590C5372.jpeg
 

Abben

Cartier
2-Faktor
Eftersom att Sinn smäller högt i min värld så är det väl ofrånkomligt att man till slut hamnar här också.
På samma sätt som Sinn med alla sina tekniska lösningar får mig att ticka igång, på samma sätt kittlar Damasko.
Drömmen vore att få tag i en DC82, så nu börjar jakten 😁
Håller tummarna för fler bilder i tråden från er Damaskoägare!
Bild från nätet
DC82-Metallband-Image.jpg
 

henno3

Omega
Eftersom att Sinn smäller högt i min värld så är det väl ofrånkomligt att man till slut hamnar här också.
På samma sätt som Sinn med alla sina tekniska lösningar får mig att ticka igång, på samma sätt kittlar Damasko.
Drömmen vore att få tag i en DC82, så nu börjar jakten 😁
Håller tummarna för fler bilder i tråden från er Damaskoägare!
Bild från nätet
DC82-Metallband-Image.jpg
Japp, DS30. Riktigt trevlig sak med länk......men annat hägrar om någon är intresserad av den! :) 2E99D5A9-FD53-415D-841B-D5549570E491.jpeg
 

Kessler

Rolex
Grå DS30 har börjat dyka upp i lager igen. Riktigt sugen. Är det värt att betala för länken? Väger den mycket på länk? Jag har svårt för tunga klockor tyvärr pga. skada i armen så brukar köra på läder oftast men det är ju coolt med en länk som är i submarine steel.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Grå DS30 har börjat dyka upp i lager igen. Riktigt sugen. Är det värt att betala för länken? Väger den mycket på länk? Jag har svårt för tunga klockor tyvärr pga. skada i armen så brukar köra på läder oftast men det är ju coolt med en länk som är i submarine steel.
Oj, har de börjat sälja dem igen? Och med ETA-verk dessutom? Det var ju lite oväntat, jag trodde de hade lagt ner den serien... (Har inte hängt med på vad som hänt med Damasko på länge eftersom jag inte har några planer på att köpa några klockor just nu.)

Ang. vikten, så väger "Uboot stell"-länken 79 gram, "Ice-hardened" väger 95g. Så man hamnar på 135-152g beroende på vilken länk det är. (Antar att det är "uboot" eftersom det är det i boetten på DS30?)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ang. vikten, så väger "Uboot stell"-länken 79 gram, "Ice-hardened" väger 95g. Så man hamnar på 135-152g beroende på vilken länk det är. (Antar att det är "uboot" eftersom det är det i boetten på DS30?)
... men det är ju svårt att säga om man upplever det som (för) tungt eller inte, det är ju personligt. Min DS30 väger 70g med ett Haveston tygband på just nu. Jag har en Seiko med länk (min enda) och den väger 133g, och jag måste säga att jag upplever det som lite klumpigt ibland.
 

Kessler

Rolex
Oj, har de börjat sälja dem igen? Och med ETA-verk dessutom? Det var ju lite oväntat, jag trodde de hade lagt ner den serien... (Har inte hängt med på vad som hänt med Damasko på länge eftersom jag inte har några planer på att köpa några klockor just nu.)

Ang. vikten, så väger "Uboot stell"-länken 79 gram, "Ice-hardened" väger 95g. Så man hamnar på 135-152g beroende på vilken länk det är. (Antar att det är "uboot" eftersom det är det i boetten på DS30?)
Ja Damasko själva säljer grå DS30 med ETA men bara på länk. På gnonom och longislandwatch har DS30 med ETA-verk i olika färgkombinationer kommit tillbaka i lager.

Okej tack för svar. Ja precis ubåt. 57 gram för klockan och 79 gram på länken. Det kan funka.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ja Damasko själva säljer grå DS30 med ETA men bara på länk. På gnonom och longislandwatch har DS30 med ETA-verk i olika färgkombinationer kommit tillbaka i lager.

Okej tack för svar. Ja precis ubåt. 57 gram för klockan och 79 gram på länken. Det kan funka.
ÄR du säker? När jag väljer den gråa så får jag ingen möjlighet att välja länk (samma gäller för de övriga). Länk går dock att köpa till separat.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ja Damasko själva säljer grå DS30 med ETA men bara på länk. På gnonom och longislandwatch har DS30 med ETA-verk i olika färgkombinationer kommit tillbaka i lager.

Okej tack för svar. Ja precis ubåt. 57 gram för klockan och 79 gram på länken. Det kan funka.
Tänk även på att du säkert inte använder alla länkbitar, så borde bli aningen lättare om en fullänk väger 79 gram :)
 

Kessler

Rolex
ÄR du säker? När jag väljer den gråa så får jag ingen möjlighet att välja länk (samma gäller för de övriga). Länk går dock att köpa till separat.
Det har du rätt i. https://www.damasko-watches.com/en/models/three-hand-models/flat-three-hand-models/182/ds30-grey men kollar man där så är den ju på länk och priset står som på länk. Men går man vidare går inte det att välja länk. Hmm. Aja den finns att köpa med länk direkt från gnonom annars.

@Rizzie Ja jag vet :) Borde bli runt 125g för mig och där går typ min smärtgräns.

Ni som har en Damasko. Vad skulle ni säga att händerna upplevs ha för färg? Jag har exempelvis en Stowa flieger verus som har BGW9 lume och de händerna är riktigt krispigt vita. Men kollar jag på Damasko ser de lite gulaktiga ut på bild. Vet att de har C1 lume men när den inte är laddad, är de krispigt vita då eller är det en hint av gult/grönt? Jag önskar verkligen att Damasko körde med BGW9 istället.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det har du rätt i. https://www.damasko-watches.com/en/models/three-hand-models/flat-three-hand-models/182/ds30-grey men kollar man där så är den ju på länk och priset står som på länk. Men går man vidare går inte det att välja länk. Hmm. Aja den finns att köpa med länk direkt från gnonom annars.

@Rizzie Ja jag vet :) Borde bli runt 125g för mig och där går typ min smärtgräns.

Ni som har en Damasko. Vad skulle ni säga att händerna upplevs ha för färg? Jag har exempelvis en Stowa flieger verus som har BGW9 lume och de händerna är riktigt krispigt vita. Men kollar jag på Damasko ser de lite gulaktiga ut på bild. Vet att de har C1 lume men när den inte är laddad, är de krispigt vita då eller är det en hint av gult/grönt? Jag önskar verkligen att Damasko körde med BGW9 istället.
Ja, priset är som sagt uppenbarligen med länk, men sedan blir man tvungen att konfigurera bort den och välja ett annat band. Jag tror inte att deras konfigurationsgrunka riktigt funkar för förvald, inkluderad, länk. Jag föreslår att du skickar ett email och frågar, de brukar svara inom ett dygn eller så.

Angående lumen så skulle jag hävda att min är extremt kritvit, ingen antydan till färg. (Den är ca 3 år gammal.)
 

Kessler

Rolex
Ja, priset är som sagt uppenbarligen med länk, men sedan blir man tvungen att konfigurera bort den och välja ett annat band. Jag tror inte att deras konfigurationsgrunka riktigt funkar för förvald, inkluderad, länk. Jag föreslår att du skickar ett email och frågar, de brukar svara inom ett dygn eller så.

Angående lumen så skulle jag hävda att min är extremt kritvit, ingen antydan till färg. (Den är ca 3 år gammal.)
Ja precis, nåt skumt med hemsidan. Är dyrare där och mycket längre leveranstid jämfört med gnonom så om jag ska köpa blir det därifrån :) Om jag inte ska fråga Damasko om man kan få en blå sekundvisare till grå tavlan. Hmm.

Okej tack för svar!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja precis, nåt skumt med hemsidan. Är dyrare där och mycket längre leveranstid jämfört med gnonom så om jag ska köpa blir det därifrån :) Om jag inte ska fråga Damasko om man kan få en blå sekundvisare till grå tavlan. Hmm.

Okej tack för svar!
En annan mysko sak lade jag märke till sedan. Just den gråa påstås ha A26-2 som urverk, inte ETA. Men borde den då inte kosta som DK-modellerna med samma verk? Går man igenom konfigurationen och väljer t.ex. det enklaste läderbandet så får man ju samma pris som övriga DS-modeller.

Något är skumt där, som sagt...
 

Kessler

Rolex
En annan mysko sak lade jag märke till sedan. Just den gråa påstås ha A26-2 som urverk, inte ETA. Men borde den då inte kosta som DK-modellerna med samma verk? Går man igenom konfigurationen och väljer t.ex. det enklaste läderbandet så får man ju samma pris som övriga DS-modeller.

Något är skumt där, som sagt...
Ja haha. Nåt är fel. Såvitt jag vet finns inte den grå tavlan med in-house.

Visst schysst med in-house och de verkar vara häftiga verk men rätt mycket premium att betala extra och den grå finns som sagt inte med det verket vad jag vet. DS är dessutom mina initialer, önskar jag vetat om modellen när jag fyllde 30 hehe. Fick syn på den strax efter jag köpte min Stowa som var min 30års-present till mig själv. Mina initialer plus 30 (DS30) hade varit coolt men nu är jag inte 30 längre :(

Jag brukar bara köpa en dyrare klocka per år och helst ny, inte begagnad och i år väntade jag på att de skulle släppa en grå DK30. Men då det inte hände så har jag redan köpt min dyra klocka för i år (ännu en Stowa) men så dök det upp ett mail att den grå DS30 åter fanns i lager... 2023 kanske.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag undrar om de håller på och lägger om modellsortimentet (igen)? DS-modellerna är som sagt tillbaks igen. (Vill minnas att det var helt borta från sidan tidigare.)
De nyare DK-modellerna som skulle ersätta dem, fast med deras egna A-verk, är nu "currently not available".
 

Traditional

Breitling
Jag undrar om de håller på och lägger om modellsortimentet (igen)? DS-modellerna är som sagt tillbaks igen. (Vill minnas att det var helt borta från sidan tidigare.)
De nyare DK-modellerna som skulle ersätta dem, fast med deras egna A-verk, är nu "currently not available".
Vad jag framförallt skulle önska, är att Damasko återvände till modeller som har en dykarring såväl som day-date funktion, därtill har dessa funktioner i modeller som drivs av firmans egna nyutvecklade inhouse urverk. Samt att dylika klockor har Damaskos superhårda stållegeringar. Sådant önskar jag.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vad jag framförallt skulle önska, är att Damasko återvände till modeller som har en dykarring såväl som day-date funktion, därtill har dessa funktioner i modeller som drivs av firmans egna nyutvecklade inhouse urverk. Samt att dylika klockor har Damaskos superhårda stållegeringar. Sådant önskar jag.
De har två legeringar, och båda är iofs "superhårda", men om du menar den som kallas "ice hardened" ("flygplansstål", martensitic) så lär dykarna aldrig komma med det. För dykarna och sportklockorna (som DS-serien) använder de alltid "ubåtsstålet" (austenitic); det är mer motståndskraftigt mot korrosion, speciellt från saltvatten.
 

Traditional

Breitling
De har två legeringar, och båda är iofs "superhårda", men om du menar den som kallas "ice hardened" ("flygplansstål", martensitic) så lär dykarna aldrig komma med det. För dykarna och sportklockorna (som DS-serien) använder de alltid "ubåtsstålet" (austenitic); det är mer motståndskraftigt mot korrosion, speciellt från saltvatten.
Jag tänkte mest på att åter få se modeller likt Damasko DA47 - inkluderande day-date, dykarring, ishärdat stål etc - och liknande klockor, fast med nyutvecklade inhouse urverk.
Det vore även intressant om Damasko åter producerade en klocka med liknande funktioner som DA7 och därtill en inre dykarring, vilket ju en modell som DA373 hade, samt inhouse urverk.
Ungefär så är min tankegång och önskan.
 

Bilagor

  • Damasko DA47.jpg
    Damasko DA47.jpg
    66.4 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
De här är läckra :)

Instämmer. Men handlar man den ny så lär man också skaffa en keeper misstänker jag. Eller går de att sälja av i Tyskland? Marknaden här lär vara bred som ett blyertsstreck tänker jag.
 
Topp