• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite komiskt att SS sänkte andrahandsvärdet på sin ORC..

plexan

Cartier
Det ingen i tråden riktigt tar upp är att de är så jävla fula att man vill gråta.


(Jag vet att min smak är föränderlig och undanber mig därför påminnelser om det här inlägget om nåt halvår då jag sannolikt har en.)
Haha bra att någon äntligen nämnde det!
om ett halvår tycker du likadant.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hade man fått tag på ett ex för ca 5 lock och slängt på ett svart nato i stället så hade det varit en smårolig helgklocka

6749d1144382347-quartz-pride-day-tomorrow-friday-ss-plain.jpg

(nedan bild från singular's blogg)
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkwNjc5MztzOjE6InciO2k6NTgwO3M6MToiaCI7aToxNjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZTA4ZTJkODk5NjliNWJhMDViOGQxMjhmYTg1N2U3NDkxMTAyYTcwZCI7fQ==
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Å ena sidan känns det som en grov felbedömning av SS att skicka med klockorna. Särskilt när det handlar om VW som till 99% köps av radhussvensson som anser att 2 000 kr är för mycket för en klocka. Ännu mer sorgligt blir det när alla dessa översvämmar blocket med sina gratisklockor och skriver "exklusiv klocka" osv osv...

Jag vill dock ha en. Har budat på ett par. :D
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nu kommer de ju att hamna hos oss, klocknördarna, föregångarna, early adapters, trendsättarna på klockfronten... Om tio år är det en sån alla vill ha... skönt sliten... jag tycker de är rätt coola...
 

Khaleesi

Omega
Det ingen i tråden riktigt tar upp är att de är så jävla fula att man vill gråta.

(Jag vet att min smak är föränderlig och undanber mig därför påminnelser om det här inlägget om nåt halvår då jag sannolikt har en.)


Jag tänkte detsamma. Förstår att den är värd 14k men skulle inte betala 5000 för den.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Tycker inte ens den är värd priset som dom ligger på nu. Det är för sjutton som vilken digitalklocka som helst men med en SS logga, eller vad missar jag? Kan man kalla en digitalklocka ett hantverk som är värt flera tusen? Här betalar man väl ENBART för märket?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker inte ens den är värd priset som dom ligger på nu. Det är för sjutton som vilken digitalklocka som helst men med en SS logga, eller vad missar jag? Kan man kalla en digitalklocka ett hantverk som är värt flera tusen? Här betalar man väl ENBART för märket?

Du är inte så insatt i vad som kostar på ett ur? Tror inte detta digitala verk, var det inhouse? kostar mycket mindre än ett mekaniskt. Speciellt inte om de var med och tog fram och anpassade det till denna modell. Utöver detta betalar du för boett och länk samt konstruktionskostnaden. Även marknadsföringen, lagerhållning av reservdelar, lokalhyra, löner mm. Med andra ord är det bra mycket mer än verket som kostar i en dinka.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Du är inte så insatt i vad som kostar på ett ur? Tror inte detta digitala verk, var det inhouse? kostar mycket mindre än ett mekaniskt. Speciellt inte om de var med och tog fram och anpassade det till denna modell. Utöver detta betalar du för boett och länk samt konstruktionskostnaden. Även marknadsföringen, lagerhållning av reservdelar, lokalhyra, löner mm. Med andra ord är det bra mycket mer än verket som kostar i en dinka.

Nej, jag är inte så insatt i vad kostnaden för denna typ av klocka kan vara. Och jag kan inget om denna modell överhuvudtaget, där av mitt frågetecken. Digitalt "Inhouse" från SS? Skulle bli väldigt förvånad men upplys mig gärna. Och jag tror det kostar betydligt mer med mekaniskt som någon sitter och pillar ihop. Rätta mig gärna, gillar att lära mig nya saker.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nej, jag är inte så insatt i vad kostnaden för denna typ av klocka kan vara. Och jag kan inget om denna modell överhuvudtaget, där av mitt frågetecken. Digitalt "Inhouse" från SS? Skulle bli väldigt förvånad men upplys mig gärna. Och jag tror det kostar betydligt mer med mekaniskt som någon sitter och pillar ihop. Rätta mig gärna, gillar att lära mig nya saker.

Varför skulle ett mekaniskt ur vara så mycket dyrare? En svepande generalisering är ju att mekaniska klockor funnits i över 200 år, medan digitala ur, max funnits i 30-40 år. Som nämnts ovan, det är ju inte bara själva monteringen som kräver tid och pengar, utvecklingskostnaderna är nog rätt höga på ett digitalur av denna kaliber.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Varför skulle ett mekaniskt ur vara så mycket dyrare? En svepande generalisering är ju att mekaniska klockor funnits i över 200 år, medan digitala ur, max funnits i 30-40 år. Som nämnts ovan, det är ju inte bara själva monteringen som kräver tid och pengar, utvecklingskostnaderna är nog rätt höga på ett digitalur av denna kaliber.

Jag har som sagt ingen fakta alls bakom mina tankar så rätta mig gärna. Utveckling och framtagning av mekanik och hantering av mekanik bör kräva betydligt mer än framtagning och montering av digitala "urverk" som består av lite komponenter och en display. Hantverket på ett mekaniskt verk, tavla, text och visare mm känns betydligt mer komplext. Men är det så att SS har tagit fram ett helt eget digitalt "verk" och display mm så har det säkert kostat skjortan.

Edit: Menar inte att exakt detta digitala verk skulle återfinnas på någon annan klocka med de lär ha lagt ut hela jobbet någonstans i utlandet där de har erfarenhet av denna process. Men är det Svenska som gjort detta blir jag imponerad.
 
Jag har som sagt ingen fakta alls bakom mina tankar så rätta mig gärna. Utveckling och framtagning av mekanik och hantering av mekanik bör kräva betydligt mer än framtagning och montering av digitala "urverk" som består av lite komponenter och en display. Hantverket på ett mekaniskt verk, tavla, text och visare mm känns betydligt mer komplext. Men är det så att SS har tagit fram ett helt eget digitalt "verk" och display mm så har det säkert kostat skjortan.

Edit: Menar inte att exakt detta digitala verk skulle återfinnas på någon annan klocka med de lär ha lagt ut hela jobbet någonstans i utlandet där de har erfarenhet av denna process. Men är det Svenska som gjort detta blir jag imponerad.

SS gjode väl även en modifikation på digitalverket som sitter i nya Skydivern så den kan visa även veckonummer (som inte används i många andra länder än Sverige) och detta ska ha varit en av anledningarna att Svenska försvaret valde just Skydivern framför andra alternativ,,,
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Skrevs det inte här på forumet någonstans att SS använde någon form av militärt Quartz-verk från Bofors eller Saab eller något liknande? Eller är det bara en skröna? Om det är sant kanske det inte gäller alla modeller?

SS gjode väl även en modifikation på digitalverket som sitter i nya Skydivern så den kan visa även veckonummer (som inte används i många andra länder än Sverige) och detta ska ha varit en av anledningarna att Svenska försvaret valde just Skydivern framför andra alternativ

Är det isf. bara Skydivern som klarar det? Det är ju en riktigt cool, och användbar, 'komplikation'.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har som sagt ingen fakta alls bakom mina tankar så rätta mig gärna. Utveckling och framtagning av mekanik och hantering av mekanik bör kräva betydligt mer än framtagning och montering av digitala "urverk" som består av lite komponenter och en display. Hantverket på ett mekaniskt verk, tavla, text och visare mm känns betydligt mer komplext. Men är det så att SS har tagit fram ett helt eget digitalt "verk" och display mm så har det säkert kostat skjortan.

Edit: Menar inte att exakt detta digitala verk skulle återfinnas på någon annan klocka med de lär ha lagt ut hela jobbet någonstans i utlandet där de har erfarenhet av denna process. Men är det Svenska som gjort detta blir jag imponerad.


Allt handlar om hur stora volymer något framställs i här. Alla de mekaniska basverk vi ser är massproducerade, ofta mycket automatiserad tillverkning/ihopsättning och med kinatillverkade komponenter. Nu vet jag som sagt inte hur det stod till med SS digitala verk men det har tillkommit en hel del kostnader för en limiterad upplaga verk. Så om det har varit en lägre kostnad att sätta in detta digitala än om man valt ett standard eta-verk vet jag inte, men prisskillnaden utslaget på hela tillverkningskostnaden kan inte vara många procent.

Du säger dig inte ha mycket kunskap i ämnet, så jag skulle rekommendera att du gör lite egna efterforskningar så du kan dra dina egna slutsatser. Jag ville bara leda dig i rätt riktning angående digitala/analoga verk. Ska vi sedan dra paralleller med vintagevärlden så var quartz/led bra mycket dyrare när det lanserades än de mekaniska varianterna.
 

POO

Panerai
Cool klocka, en värsting g-shock. Är där någon form av verk från Bofors eller liknande så är ju det lite småtufft det med.
MEN är det en utgången modell eller hur är det?
 

Mr Chance

Kalmar
Skrevs det inte här på forumet någonstans att SS använde någon form av militärt Quartz-verk från Bofors eller Saab eller något liknande? Eller är det bara en skröna? Om det är sant kanske det inte gäller alla modeller?



Är det isf. bara Skydivern som klarar det? Det är ju en riktigt cool, och användbar, 'komplikation'.


Har för mig att digitalverket som sitter i Chronolinken är utvecklat i samarbete med Bofors, eller i vart fall i samverkan med försvarsindustrin. Det urverket visar också veckonummer, så SS hade redan "komplikationen", de satte bara in den i Skydivern.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Skrevs det inte här på forumet någonstans att SS använde någon form av militärt Quartz-verk från Bofors eller Saab eller något liknande? Eller är det bara en skröna? Om det är sant kanske det inte gäller alla modeller?

Är det isf. bara Skydivern som klarar det? Det är ju en riktigt cool, och användbar, 'komplikation'.

Äh. Jag har ju egentligen väldigt svårt för folk som bara postar utan att ens försöka leta reda på svaren själva innan...

...så jag får väl svara på mina egna frågor efter lite undersökande.

Ja: urverket, iaf. i ursprungsversionen av ORC (som tillverkades i 300+300+100 ex. enligt uppgift) kommer från vår kära 'Bamse' från Bofors (Robotsystem 23 - markbaserad luftvärnsrobot för er som inte är MÖPar).

Och ja: Även Chronolinken kan visa veckonummer. Smutt - då skulle man behöva slippa surfa till vecka.nu hela tiden - damn you Iphone-kalendern.

Edit: Too slow - tackar Micke Ni
 

Henryandy

Cartier
Detta med att Bofors ska ha utvecklat någonting stämmer inte alls. När vi var på plats hos Sjöö Sandrström förklarade dom att det är Kitron electronics (legotillverkare och konsulter inom elektronik) som utvecklat det digitala verket. Dom har i sin tur sammarbetat med och rådfrågat Bofors om vilka specifikationer som är önskvärda.
 

Mr Chance

Kalmar
Detta med att Bofors ska ha utvecklat någonting stämmer inte alls. När vi var på plats hos Sjöö Sandrström förklarade dom att det är Kitron electronics (legotillverkare och konsulter inom elektronik) som utvecklat det digitala verket. Dom har i sin tur sammarbetat med och rådfrågat Bofors om vilka specifikationer som är önskvärda.


Vilket digitala ur gäller detta, det som sitter i Chronolinken eller i Skydivern?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Detta med att Bofors ska ha utvecklat någonting stämmer inte alls. När vi var på plats hos Sjöö Sandrström förklarade dom att det är Kitron electronics (legotillverkare och konsulter inom elektronik) som utvecklat det digitala verket. Dom har i sin tur sammarbetat med och rådfrågat Bofors om vilka specifikationer som är önskvärda.

"Utvecklat i samarbete med Bofors"
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Detta med att Bofors ska ha utvecklat någonting stämmer inte alls. När vi var på plats hos Sjöö Sandrström förklarade dom att det är Kitron electronics (legotillverkare och konsulter inom elektronik) som utvecklat det digitala verket. Dom har i sin tur sammarbetat med och rådfrågat Bofors om vilka specifikationer som är önskvärda.


Det kan inte vara så att det här kan ha något litet med det uttalandet att göra?

http://www.kitron.com/About-Kitron/History/

"Today, Kitron consists of businesses that have their origin in Ericsson, Kongsberg Gruppen, Nera and Tandberg Data in Norway, in addition to Bofors and Saab in Sweden."

Samt: http://etn.se/index.php?view=article&catid=47:arkiv&id=13927:kitron-k-bofors-fabrik&tmpl=component&print=1&page=&option=com_conten


Frågan är när ursprungs ORC:en kom och när, och vad, Kitron tog över från Bofors/Saab Missiles.

Samt naturligtvis hur mycket SS själva vet om historien bakom vad som sitter i deras klockor...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
I min bok är det inte ens ett bra köp på 9. Efter detta är den helt iskall och bara en sjukt överprisad digitalare. Från en ball nästan kultklocka. Trist.

Absolut. På samma sätt som att folk som vill gärna får köpa DW, Triwa, osv... Men jag vill inte göra det.

Jag jämför min känsla inför varumärket och modellen. SS har tyvärr devalverat det totalt för mig genom detta. Men, to each his own.


Haha. Det här kommer man ju att få äta upp... ;)
 
Topp