• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite tankar om Patek Philippe Nautilus 5712-1A

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nautilusen är den enda klockan som jag tycker kan utmana Submarinern utseendemässigt. Helt sinnessjuk klocka, jag minns känslan från när jag testade Feskarns Patek. Helt magisk! :)
 

Sond

Patek
Jag har ett ambivalent förhållande till Nautilus. Ibland tycker jag den ser ut som en konstig relik från det rymdinspirerade 70-talet. Ibland blir jag bara tagen av något. Frågan är av vadå? Jag vet faktiskt inte, kanske är det finishen, kanske är det av att den är en Patek? Mest troligt är att fascinationen kommer av att det är en hybrid. Den är stor, den är dress och den är sport. Allt förpackat i en läcker helhet. Och så är det en Patek.

Om man sedan tittar på just 5712-1A så faller alla pusselbitar på plats. Det är en helt fantastik klocka. Man har lyckats få i hop en helhet av en del tveksamma delar. Ta bara att det finns en asymmetri på tavlan. Olika stora sub-tavlor. Olika typer av sub-tavlor. Och ett område uppe till höger utan sub-tavla. Ändå skapar det en fantastisk helhet. Och jag är oftast mycket känslig för symmetrin. Det behövs inte mycket för att stör mig. Men som sagt, här lyckas man.

Priset gör ju på gott och ont att det inte är en var mans klocka. Inte ens bland sådana som oss. Visst är det tråkigt att den ligger på en onåbar nivå för de flesta av oss. Men samtidigt gör det ju klockan enormt exklusiv för de som äger den. Dessutom är det ju en Patek. Så om jag hade råd, skulle denna klocka komma extremt högt upp på listan. Och just så som du verkar använda den. Jag skulle använda den som min vardagsklocka.

Jag har läst recensionen tre gånger och kollat på bilderna, så stor är min fascination. De nya utomhusbilderna gjorde ju inte saken sämre. Så ett stort grattis till denna klocka och ett stort tack för recensionen!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Sond

Det värmer att det finns de som faktiskt läser och begrundat recensionerna.

Önskar jag la mer tid vid text och bilder för utförligare och "nördigare" intryck.
 

Sond

Patek
Måste få fråga om du efterbehandlat de senaste bilderna. Om inte, vad har du för kamera..?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Stort grattis till en väldigt fin klocka. Någon gång måste jag testa en 5712 eller en 5711 och förhoppningsvis även förvalta en ;). Tror att jag kanske föredrar 5711 (iaf av bilder att döma) då tavlan känns lite renare. Men båda är riktiga drömklockor. Tack för en härlig recension.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack för en riktigt välskriven recension och riktigt grymma bilder!
Jag vet att jag förr eller senare kommer behöva ha en Nautilus i samlingen, har inte bestämt mig för vilken modell det blir.
Resonerar som du att den kommer vara för dyr att flippa så när jag väl skaffar Pateken så kommer det vara rätt ex och noga avvägt:)
Stort grattis till en fantastisk klocka Chrisse
 
3712 är mycket ballare.

Enligt mig är 5711/5726/5980 snyggare, 3/5712 känns lite för plottlig och asymmetrisk i tavlan för min smak.
3711/3700 är också jävligt feta, men tyvärr väldigt dyra.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
3712 är mycket ballare.

Enligt mig är 5711/5726/5980 snyggare, 3/5712 känns lite för plottlig och asymmetrisk i tavlan för min smak.
3711/3700 är också jävligt feta, men tyvärr väldigt dyra.

Smaken är ju som baken.
Jag valde ju 5712 över samtliga av de ref du nämner.

Och jag som inte är insatt i detaljerna var tvungen att google lite... Visst är internet en fantastisk källa till information?
http://patek.watchprosite.com/show-...k-philippe-differences-between-3712-and-5712/

:)
 
Grattis till köpet!
Förstår att du är nöjd. Men, känns det inte konstigt köpa en klocka med den prislappen som man inte kan hoppa i vattnet med? Som jag förstår det kan man inte det.

Jag skulle ha svårt att svälja det. Och skulle säkert glömma bort det och hoppa i i alla fall.

En undran, bara.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Grattis till köpet!
Förstår att du är nöjd. Men, känns det inte konstigt köpa en klocka med den prislappen som man inte kan hoppa i vattnet med? Som jag förstår det kan man inte det.

Jag skulle ha svårt att svälja det. Och skulle säkert glömma bort det och hoppa i i alla fall.

En undran, bara.


Tack!

Den är ju vattenskyddad till 6ATM, så visst skulle man kunna bada med den. Vet det finns flera med denna modell som har den med i poolen.
Jag siktar nu på en 5167/1a, den klarar 12ATM, det skall bli min badklocka när jag fått tag i den.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Grattis till köpet!
Förstår att du är nöjd. Men, känns det inte konstigt köpa en klocka med den prislappen som man inte kan hoppa i vattnet med? Som jag förstår det kan man inte det.

Jag skulle ha svårt att svälja det. Och skulle säkert glömma bort det och hoppa i i alla fall.

En undran, bara.
Det kanske bara är jag, men jag mig veterligen aldrig badat med en klocka på armen så för mig sitter det i ryggraden att alltid ta av den. Men det är ju klart att vetskapen om att jag kan bada med en klocka om jag vill är ju betryggande.

Min billigaste klocka har mycket bättre WR än min dyraste, så priset ä inte relaterat till WR ;)
 

JesperO

Rolex
härlig write-up och fantastiska bilder, imponerande krispighet (både bilder och klockkvalitet) när du kommer så nära
otroligt fin klocka även om jag personligen tycker tavlan inte är så väl balanserad som jag skulle önska..
 

keks

Omega
Smaken är ju som baken.
Jag valde ju 5712 över samtliga av de ref du nämner.


Grattis till ett fantastiskt val. En av mina absoluta favoriter, du kommer vara nöjd med denna länge!

Här är min denna Lördag morgon (taget med suddig iPhone):

FullSizeRender-7.jpg
 
Topp