• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite tankar om Patek Philippe Nautilus 5712-1A

raw_tuna

Cartier
Tag med henne på smakprov först, kanske hon också behöver en? Damer brukar ofta föredra kvartsklockor, och de är ju förmånligare :cool:
Haha, bra idé! Hon bär idag en 15 år gammal Breitling Colt så lite intresse finns väl där men att kliva upp till Patek när badrummet behöver renoveras känns svårsålt men jag kommer givetvis inte att ge upp ;)
 

Kugghjul

Panerai
Haha, bra idé! Hon bär idag en 15 år gammal Breitling Colt så lite intresse finns väl där men att kliva upp till Patek när badrummet behöver renoveras känns svårsålt men jag kommer givetvis inte att ge upp ;)
Huspriserna går ju upp 10% per år. Det är en Nautilus per år för en villa i medelstora städer.
 

BigTime

Breitling
Jag har väl egentligen aldrig gillat PP Nautilus, allra minst modellerna med många komplikationer. För en sportikon som Nautilus tycker jag det räcker med datumkomplikationen; både utifrån praktikaliteter, men också estetiskt. Jag gillade inte heller AP RO eller VC Overseas. Men jag har bevekats och fått tycke för dem allteftersom. Speciellt efter att ha tittat närmare på deras mest understated, cleana, modeller. För mig ska en sportikon som regel vara av stål, sen får gärna rotorn i automatiska urverk vara av guld och detaljer på urtavlan vara rhodiumpläterat vitt guld. Finishen betyder mycket, vare sig det är ett dressur eller ett high-end sportur till vardags. Stål är mer beständigt än de flesta använda metallerna i sammanhanget, möjligen titan undantaget (annars är det tantal eller keramiskt som gäller). Det enda man missar i så fall är de ädlare metallernas härliga massivitet.
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Fantastiskt, grym recension och mycket bra bilder! Otrolig klocka som jag hoppas på att få äga någon dag, även om prisbilden har justerats lite sedan du skrev recensionen :D
 

mido87

Omega
Övergripande fakta::
Nautilus 5712 I stål visades första gången 2006.
Perfekt storlek om 40mm, (10-4), glasringen är 38mm, totalt 43mm (9-3) inklusive kronskydd och gångjärnsgrunkorna. Den är inte direkt knubbig med sina 8,5mm, jmrf med 8.3mm för 5711'an. 5712'an väger med samtliga länkar 116g, klockan är väl avvägd och känns knappt på handleden.
Kalibre 240 med sin mikro-rotor levererar 45-48 timmars gångerserv. Tavlan rymmer kraftreserv, månfas, datum och en liten söt sekund-visare/tavla.


Mina tankar och bakgrund till köpet.

Jag har haft aningens svårt att hålla fast vid en och samma klocka mer än några månader tidigare, så målet var att köpa en klocka som står ut och är på tok för dyr för att flippa respektlöst.
Valet stod mellan 5167 (stål) och denna 5712 (stål)
Gillade 5712'an mer, stålarmband och den oumbärliga komplikationen månfas lockade, listpriset på 100k extra var dock inte så lockande.

När jag först i Oktober 2014 pratade med Rob om dessa modeller, fick jag snabbt slå 5167 ur tankarna då de inte ens tog upp handpenning på dessa pga den långa kö'n.
Valet var då enkelt, det som först bara var ett intressesamtal slutade med erlagd handpenning på en 5712/1a i stål, väntetid skulle vara runt 6 månader. Betänk att jag inte ens sett en 5712'a "in the flesh", det närmaste jag kommit var att prova Aquanaut i rosé och en i stål. Så spänning var såklart olidlig.
Strax efter nyår annonserades inte bara en prishöjning från Patek, utan även schweizer franken löpte amok. Så hörde mig för lite hos Rob ang. läget. Fick då möjligheten att köpa loss en helt nyservad 5712'a fortfarande i vacuumförpackning från Patek Philippe.Sagt och gjort, 22 Januari hämtade jag ut denna fantastiska klocka, första gången någonsin jag höll en Nautilus, då min alldeles egen.. lycka.

Jag har nu, drygt en månad senare, inte låtit en dag passera utan att ja burit den. De få dagar jag tagit på någon annan klocka på morgonen, har jag ändå bytt till Nautilus'n så snart det blivit läge. Har vägrat göra denna till en "safe queen".
Den är med mig på leklandet med barnen såväl som gymmet innan jobbet.
Hade den bara vart vattenskyddad till lite mer än sina 6atm kunde jag bli OWG med denna klocka.
Lite bilder och erfarenheter nedbrutit till olika delar av klockan.


Urverket:

Urverket är ett PP Kalibre 240 med den välkända mikrorotorn i 21k gult guld.
31mm i diameter och i standardutförande 2,5mm tjockt. I 5712'an med några tillagda komplikationer mäter verket 3,98mm. Reserven om 45-48 timmar dras upp jämnt och mjukt.
Verket är en fröjd för ögat, bilder gör inte kvaliteten rättvisa. Detaljer som gravyr, fräsning, rotor och juveler huserar på bryggorna och gör det hela till en vacker syn.
Verket arbetar med 21,600bph, så ganska avslappnande att lyssna på.







Länk och spänne:

Det sitter en vackert integrerad länk, borstad till största delen men med polerade mittlänkar.
25mm vid infästningen, avsmalnande till 17mm vid spännet.
Det är en tunn länk, 2mm, känns väl anpassad till klockans övriga profil.
Länken är grovt borstad på insidan, känns gedigen trots att den är tunn. Länken är mkt följsam utan att vara "vintage-flimsig"
Spännet är av "butterfly"-typ med flipp-over skydd. Detta för att dels göra det tunt men också säkert, på gott och ont. Klockan kommer inte ramla av, varesig av sig själv eller mha fotbollsspelande kleptomaner, klockan är svårare att ta av jämfört med tex ett vanligt vikspänne.









Boett:

Boetten är som länken, ömsom borstad ömsom polerad.
Detaljerna är noggrant genomtänkta. Klockan sitter mkt skönt mot handleden.
Den skruvade kronan sköter tid som vilken klocka som helst, sen sitter det två små tryckknappar på var sida om boetten, vid klockan 4 och 8, de sköter snabbställning av datum och månfas.
Nautilus har ju sin kategoriserande uppbyggnad med "gångjärnsboetten", två skruvar så skall man kunna lyfta toppen på boetten. Inte testat detta dock.
Glasringen är vackert borstad upptill med polerade sidor.








Tavlan:

Vackert dekorerad blå/svart tavla med en lätt solfjäderborstad yta gör hela klockan iögonfallande. Kraftreserv, månfas/datum och liten sekundvisare ger även klockan ett unikt och annorlunda utseende.
Kraftreservsindikatorn ligger mer eller mindre integrerad i tavlans mönster med endast målade indikatorer, medans sekund och datum/månfas –"mätarna" har sitt eget mönster.
Månfasskivan är gjort i safirglas med guldmönster applicerade för att visa stjärnor och måne.
Vitguldsindex ger fin lyster till helheten. Även lumen är god på klockan, även om jag hade önskat en blå lume istället för den traditionella gröna.







ImageUploadedByTapatalk1425041850.089431.jpg


Lite avslutande diversebilder





Otroligt avundsjuk! Att kunna köpa en grail, och dessutom använda den. Jag har under två år väntat på att spara ihop till en 5711. Hade en 5035r för något år sen men den fick lämna. Nu var det visserligen några år sen du skrev denna men har du kvar klockan? Och om så är fallet hur har det varit att äga den under tiden? Allt gott :)
 
Topp