• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines Diver Legend 60s

Tuff

Panerai
2-Faktor
Man blir ju avis ;)

Tuff, historien om din 6105, finns den att läsa nånstans?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2


Nej tyvärr inte, inte tyckt att de är så värst speciellt men kanske kan skriva ihop ngt och tar lite bilder. :)

Men de är så klart alltid lite kul med klockors historia.

3f1147fa7dde11e298b222000aa80313_7.jpg
 

Vesper

Rolex
Lite nyheter, klockan måste skickas ner till Longines fabrik för ett kostnadsförslag och reperation. Så vi får vart det bär iväg. :greedy:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Nu börjar jag bli orolig, någon som vet hur Longines handskas med mögeldinkor?
Har ingen erfarenhet av det men vet att de har bra koll på klockor som lämnat fabriken och kan kostnadsfritt ge info liknande den som Omega tar betalt för i sina arkivutdrag...så var det tills för några år sedan i alla fall.
Personligen skulle jag aldrig skickat bort klockan till Longines, verket finns det delar till i närheten och urmakare som kan ge service på verket finns det gott om. Vad gäller utseendet så skulle jag leta upp någon med känsla för "reluming" och nöja mig med det plus ett nytt glas. :)
 

Vesper

Rolex
Har ingen erfarenhet av det men vet att de har bra koll på klockor som lämnat fabriken och kan kostnadsfritt ge info liknande den som Omega tar betalt för i sina arkivutdrag...så var det tills för några år sedan i alla fall.
Personligen skulle jag aldrig skickat bort klockan till Longines, verket finns det delar till i närheten och urmakare som kan ge service på verket finns det gott om. Vad gäller utseendet så skulle jag leta upp någon med känsla för "reluming" och nöja mig med det plus ett nytt glas. :)
Vart ska jag vända mig då? Om inte Rob Engström fixar det? Det är dom som vill skicka den till Longines, men jag kan säkert hindra det då den inte är skickad än, vad jag tror då dom hörde av sig i förmiddags.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Har ingen erfarenhet själv men tycker mig ha sett lovord för Farfars klocka vad gäller både service och "reluming". Om du väljer att skicka den så skulle jag vara nogrann med att ange vad de INTE får röra och att de måste kommunicera med dig det förslag de har.
 

Vesper

Rolex
Har ingen erfarenhet själv men tycker mig ha sett lovord för Farfars klocka vad gäller både service och "reluming". Om du väljer att skicka den så skulle jag vara nogrann med att ange vad de INTE får röra och att de måste kommunicera med dig det förslag de har.
Okej, tack för svaret. Pratade precis med en annan urmakare som sa att antagligen måste göra nya delar till verket pga åldern. Rob Engström fick specifikt veta vad som fick röras och inte, så jag förutsätter att den informationen går med ner till longines.
 

_jonte

Patek
Urmakare Werner på ABC verkar få höga lovord med gällande vintage-ur. Har ej vart i kontakt med honom själv...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Okej, tack för svaret. Pratade precis med en annan urmakare som sa att antagligen måste göra nya delar till verket pga åldern. Rob Engström fick specifikt veta vad som fick röras och inte, så jag förutsätter att den informationen går med ner till longines.
Låter lite väl drastiskt (och dyrt) att börja tillverka egna delar, vet inte om det sitter kaliber 290 i din men det verkar göra det i en hel del andra LLD från 60-talet. Till den kalibern (290) finns fortfarande många delar att köpa nya via Cousins UK, annars finns alltid möjligheten att leta donatorverk eller googla fra reservdelar på andra ställen/forum.
Bra att du varit tydlig, vet inte vad det kostar dig att få et kostnadsförslag men det kan alltid vara bra att ha som referens i din jakt på delar. Longines har några kalibrar där nya delar börjar tryta, så man kan få leta länge och det kan kosta en hel del. Jakten är halva nöjet...:)
 

Vesper

Rolex
Låter lite väl drastiskt (och dyrt) att börja tillverka egna delar, vet inte om det sitter kaliber 290 i din men det verkar göra det i en hel del andra LLD från 60-talet. Till den kalibern (290) finns fortfarande många delar att köpa nya via Cousins UK, annars finns alltid möjligheten att leta donatorverk eller googla fra reservdelar på andra ställen/forum.
Bra att du varit tydlig, vet inte vad det kostar dig att få et kostnadsförslag men det kan alltid vara bra att ha som referens i din jakt på delar. Longines har några kalibrar där nya delar börjar tryta, så man kan få leta länge och det kan kosta en hel del. Jakten är halva nöjet...:)
Han mena mer på att longines gör nya delar till verket, försöker få tag på urmakaren på Rob så får vi se vad han säger. Kostnadsförslaget hos Longines kostade bara 500 så det är ju smärtfritt iaf :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har du gott om pengar och om Rob kan GARANTERA att dom endast fixar verket, dcs inta pajjar patinan så kan du ju låta dom skicka den. Werner ABC har gott rykte annars.
 

Vesper

Rolex
Har du gott om pengar och om Rob kan GARANTERA att dom endast fixar verket, dcs inta pajjar patinan så kan du ju låta dom skicka den. Werner ABC har gott rykte annars.
Har nu pratat med urmakaren på Rob Engström och gått igenom mina önskemål, så klockan skickas nu till Longines.
Skälet till att dom inte fixar den är tydligen så att Longines inte skickar några delar eller packningar till en sådant gammalt ur. Så får vi se vad kostnadsförslaget hamnar på.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Fantastiskt att hitta en sådan klocka och (nästan) lika kul att läsa om det, håll oss uppdaterade!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Han mena mer på att longines gör nya delar till verket, försöker få tag på urmakaren på Rob så får vi se vad han säger. Kostnadsförslaget hos Longines kostade bara 500 så det är ju smärtfritt iaf :)
Ok, kostnadsförslaget sved inte alltför mycket och föhoppningsvis får du reda på hur det står till i klockan i stora drag.
 

Vesper

Rolex
Förresten är det någon här som har någon koll på hur många klockor av den här modellen som tillverkades 60-61? Var det en vanlig klocka under den tiden?
 

Vesper

Rolex
Okej då har det äntligen hänt lite efter lite påtryckningar, fick ett mail från Rob E, med ett kostnadsförslag och inte så goda nyheter där urverket för gravt rostskadat och dom har inga delar då klockan var mer än 15 år gammal o_O Och nu pratar vi ändå Longines fabrik...

Och således bara göra en viss service. Vart kan jag vända mig nu?

Jag har sett att flera skrivit att det inte ska vara några problem att få tag på delar?

Bifogar även mailet från Rob:

Hej Rickard,

Jag kontaktade fabriken och fick till slut ett kostnadsförslag av dem.
Tyvärr måste jag meddela att fabriken dessvärre inte kan åtgärda allt.
Då urverket var grovt rostskadat och det inte fanns delar att tillgå (modellen är äldre än 15 år) fanns det inte så mycket de kan göra.
De har skickat ett kostnadsförslag på en delservice och täthetsservice.

De har även gett Er möjlighet att köpa en ny Longines L4.774.4.12.2 till reducerat pris då de inte kunde reparera den ni har nu.

Jag bifogar kostnadsförlaget i detta mail.
 

Vesper

Rolex
Pratade precis med Werner på ABC och han tyckte det lät konstigt att Longines erbjöd sig att fixa klockan delvis, oftast så fixar dom allt eller så låter dom bli.

Men jag skulle behöva tips på var man ev kan hitta delar alternativt vilka andra klockor som använde sig av samma caliber ( cal. 290)

Tacksam för svar :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Väldigt märkligt av Longines måste jag säga. Hur kan de erbjuda sig att laga klockan delvis, det är enligt mig endast pinsamt!! Att en sådan stor klocktillverkare som också är en av de äldsta och ändå väldigt betydande i urmakar-historia kan komma med ett sådant förslag förstår jag helt enkelt inte. Istället borde de uppskatta att civilt folk försöker ge nytt liv till en av deras mest uppskattade modeller genom tiderna och på så vis kunna tillverka nya delar, visst att de kostar både för Longines och för kunden, men enligt mig borde alternativet finnas!

Sedan är det ju skamligt att de försöker sätta plåster på såren genom att erbjuda reducerat pris på en helt annan modell.

Edit: Ledsen att jag inte kunde bidra med någon hjälpande info! var tvungen att skriva av mig. Lycka till!

Edit2: Har du kollat med farfars på söder i sthlm?
 

Vesper

Rolex
Väldigt märkligt av Longines måste jag säga. Hur kan de erbjuda sig att laga klockan delvis, det är enligt mig endast pinsamt!! Att en sådan stor klocktillverkare som också är en av de äldsta och ändå väldigt betydande i urmakar-historia kan komma med ett sådant förslag förstår jag helt enkelt inte. Istället borde de uppskatta att civilt folk försöker ge nytt liv till en av deras mest uppskattade modeller genom tiderna och på så vis kunna tillverka nya delar, visst att de kostar både för Longines och för kunden, men enligt mig borde alternativet finnas!

Sedan är det ju skamligt att de försöker sätta plåster på såren genom att erbjuda reducerat pris på en helt annan modell.

Edit: Ledsen att jag inte kunde bidra med någon hjälpande info! var tvungen att skriva av mig. Lycka till!

Edit2: Har du kollat med farfars på söder i sthlm?

Nej det har jag inte ska kollas!
Ja det är väldigt märkligt, men å andra sidan så ville inte Werner det heller eller kan, men han ville att jag skulle komma förbi när jag fått hem klockan så kan vi kolla hur det står till.

Hittade lite delar på cousins uk men i dagsläget vet jag inte vad det är som behövs. Det sitter dock cal 290 i longines conquest men om dom exakt lika vet jag inte, det finns några för 5-6000 att köpa, så i värsta fall får jag väl köpa ett sådant ur och slakta.
 
  • Like
Reactions: Wii

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vilken rabatt bjöds det på en ny om man får fråga?

Blir du less på projektet så dra ett PM. Dock tycker jag att du ska fixa den och ha kvar den. Fantastisk klocka du har. :)
 

m_s

Patek
2-Faktor
Där föll Longines lite i mina ögon, men kanske är så enkelt att de inte har delar?
 

Vesper

Rolex
Där föll Longines lite i mina ögon, men kanske är så enkelt att de inte har delar?
Kan vara så, men som sagt Werner lät förvånad över att dom erbjöd sig att göra en del service, och det låter konstigt i mina öron med. Men har hittat lite delar på ebay bl.a. Ska bara få hem klockan och ta med den till Werner sen får jag hoppas att jag får en lista på alla delar jag behöver leta fram.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Ja lustigt att serva verket när de säger att det är för skadat, vad gör det då för skillnad? Ja men det låter bra, Werner har jag bara hört positivt om! Hur som haver håller jag tummarna för dig då det är larvigt cool klocka.
 

DrDre

Patek
Jag tycker att 15 år är alldeles för lite för att hålla delar. En, förvisso sentimental, anledning till att många köper en mekanisk klocka är ju att man vill kunna åldras tillsammans med den. Klockan är ju faktiskt i många fall den enda nyttoprylen man kan behålla resten av livet.

Det är ju fördelen med ETA-verken. Det kommer nog alltid att finnas delar till 2824, 2893 och 7750.
 
Topp