cjperry
Audemars
Många känner säkert till Tudor och dess koppling till Marine Nationale, men Longines roll i Franska flottan är inte lika känd.
Efter andra världskriget köpte franska flottan ett antal klockor direkt från Longines i Frankrike. Hur många är inte helt säkert men bland de högsta serienummer som jag har sett ligger mellan 4000-5000. Longines ref 23603(5774) var bland de tidigaste klockorna som officiellt märkts med 'MN' och min med serienummer 535 dateras till 1947, vilket andra med lägre serienummer också är. Jag har läst att dessa endast ska ha tilldelats officerare inom franska flottan men de källorna ska man ta med en nypa salt.
Boetten är i rostfritt stål och i endast två delar, likt tre tacche modellen där glasringen är en del av boetten. Kombinationen av en solid boett med gängad bakboett var optimal för att öka vattentätheten. Med sina 33mm låter den ganska liten men bärs betydligt större pga boettens tjocklek.
Under Longines logon på tavlan står det 'Fab Suisse', något som var obligatoriskt enligt de franska importreglerna under denna period. Marine Nationale klockor som inte har detta på tavlan är alltså inte original. Bakom tavlan tickar Longines cal 12.68N, ett fantastiskt manuellt urverk som först kom i slutet på 1930-talet.
Indexsiffror och visare är målade med radium och är alltså lätt radioaktivt. Det var inte förens under 1950-talet som man började sluta använda sig av radioaktiva ämnen i den självlysande färgen på urtavlor.
Tack för att ni läst och hoppas ni lärt er något nytt
Efter andra världskriget köpte franska flottan ett antal klockor direkt från Longines i Frankrike. Hur många är inte helt säkert men bland de högsta serienummer som jag har sett ligger mellan 4000-5000. Longines ref 23603(5774) var bland de tidigaste klockorna som officiellt märkts med 'MN' och min med serienummer 535 dateras till 1947, vilket andra med lägre serienummer också är. Jag har läst att dessa endast ska ha tilldelats officerare inom franska flottan men de källorna ska man ta med en nypa salt.
Boetten är i rostfritt stål och i endast två delar, likt tre tacche modellen där glasringen är en del av boetten. Kombinationen av en solid boett med gängad bakboett var optimal för att öka vattentätheten. Med sina 33mm låter den ganska liten men bärs betydligt större pga boettens tjocklek.
Under Longines logon på tavlan står det 'Fab Suisse', något som var obligatoriskt enligt de franska importreglerna under denna period. Marine Nationale klockor som inte har detta på tavlan är alltså inte original. Bakom tavlan tickar Longines cal 12.68N, ett fantastiskt manuellt urverk som först kom i slutet på 1930-talet.
Indexsiffror och visare är målade med radium och är alltså lätt radioaktivt. Det var inte förens under 1950-talet som man började sluta använda sig av radioaktiva ämnen i den självlysande färgen på urtavlor.
Tack för att ni läst och hoppas ni lärt er något nytt