• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines och franska flottan.

cjperry

Audemars
2-Faktor
Många känner säkert till Tudor och dess koppling till Marine Nationale, men Longines roll i Franska flottan är inte lika känd.
Efter andra världskriget köpte franska flottan ett antal klockor direkt från Longines i Frankrike. Hur många är inte helt säkert men bland de högsta serienummer som jag har sett ligger mellan 4000-5000. Longines ref 23603(5774) var bland de tidigaste klockorna som officiellt märkts med 'MN' och min med serienummer 535 dateras till 1947, vilket andra med lägre serienummer också är. Jag har läst att dessa endast ska ha tilldelats officerare inom franska flottan men de källorna ska man ta med en nypa salt.

Boetten är i rostfritt stål och i endast två delar, likt tre tacche modellen där glasringen är en del av boetten. Kombinationen av en solid boett med gängad bakboett var optimal för att öka vattentätheten. Med sina 33mm låter den ganska liten men bärs betydligt större pga boettens tjocklek.

Under Longines logon på tavlan står det 'Fab Suisse', något som var obligatoriskt enligt de franska importreglerna under denna period. Marine Nationale klockor som inte har detta på tavlan är alltså inte original. Bakom tavlan tickar Longines cal 12.68N, ett fantastiskt manuellt urverk som först kom i slutet på 1930-talet.

Indexsiffror och visare är målade med radium och är alltså lätt radioaktivt. Det var inte förens under 1950-talet som man började sluta använda sig av radioaktiva ämnen i den självlysande färgen på urtavlor.

MN3.jpg


MN1.jpg


MN2.jpg


Tack för att ni läst och hoppas ni lärt er något nytt :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Stenhård! Var lite stil på det militära förr!
Tackar! Ja det var det verkligen.
Kvalitetsinlägg!
Longines är riktigt kul med tanke på historien.
Tack för det!
Ja och de är duktiga på att dela med sig av sina arkiv.
Riktigt snygg! Är det fasta bandstift också?
Tackar! Nej tyvärr, dessa hade borrade bandhorn.
Häftig klocka!
Vintage Longines är alltid rätt.
Visst är det!
Kool! Ingen bild på verket?

Se första bilden...
Det kommer, svårt att hinna ta schyssta bilder när det bara är dagsljus i en kvart ;)
Schysst nötning av bandet. Man anar att det kan ha tuffat runt på någon fransk fregatt 1947.
Sandpapper = turbonötare.
Tack för den informationen ..Underbar klocka också iofs!.
Tackar! Ja den har åldrats fint.
Fin, bra inlägg också! GIllar 12.68 skarpt.
Tack, tack! Ja det är ett ett av mina favoritverk.
Riktigt riktigt Kool!!! :)
Ja det är nog klocklådans nya kooling :)
Trevlig läsning, en tackar. Fin klocka och som sagt, vintage Longines är alltid rätt.
Tackar! Ja det är väldigt svårt att slå en gammal Longines.
 

PCB

Audemars
riktigt festlig!
är inte hemma på vintage, så frågan kan verka korkad kanske,
var det canvasband orginal eller läder?
klockan ser iaf. riktigt hemma ut på slitet nato!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
riktigt festlig!
är inte hemma på vintage, så frågan kan verka korkad kanske,
var det canvasband orginal eller läder?
klockan ser iaf. riktigt hemma ut på slitet nato!
Tack så mycket! Vad som var original vet jag tyvärr inte men slitet canvasband föstärker det miliära lite ;)
Tack för trevligt och informativt inlägg. Grymt mysig klocka :)
Tackar! Måste kanske vässa på min franska lite ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Under Longines logon på tavlan står det 'Fab Suisse', något som var obligatoriskt enligt de franska importreglerna under denna period. Marine Nationale klockor som inte har detta på tavlan är alltså inte original.
Detta gäller inte flingorna antar jag? De var ju lite senare och andra importregler då? Finns det någon annan tell på äkthet/oäkthet vad gäller MN Flingorna? Känns som om det är lätt att lägga på en gravyr bak på boettlocket.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Detta gäller inte flingorna antar jag? De var ju lite senare och andra importregler då? Finns det någon annan tell på äkthet/oäkthet vad gäller MN Flingorna? Känns som om det är lätt att lägga på en gravyr bak på boettlocket.
edit: Ångrar mig, orkar inte söka efter källa så jag drar tillbaks mitt påstående istället :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Fantastiskt härlig!
Tackar!
Mycket stilig och kul historia!

Gillar 'Tacche' rent generellt - vackert!
Tack! Ja Tre Tacche och step case är bland det vackraste jag vet.
Väl fångat och jäkla fin klocka!
Tack för historielektionen:)
Tack tack! Jakten var lång med väl värd det :)
Detta gäller inte flingorna antar jag? De var ju lite senare och andra importregler då? Finns det någon annan tell på äkthet/oäkthet vad gäller MN Flingorna? Känns som om det är lätt att lägga på en gravyr bak på boettlocket.
Jag vet inte hur länge regeln var aktuell men det var ju inte alltid det stod "swiss" på tavlorna före 1950 vilket var obligatoriskt för fransk import. Mer än graveringen så vet jag inte om det finns något på flingan som kan varifiera dess äkthet och som du säger är det inte jättesvårt att förfalska.
Grattis till en grym klocka och tack för ett trevligt inlägg! :)
Tusen tack! :)
 

poormans

Rolex
Detta gäller inte flingorna antar jag? De var ju lite senare och andra importregler då? Finns det någon annan tell på äkthet/oäkthet vad gäller MN Flingorna? Känns som om det är lätt att lägga på en gravyr bak på boettlocket.

nja det är inte helt lätt att pricka gravyren till 100% som tur är så är det inte bara gravyren som måste stämma, får man korn på en MN flinga utan decom papper eller som inte finns med i rullorna (som min senaste) bör man kolla den med någon som har bra koll PÅ MN tudor finns några som känner till de flesta klockorna

cheers
christian
 
Topp