• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines "Sei Tacche"

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Man ska komma ihåg att det finns flera boettvarianter med tre tacche (och olika urverk). Långt ifrån alla är intressanta. Storlekarna på tre tacche med den klassiska bredkantade step case-boetten är enligt mina anteckningar 29 - 32/32,5 - 35 (mm).

Aurum hittar du en 35mm för 20k får du gärna höra av dig :)


Intressant! Som med allt annat gäller det att fortbilda sig. Får gräva lite ytterligare.

Den kan mycket väl vara så att det också gått inflation i begreppet 'Tre Tacche' och att ur som kanske inte egentligen är det benämns så för att det ger premium.

Såg t.ex. denna som är av mindre storlek, möjligtvis har en tveksam tavla, men likväl är vacker:

http://www.ebay.co.uk/itm/MENS-LONG...328352782?pt=Wristwatches&hash=item35dc3e8a0e
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man ska komma ihåg att det finns flera boettvarianter med tre tacche (och olika urverk). Långt ifrån alla är intressanta. Storlekarna på tre tacche med den klassiska bredkantade step case-boetten är enligt mina anteckningar 29 - 32/32,5 - 35 (mm).

Aurum hittar du en 35mm för 20k får du gärna höra av dig :)
Yes, syftade på de bredkantade men har sjukt dålig koll så det är bra att du styr upp lite.

Skall jag göra... Vad kostar de? Den på passion meet var ju helt ok.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Intressant! Som med allt annat gäller det att fortbilda sig. Får gräva lite ytterligare.

Den kan mycket väl vara så att det också gått inflation i begreppet 'Tre Tacche' och att ur som kanske inte egentligen är det benämns så för att det ger premium.

Såg t.ex. denna som är av mindre storlek, möjligtvis har en tveksam tavla, men likväl är vacker:

http://www.ebay.co.uk/itm/MENS-LONG...328352782?pt=Wristwatches&hash=item35dc3e8a0e

Ja, och i realiteten är det nog mest på italienska forum som ämnet diskuteras i någon större omfattning. Det är åtminstone min erfarenhet när jag forskade lite i ämnet förut.

Tavlan är ommålad, men boetten ser bra ut, visarna är möjligen original liksom kronan. Lite saftig prislapp tycker jag.


Yes, syftade på de bredkantade men har sjukt dålig koll så det är bra att du styr upp lite.

Skall jag göra... Vad kostar de? Den på passion meet var ju helt ok.

Beror iof på var man råkar hitta klockan, men jag hittade t.ex. en som är med i Goldbergers bok (det exakta exemplaret), prislapp 3,5k €. Vet dock att liknande har sålts för mindre än så under de senaste åren, 20k SEK är kanske bara lite i underkant.

Den på Passion Meet, om du menar den med grå crosshair-urtavla så skulle jag tippa på minst 7,5k €, såg en liknande hos en handlare i Nederländerna, kan ha varit Cosimo, för nånstans därikring.

Sen är ju även kronograferna som var med på Passion Meet "tre tacche" och då lär man få lägga på en nolla eller lite mer på prislappen!
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jag tyckte det var skoj att kolla på 'Tacches' så här kommer en till:

http://m.ebay.co.uk/itm/191334120611?cmd=VIDESC

Ommålad antar jag?

Man ska alltid reagera när någon visar en 70 år gamma klocka med en urtavla som inte visar några tecken på åldrande. Dessutom ser sekundmarkeringarna skumma ut, kan möjligen vara en optisk illusion.

Jag vet iof en italiensk samlare som har en nästan likadan NOS fullset - den är nästan perfekt. Uppenbarligen har vissa urtavlor klarat sig väldigt bra. En bidragande orsak är förstås avsaknaden av lysmassa med radium.
 
Topp