Hittade denna gamla tråd om Tre Tacche. Min morbror gick bort förra året och han ville att jag skulle få en av hans klockor. Träffade min kusin idag som tog fram fyra klockor i näven som jag fick välja bland. En Movadon med kalender och fancy lugs, en Chronograph Swiss med Piaget på tavlan, en Tissot och en liten Longines. Jag funderade under lunchen över vilken jag skulle välja. Movadon var ganska ball, men jag har svårt för Fancy lugs. Chronograph Swiss/Piaget var också fin. Men det var något speciellt med den där lilla Longinesen. Klockan kändes för liten egentligen, men tavlan, boettformen och den ytliga kunskapen jag har om att gamla Longines är fina grejer gjorde att jag valde den.
Vad kan man säga om klockan?
Den är ca 33 mm och har endast 16 mm luggar. Den har endast lugholes på övre luggarna.
Tavlan är väldigt trevlig, men visarna har tappat lume som nu ligger på tavlan.
Kronan går inte att dra ut för att ställa tiden, men klockan tickar på i övrigt. Den bör alltså komma till en urmakare.
Skulle uppskatta någon form av input över vad det är för klocka och tips på någon som kan serva den. Farfars klocka eller någon på forumet kanske?
Taggar några sakkunniga
@cjperry ,
@Aurum ,
@Rozzy ,
@NiklasArvid