• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

ajfa

Cartier
2-Faktor
Jag får väl vara den som går emot strömmen 😝
Vad i hela fridens är detta?!?
Det första jag tänkte då jag såg bilden var att det är en "Planet-Submariner"? Jag fick nästan lite Christopher Ward vibbar... Dom har ju tappat hela sitt dna med kronskydden och arabiska siffrorna. Om den förra modellen var ett lyft jämfört den innan, då dom slopade de dubbla markeringarna på tavlan med både streck och runda pluppar, och endast hade runda pluppar, vad faen tänkte dom när dom la till 2 pluppar vid 6 o 9? Färgklickarna i rött/orange gör att den känns mer som en Omega än en Longines. Jag tycker fortfarande den innan denna är en av de snyggaste dykarna alla kategorier. Den här vart ett design-flopp i min bok. H-länken är ju inte heller speciellt sportig i mina ögon, en grövre Oyster som tidigare passar en dykare bättre. Tycker jag...
Tycker att stavindex generellt är tjusigare än arabiska siffror och så även i detta fall men håller helt med om att runda index på 6 och 9 förstör helt. Också generellt svårt att förstå GMT-funktion i en dykare (mer än att man kanske får ”två klockor i en” då…). Som vanligt känns det som att den, tyvärr, kommer vara för stor med.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
4D5CACDE-83EE-430C-B49B-01CDDA6D721F.jpeg

Bärs väldigt sällan, borde antagligen säljas… Men alltid lika trevlig då den väl åker på 😎
 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Hallå! Denna enligt mitt tycke fantastiska tidsmaskin(kan man säga så?) Har varit med mig i Grekland en vecka, i pool, i salt hav, i salt pool med klor (seawater pool) i sand m.m dvs den har fått smaka på! Frågan är om den behöver någon slags överhalning eller speciell tvätt? Jag har kört den i tvål o vatten i handfatet och jag får för mig att det är någon beläggning kvar på den. Har givetvis sökt på forumet, men tar gärna emot tips direkt här eller tips på existerande trådar.. fridens liljor ✌️
16918505419246308234935427334070.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå! Denna enligt mitt tycke fantastiska tidsmaskin(kan man säga så?) Har varit med mig i Grekland en vecka, i pool, i salt hav, i salt pool med klor (seawater pool) i sand m.m dvs den har fått smaka på! Frågan är om den behöver någon slags överhalning eller speciell tvätt? Jag har kört den i tvål o vatten i handfatet och jag får för mig att det är någon beläggning kvar på den. Har givetvis sökt på forumet, men tar gärna emot tips direkt här eller tips på existerande trådar.. fridens liljor ✌️
16918505419246308234935427334070.jpg
Vet inte men du sköljer väl av den efter du varit i saltvatten varje gång?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag får väl vara den som går emot strömmen 😝
Vad i hela fridens är detta?!?
Det första jag tänkte då jag såg bilden var att det är en "Planet-Submariner"? Jag fick nästan lite Christopher Ward vibbar... Dom har ju tappat hela sitt dna med kronskydden och arabiska siffrorna. Om den förra modellen var ett lyft jämfört den innan, då dom slopade de dubbla markeringarna på tavlan med både streck och runda pluppar, och endast hade runda pluppar, vad faen tänkte dom när dom la till 2 pluppar vid 6 o 9? Färgklickarna i rött/orange gör att den känns mer som en Omega än en Longines. Jag tycker fortfarande den innan denna är en av de snyggaste dykarna alla kategorier. Den här vart ett design-flopp i min bok. H-länken är ju inte heller speciellt sportig i mina ögon, en grövre Oyster som tidigare passar en dykare bättre. Tycker jag...
Håller med. Ser billigt ut och inget DNA alls. Usch. Klumpig också.
 

dzlDave

Panerai
Verkar komma i fyra olika färger, med olika armbandsval.
IMG_3969.jpeg
IMG_3966.jpeg

IMG_3968.jpeg

IMG_3967.jpeg
IMO är detta ett lyft. Tycker dem är riktigt snygga och bättre än tidigare generation, men kan också tycka att dem tappat lite av vad som gör just Longines men ändå är dem snyggare rent estetiskt tycker jag.

Känns som dem tar det som gjort Spirit populära och applicerar det på Conquest serien nu.
 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Longines L3.687.4.76.4
Jag tror detta är min nästa klocka, jag har fått den där känslan. Problemet verkar vara att få tag i en. Det finns en till salu av en klockhandlare, som vad ska vi säga, inte fått någon goodguy stämpel precis här på forumet. Den finns på c24. Någon som har något tips, vart man kan leta eller tips på annan klocka. Det jag gillade med denna är Gmt, kronskydd och ingen dykarbezel, och sen att det är en longines förstås 🤙😉
20230815_195752.jpg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Longines L3.687.4.76.4
Jag tror detta är min nästa klocka, jag har fått den där känslan. Problemet verkar vara att få tag i en. Det finns en till salu av en klockhandlare, som vad ska vi säga, inte fått någon goodguy stämpel precis här på forumet. Den finns på c24. Någon som har något tips, vart man kan leta eller tips på annan klocka. Det jag gillade med denna är Gmt, kronskydd och ingen dykarbezel, och sen att det är en longines förstås 🤙😉
20230815_195752.jpg
Testa köpesannons här på KS. Ibland får man napp, ibland är det helt dött, det gäller mest att ha tur. Och köp inte av random snubbe som hör av sig såklart, referenser är superviktigt när man använder sig av köpes.
 

Psykel

Patek
Nu börjar det likna nåt! Denna var rätt fantastisk! Gillade den förra med graverade index, men den var alldeles för stor.
Denna är 38mm, mycket bättre! Laxrosa tavlan är ruskigt fin också.
the-longines-master-collection-l2-843-4-93-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979522.jpg

Även den motsatta tavlan var rätt trevlig.
the-longines-master-collection-l2-843-4-63-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979521.jpg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Nu börjar det likna nåt! Denna var rätt fantastisk! Gillade den förra med graverade index, men den var alldeles för stor.
Denna är 38mm, mycket bättre! Laxrosa tavlan är ruskigt fin också.
the-longines-master-collection-l2-843-4-93-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979522.jpg

Även den motsatta tavlan var rätt trevlig.
the-longines-master-collection-l2-843-4-63-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979521.jpg
No-date och med subdial som skär av siffror är helt i min smak... Mycket fin liten dressare.
 
Svårt att inte se sambandet i och med nya VD. Älskade när gamle Översten drog fram sina utskrivna diagram och visade hur de dominerande mellansegmentet. Och hur de kunde sälja jäkligt snäva grejer till låga priser jämfört med konkurrenterna.

Men så är livet. Ny riktning nu.
 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Hallå alla Longineslovers! Är det någon som vet refnr på denna.

Edit: Eller modellnamn? Någon ledtråd

Screenshot_20230824_115911_Chrono24.jpg



Säljaren på c24 skickade denna men får inte fram mycket av det..
Screenshot_20230824_115933_Chrono24.jpg
 
Senast ändrad:

H21

Omega
2-Faktor
Nu börjar det likna nåt! Denna var rätt fantastisk! Gillade den förra med graverade index, men den var alldeles för stor.
Denna är 38mm, mycket bättre! Laxrosa tavlan är ruskigt fin också.
the-longines-master-collection-l2-843-4-93-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979522.jpg

Även den motsatta tavlan var rätt trevlig.
the-longines-master-collection-l2-843-4-63-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979521.jpg
Herregud vad vad grym den var!! Hade helt missat det släppet 🤩
 

Lucifer

Omega
Longines släpper några riktiga godbitar nu!


Edit: Hade dock gärna sett att den vanliga kanske gjorts i 38-39mm istället för 41
Lite sent svar på ditt inlägg men jag håller med dig om att de hade gjort sig bättre i något mindre storlek. MEN! Jag intalar mig själv att det ännu finns hopp! den keramiska HQ som släpptes häromåret kom först i 41 och 43 eller nåt i den stilen, senare i 39 och nu även 32, Spirit kom initialt i 40 och 42 och senare i 37, zulu kom först i 42 men finns nu i 39 (väldigt nytt släpp?) . Jag tänker därför att det finns hopp för nya conquest, speciellt med tanke på att den förra gjordes i 39mm (bl.a).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu börjar det likna nåt! Denna var rätt fantastisk! Gillade den förra med graverade index, men den var alldeles för stor.
Denna är 38mm, mycket bättre! Laxrosa tavlan är ruskigt fin också.
the-longines-master-collection-l2-843-4-93-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979522.jpg

Även den motsatta tavlan var rätt trevlig.
the-longines-master-collection-l2-843-4-63-2-detailed-view-3000x2000-101-1689979521.jpg
Aj, oj, nu är jag motvallskärring igen 😉
Då jag såg den laxfärgade första gången skuttade även jag till… vilken fullträff! Men, efter att ha sett den fler gånger var det något som skavde. Den inre sluttande ringen med sekundindex. Applicerade prickar, eller graverade på tavlan hade gjort designen komplett. Nu kan jag inte sluta se den moderna ”chapter ringen” mot den övriga retro designen :bag: Det är väl själva faen att jag som i det närmsta är enögd ändå alltid ser små detaljer som stör mig 🫣
 

Psykel

Patek
Aj, oj, nu är jag motvallskärring igen 😉
Då jag såg den laxfärgade första gången skuttade även jag till… vilken fullträff! Men, efter att ha sett den fler gånger var det något som skavde. Den inre sluttande ringen med sekundindex. Applicerade prickar, eller graverade på tavlan hade gjort designen komplett. Nu kan jag inte sluta se den moderna ”chapter ringen” mot den övriga retro designen :bag: Det är väl själva faen att jag som i det närmsta är enögd ändå alltid ser små detaljer som stör mig 🫣
Mja, jag har inget emot det. Nåt vi klockförlorade nog tänker på alltför sällan är att dom små detaljerna i stora, uppblåsta bilder inte kommer märkas lika tydligt när klockan sitter på handleden.
Med det sagt, så skulle jag nog föredragit streckindex på chapter ringen, men tycker inte det drar ner totalen nämnvärt.
Sen kommer jag ju inte köpa klockan heller, så vad spelar det för roll i slutändan?
 
Topp