• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Sebas10n

Omega
20230629_212216.jpg
Tre år med min Legend diver på 42 mm. Högtidliggörs med en bild här!
 

Pesve

Omega
2-Faktor
Nya Conquest ligger på 24k hos AD i skrivande stund! Satan i gatan vad alla tillverkare passar på att höja priserna genom taket nu. 😔 Gäller för övrigt alla mina favorittillverkare: Sinn, Longines, Rado, Oris... Trist utveckling tycker åtminstone jag.

Den förra Conquesten hade väll ett lägre listpris än Hydroconquest? nu verkar det tvärtemot.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Den förra Conquesten hade väll ett lägre listpris än Hydroconquest? nu verkar det tvärtemot.
Ja, jag vill minnas att det var så. Och det är ju rimligt eftersom en dykare har mer avancerad teknik än en ordinär vardagsklocka.

En killgissning är att de inom en snar framtid släpper en ny version av HC som återigen kommer att vara högre prissatt än Conquest.
 
Ja, jag vill minnas att det var så. Och det är ju rimligt eftersom en dykare har mer avancerad teknik än en ordinär vardagsklocka.

En killgissning är att de inom en snar framtid släpper en ny version av HC som återigen kommer att vara högre prissatt än Conquest.
Jodå, visst var den vanliga Conquesten något lägre prissatt. HC har ju keramisk bezel etc så viss skillnad är motiverad tycker jag men klockorna har samma urverk och 30 BAR.

Tror som du att det kanske kommer en uppdaterad dykare. Kanske lättare att höja priset ordentligt vid nysläpp? Även HC har klättrat rätt bra de senaste åren.
 

Sebas10n

Omega
Trevlig klocka, är du fortfarande nöjd med den efter tre år?
Jomen, absolut, det är jag. Pålitligt urverk, kvalitetsbygge. Tycker att det är en charmig och snygg klocka som balanserar fint mellan toolig och elegant. Men nog har även min upplevelse av klockan emellanåt präglats av den återkommande kritiken rörande storleken. I de flesta sammanhang och stunder uppskattar jag vristnärvaron, men vid ex dressade sammanhang är den lite för stor för min smak - även om jag annars inte ser problem med en nätt dykare till kostym. Jag har en handled på 18 cm och är nära 2 meter så nog kan jag bära den, men lite mindre så hade den varit helt perfekt. 37mm var lite för litet för mig. Trots snacket om 39:an kommer jag nog oavsett behålla med min i orginalstorlek.

Efterlyser lite fina bandkombos till denna klocka, hade varit kul om någon kunde dela lite foto på sin favoritkombo till LLD!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jodå, visst var den vanliga Conquesten något lägre prissatt. HC har ju keramisk bezel etc så viss skillnad är motiverad tycker jag men klockorna har samma urverk och 30 BAR.

Tror som du att det kanske kommer en uppdaterad dykare. Kanske lättare att höja priset ordentligt vid nysläpp? Även HC har klättrat rätt bra de senaste åren.
Sant!
 

Doctordann

Breitling
Efter att denna vecka ha bytt min breguet 3787BA mot en Rolex submariner. Tänkte jag på klockan vars urverk är gjort av Longines. Klockan ifråga breguet kostade ursprungligen cirka 500k men sjunkit som en sten. Då jag glider in på Longines sida möts jag av väldigt billiga priser för väldigt fina klockor. Jag får många frågor i huvudet. Vad är detta märke? Hur är andrahandsvärdet? Är dom svåra att sälja vidare dvs dåligt andrahandsvärde/ointresse. Modellen som står ut för mig och ger ett väldigt bra kostnadsvärde tillsynes är L2.909.4.92.6 som är i bilden. Hur är andrahandsvärdet? För 31 tusen ser den väldigt fin ut och månfasen tilltalar.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230701-043545.png
    Screenshot_20230701-043545.png
    158.6 KB · Visningar: 25

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Efter att denna vecka ha bytt min breguet 3787BA mot en Rolex submariner. Tänkte jag på klockan vars urverk är gjort av Longines. Klockan ifråga breguet kostade ursprungligen cirka 500k men sjunkit som en sten. Då jag glider in på Longines sida möts jag av väldigt billiga priser för väldigt fina klockor. Jag får många frågor i huvudet. Vad är detta märke? Hur är andrahandsvärdet? Är dom svåra att sälja vidare dvs dåligt andrahandsvärde/ointresse. Modellen som står ut för mig och ger ett väldigt bra kostnadsvärde tillsynes är L2.909.4.92.6 som är i bilden. Hur är andrahandsvärdet? För 31 tusen ser den väldigt fin ut och månfasen tilltalar.
Ett tips är att söka efter Longines här på köp och sälj för att få en bra bild av andrahandsvärdet på de modeller du är intresserad av. Vissa modeller är mer populära än andra och det är svårt att ge ett entydigt svar.
 

JmD

Breitling
Min Saint Imier-krono fick sig slutligen ett läderarmband. Det blev ett Hirsch. Jag är mycket nöjd med denna kombo så det är nästan uteslutande den som numera hänger runt handleden. De andra "familjemedlemmarna" får oroväckande liten handledstid. Finns risken att jag börjar utveckla "endast-en-klocka"-syndrom? Om så är fallet - hur botar man denna åkomma innan den rotat sig alltför djupt och blivit kronisk (pun intended)?
350533483_7085645104795887_7409978480616536426_n.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det beror väl på handleden som ska bära klockan i och för sig...

När jag testade (18,5cm i handledsomkrets) tyckte jag den framstod som enorm jfr med exempelvis Aquaterra 41,5. Luggarna för långa och för grov iövrigt. Jag har inga större problem med större klockor men som en trehandad sportstålklocka är den alldeles för stor.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
När jag testade (18,5cm i handledsomkrets) tyckte jag den framstod som enorm jfr med exempelvis Aquaterra 41,5. Luggarna för långa och för grov iövrigt. Jag har inga större problem med större klockor men som en trehandad sportstålklocka är den alldeles för stor.
Okej, tack för klargörandet. Låter som en klocka man ska prova innan köp med andra ord!
 
Topp