• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

sjökvist

<—Axel Nilson
Ok tack. Ja jag har som sagt ingen vidare erfarenhet bortsett ett par dressklockor.
Jag har funderat på en sak. Jag har själv aldrig behövt skicka en klocka på service än men kostar till exempel Longines lika mycket som en Rolex att Serva? Om det är på det viset så blir ju servicekostnaderna jättehöga om man ser till inköpspriset.
Vet du nåt hur det ligger till?
En service på deras L888 verk ligger på 2900
 

Kaffefredrik

Cartier
2-Faktor
Jag tyckte det var så tidigare men nu när de höjt priserna så mycket tycker jag det inte är så längre.
Instämmer, priserna har mer än fördubblats på bara något år.
Innan dess fanns det dessutom rätt bra utrymme för att diskutera pris hos AD. Vet inte hur det är nu när de försöker positionera Longines i Omegas gamla segment
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Ok tack. Ja jag har som sagt ingen vidare erfarenhet bortsett ett par dressklockor.
Jag har funderat på en sak. Jag har själv aldrig behövt skicka en klocka på service än men kostar till exempel Longines lika mycket som en Rolex att Serva? Om det är på det viset så blir ju servicekostnaderna jättehöga om man ser till inköpspriset.
Vet du nåt hur det ligger till?
Det är mycket billigare att serva Longines jämfört med Rolex. 3600 kr för en full service av en mekanisk trehandare.


Edit: Sen på bollen. Missade att tråden fortsatte på nästa sida.
 

sjökvist

<—Axel Nilson

Sennelier

Rolex
2-Faktor
2900 fick jag till svar av Swatchgroup, fullservice ink täthetsservice samt polering.

Hur som helst så är det riktigt bra priser.
Okej, tack! Det är ju riktigt förmånligt. Jag har enbart bra erfarenheter av SGN, bl a två garantiärenden. En av anledningarna till att jag dras till Longines, Mido, Omega, Certina m fl... Rimliga priser, bra bemötande och snabb handläggning.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
IMG_1989.JPG
 

(T)

Breitling
Testade en Conquest nyligen. Väldigt snygg, gillade verkligen den färgkombinationen. Lite snoopy vibbar kanske. Den kändes inte så stor som det kanske ser ut på bilden, men däremot lite tjock.
 

Bilagor

  • IMG_3085.jpeg
    IMG_3085.jpeg
    436.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_3087.jpeg
    IMG_3087.jpeg
    524.5 KB · Visningar: 4

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Testade en Conquest nyligen. Väldigt snygg, gillade verkligen den färgkombinationen. Lite snoopy vibbar kanske. Den kändes inte så stor som det kanske ser ut på bilden, men däremot lite tjock.
Mycket snygg, men väldigt trist urverk med en modulär kronograf. Till det priset kunde Longines gott och väl slängt i sin eminenta kaliber L688 med kolumnhjul, det vill säga samma urverk som sitter i BigEye. Det är mumma det, till skillnad från det bleka och oinspirerade L898 som sitter i Conquest Chronograph. Snygg som sagt, men absolut inte värd priset enligt mig.
 
  • Like
Reactions: (T)

(T)

Breitling
Håller med om att insidan är viktig. Så man kanske borde gått på ett lite bättre alternativ. Annars är det nog ofta tjockleken som jag kan störa mig på, jag är inte så förtjust i tjocka klockor generellt. Vissa klarar av det visuellt med olika proportioner, men jag undviker det gärna.
 

Mrliee

Breitling
Hej alla i Longines-tråden!
Jag har snöat in mig lite på Hydroconquest nyare modeller och de med two tone ser intressanta ut. Både i svart/guld och svart/koppar. Är det någon här som har en och kan visa lite handledsbilder och ge sina åsikter? 😄
Är det någon som testat en ”vanlig” länk, utan two tone till en klocka med two tone på huset? 🤓 Tack på förhand!

Länkar till Longines hemsida för referenser

 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Hej alla i Longines-tråden!
Jag har snöat in mig lite på Hydroconquest nyare modeller och de med two tone ser intressanta ut. Både i svart/guld och svart/koppar. Är det någon här som har en och kan visa lite handledsbilder och ge sina åsikter? 😄
Är det någon som testat en ”vanlig” länk, utan two tone till en klocka med two tone på huset? 🤓 Tack på förhand!

Länkar till Longines hemsida för referenser

Länken är sisådär ärligt talat. Särskilt spännet känns billigt och ganska 90-tal i jämförelse med resten av klockan som är högklassig och prisvärd. Gummit är flera klasser bättre, så min rekommendation är att välja en variant med gummi och hoppa över länken helt och hållet - den är verkligen inget att sukta efter. TT med gummi är ju en perfekt kombo nu i sommar, särskilt denna variant som jag personligen tycker är otroligt läcker:

1000008153.jpg
 

Mrliee

Breitling
Länken är sisådär ärligt talat. Särskilt spännet känns billigt och ganska 90-tal i jämförelse med resten av klockan som är högklassig och prisvärd. Gummit är flera klasser bättre, så min rekommendation är att välja en variant med gummi och hoppa över länken helt och hållet - den är verkligen inget att sukta efter. TT med gummi är ju en perfekt kombo nu i sommar, särskilt denna variant som jag personligen tycker är otroligt läcker:

1000008153.jpg

Tack för input!

Jag provade den förra modellen av Hydroconquest för några år sedan och länken blev en besvikelses. Tråkigt att de inte gjort de ”bättre” än. Fick provat Oris Aquis i samma butik som kändes helt annorlunda vad gäller kvalitetskänsla på länken. Får försöka klämma och känna på den i butik först innan man börjar leta efter en beggad 😄
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Alltid haft en förkärlek till Longines, nya Conquest i 38mm väcker ha begär.
longines conquest.jpg
Ja, den är sjukt fin. Själv letar jag Aqua Terra 38 mm, men frågan är om man inte borde klippa denna istället och spara en massa pengar. Riktigt hög kvalitet och fin design från en anrik tillverkare. What's not to like?!

Edit: Men det blir nog att köpa nytt, för jag har aldrig sett Conquest 2023 på andrahandsmarknaden i Sverige, varken 41 mm eller 38 mm.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Ja, den är sjukt fin. Själv letar jag Aqua Terra 38 mm, men frågan är om man inte borde klippa denna istället och spara en massa pengar. Riktigt hög kvalitet och fin design från en anrik tillverkare. What's not to like?!

Edit: Men det blir nog att köpa nytt, för jag har aldrig sett Conquest 2023 på andrahandsmarknaden i Sverige, varken 41 mm eller 38 mm.
Ja, det får bli en ny isf.
Personligen tycker jag denna är roligare än AT, jag har ägt 2.
38mm är perfekt storlek dessutom
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Ja, det får bli en ny isf.
Personligen tycker jag denna är roligare än AT, jag har ägt 2.
38mm är perfekt storlek dessutom
Longines har ju också 5 års garanti precis som Omega. Verken är inte inhouse (om det nu är viktigt) men av fantastisk kvalitet och är tillverkade av ETA exklusivt för Longines. Ja, nu är jag riktigt, riktigt sugen...
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Longines har ju också 5 års garanti precis som Omega. Verken är inte inhouse (om det nu är viktigt) men av fantastisk kvalitet och är tillverkade av ETA exklusivt för Longines. Ja, nu är jag riktigt, riktigt sugen...
ETA är ju faktiskt inhouse för både Longines och Omega om man ska vara sån, både Longines och Omega har/haft urverk speciellt framtagna just för deras klockor precis som du påpekade. I de allra flesta sammanhang betyder inhouse att man gör allt under samma tak, och därmed både kan korta och ha kontroll över leveranser samtidigt som man spar pengar. Det är nog ganska unikt för klockbranschen att man lyckats sälja in detta som "premium" :)
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Såg precis att Longines har släppt integrerade gummin i matchande färger (med ändlänkar i stål liknande Tudor Pelagos). Själv älskar jag bra gummin med viklås, så jag hoppas verkligen att dessa släpps som tillval till Conquest 38 mm senare.

1000008175.jpg
 
Precis köpt den här efter att ha ratat hur många klockor som helst. Otroligt snygg trots att den sitter på ett nato som inte passar. Fantastisk finish men … den går en halv sekund för fort per dygn!

Att man aldrig kan få vara riktigt nöjd.
 

Bilagor

  • IMG_2195.png
    IMG_2195.png
    611 KB · Visningar: 2
Topp