• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Jag älskar den här modellen. Men är verkligen 38k ett rättfärdigt pris för denna? Vi är nästan uppe i samma prisklass som för en ny BB58.

53788968-E032-471E-8840-C600A04AF4D9.png
 

Minuten

Cartier
Precis som för @Borz blev en blå automatisk 39mm den första klocka som jag köpte. Är mycket nöjd med det valet!

Jag var ute efter en ganska allsidig modell som funkade både kontoret och på fritiden och det tycker jag verkligen den gör. Lagom mycket tyngd och tycker den känns väl balanserad på handleden. I takt med att fler klockor på länk har kommit in i samlingen provade jag att byta till ett gummi och blev supernöjd (även om jag tycker den var bra på länk också).

Innan köp provade jag även 41mm varianten men tyckte den kändes alldeles för stor på min 16cm handled.
Även jag har 16cm handled. Jag köpte den här -08, handlarn tyckte definitivt att jag skulle ha 41mm.....det var annat mode då😆.
20240617_155829.jpg
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Jag älskar den här modellen. Men är verkligen 38k ett rättfärdigt pris för denna? Vi är nästan uppe i samma prisklass som för en ny BB58.

53788968-E032-471E-8840-C600A04AF4D9.png

Det är inte så att Longines har varit eller är mer underskattad i förhållande till vad man faktiskt får?
Jag köpte min första Longines i februari, en Spirit Zulu Time och blev positivt överraskad av hur välbyggd den är. Nämnt det tidigare i tråden, men jag tycker att den definitivt är i nivå med min Speedmaster 3861. När det gäller att hålla tiden är den dessutom rejält mycket bättre än Omegan.
Nu har jag tyvärr inte erfarenheter av tidigare Longines men det kanske varit annorlunda förr om åren med tidigare utbud?

En bild gör ju allt lite roligare. :)
20240511_170011.jpg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Det är inte så att Longines har varit eller är mer underskattad i förhållande till vad man faktiskt får?
Jag köpte min första Longines i februari, en Spirit Zulu Time och blev positivt överraskad av hur välbyggd den är. Nämnt det tidigare i tråden, men jag tycker att den definitivt är i nivå med min Speedmaster 3861. När det gäller att hålla tiden är den dessutom rejält mycket bättre än Omegan.
Nu har jag tyvärr inte erfarenheter av tidigare Longines men det kanske varit annorlunda förr om åren med tidigare utbud?

En bild gör ju allt lite roligare. :)
20240511_170011.jpg
Zulu Time och BigEye är två av Longines' absolut bästa modeller i mitt tycke. Riktigt välbyggda klockor...

20231117_164542.jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Jag älskar den här modellen. Men är verkligen 38k ett rättfärdigt pris för denna? Vi är nästan uppe i samma prisklass som för en ny BB58.

53788968-E032-471E-8840-C600A04AF4D9.png
Swatch Groups strategi är väl att Omega ska vara mer av en utmanare till Rolex, så de har trissat upp priserna rejält där. För tio år sen fick man väl en ny Speedmaster för 30-35 000? Longines har bumpats upp i Omegas gamla prissegment, och Tissot upp till Longines gamla prissegment. En Hydroconquest kostade väl 8-9 000 för samma tio år sen (övervägde en själv då), och en PW80-dykare från Tissot kostar väl tillochmed mer än så nu?
 

Eroll

Cartier
Min älskade Hydroconquest stannade igår kväll! Rotorn snurrar och den går att vrida upp, tiden går att ställa men ingen puls, tickar inte alls.
Blir att åka in på välbehövlig service nu!
IMG_5098.jpeg

Äntligen fått tillbaka min HQ efter att det slutade fungera i april.
Det visade sig att en skruv lossnat i urverket och lagt sig på tvären.
Passade på att byta ut lite slitna delar och fullservice.
Nu kommer den förhoppningsvis leva några år till!
IMG_5440.jpeg
IMG_5441.jpeg
 
Senast ändrad:

401Mahler

Breitling
2-Faktor
Har en fundering angående Longines Hydroconquest 41 mm 2021 med referensnummmer L37424566.
Har den keramisk eller stålbezel?
Hittar olika information från olika återförsäljare och har även läst att de bytt från stål till keramisk vid 2018~

Någon som har någon vetskap om vad som stämmer? 😅

Mvh
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Har en fundering angående Longines Hydroconquest 41 mm 2021 med referensnummmer L37424566.
Har den keramisk eller stålbezel?
Hittar olika information från olika återförsäljare och har även läst att de bytt från stål till keramisk vid 2018~

Någon som har någon vetskap om vad som stämmer? 😅

Mvh
Stål. Det syns lätt på markeringarna på vridringen. Den keramiska saknar trianglarna som den i stål har.
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Ja det vill jag påstå. Fick den med länken för 3 år sen snart och älskar den.
Köpte till gummit här på forumet men tyckte då att det var lite lite för kort, då det redan var kortat, så det blev mest att jag använde länken.
Nu har jag kört gummit ett tag och tycker det fungerar väldigt bra. :)
 
Topp