• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Ställt Zulu Time så den är redo för kommande dagar.
1000019857.jpg

Senast ändrad:
Är det någon som vet om det nya spännet från Spirit passar Zulutime 39 mm?
Det vore ju fantastiskt om man kunde komplettera med det i efterhand och få möjligheten till on the fly-justering på den.

Tycker mig sett att logotypen på spännet dessutom är trevligare på nya Spirit än till Zulu Time.

Longines brukar uppdatera modellerna med nytt armband. Vill minnas att den första Spirit de nylanserade bara hade butterfly spänne.
Jag förstår inte riktigt svaret. Du menar att de vidareutvecklat själva konceptet? Och nu tagit det en nivå till?

...men fortfarande ingen av oss som vet om det nya spännet går att få på länken till Zulutime?

Jag förstår inte riktigt svaret. Du menar att de vidareutvecklat själva konceptet? Och nu tagit det en nivå till?

...men fortfarande ingen av oss som vet om det nya spännet går att få på länken till Zulutime?
Jag syftade på att det nya armbandet med snabbjustering kan komma till zulutime också. De första Spirit modellerna hade fjärilsspänne som sedan byttes ut till den nuvarande med mikrojustering.

Dimensionerna är i princip perfekt på den här. Hade den kunnat vara tunnare? Ja. Men med hur boetten är konstruerad och luggarna är placerade gör att klockan känns tunnare. Inom den här prisklassen måste man svälja en tjock boett på en automatisk kronograf och Longines har gjort det väldigt bra på denna. Ska bli underbart att få lära känna den här lite närmare.

IMG_1647.jpeg

IMG_1652.jpeg

Citerar mig själv.
Efter att ha frågat Erikson Urhandel så har de efter att i sin tur frågat Longines själva, svarat JA, det passar. Frågan är om man vill vänta 1-2 veckor på att få det, samt om man tycker att det är värt 3400 kr.

Känns som ja i bägge fallen.

Obs att det är Spirit 39 mm och Zulutime 39 mm som avses.

Citerar mig själv.
Efter att ha frågat Erikson Urhandel så har de efter att i sin tur frågat Longines själva, svarat JA, det passar. Frågan är om man vill vänta 1-2 veckor på att få det, samt om man tycker att det är värt 3400 kr.

Känns som ja i bägge fallen.

Obs att det är Spirit 39 mm och Zulutime 39 mm som avses.
Om det stämmer, så är det en väldigt positiv överraskning!

Jag trodde inte att låset passar på Zulu Time 39 baserat på information från den här videon:

Om det stämmer, så är det en väldigt positiv överraskning!

Jag trodde inte att låset passar på Zulu Time 39 baserat på information från den här videon:
Hmm, då har antingen han fel, eller Erikson. Vi får väl se när det anländer.

Beställde men ringde också för att säkerställa att det inte blir fel. Det skulle till en dubbelkoll nu. Men svaret väntar till nästa vecka.

Senast ändrad:
Håller tummarna för att han i videon har fel. Om låset passar på Zulu Time 39 så kommer många ägare jubla. Och i mitt fall så blir Zulu Time 39 en het kandidat igen när det kommer till en GMT-klocka. Har velat ha en länge men känt att det till priset borde den ha snabbjustering i låset.

Precis blitt med min första Longines!
Blev Big Eye som jag sneglat på under en lång tid. Riktigt häftig! Är dock van vid min black bay 36a, så just nu känns det som en stor best. Men med lite vana kan det nog lösa sig.
IMG_1640.jpeg
Grattis! Superfin! Tillsammans med den blå varianten är det i mitt tycke en av dom snyggaste kronograferna som går att få tag på.

Personligen föredrar jag Zulu Time på läderband. Dels för att den med grön vridring, som jag har, gör sig väldigt bra med brunt läderband, samt att den bärs lite mindre med band jämfört med länken.
1000019884.jpg

1000019886.jpg

1000013601.jpg
Ja den där är stor. Men det är den stora va, 42 mm? Vad har du för handledsmått, kring 17cm?
Har inte fått hem den jag köpt än, så kan inte ge någon jämförande bild, men den är 39 mm, och därmed markant mindre (tror jag).

Dock tog jag en bild på titanvarianten när jag var på väg hem från Indien mitt i natten, som jag trodde var den jag skulle köpa fram tills jag hanterade vridringen på den. Hur som helst är den 39, på min 17,5 handled.
1000036472.jpg

Ja den där är stor. Men det är den stora va, 42 mm? Vad har du för handledsmått, kring 17cm?
Har inte fått hem den jag köpt än, så kan inte ge någon jämförande bild, men den är 39 mm, och därmed markant mindre (tror jag).

Dock tog jag en bild på titanvarianten när jag var på väg hem från Indien mitt i natten, som jag trodde var den jag skulle köpa fram tills jag hanterade vridringen på den. Hur som helst är den 39, på min 17,5 handled.
1000036472.jpg

Jag har den som är 39mm, men samtidigt bara drygt 16cm handled, därav att det ser stort ut.

Grattis! Superfin! Tillsammans med den blå varianten är det i mitt tycke en av dom snyggaste kronograferna som går att få tag på.
Tack! 🤩 Jag är nu partisk, men jag håller helt med dig. Tycker att den är helt underbar. Provat både Carrera och Speedmasters men den här ger något annat. Den är något åt det större hållet för mig, men för tillfället funkar det alldeles utmärkt.
Perfekt på massa band också
IMG_1670.jpeg

Senast ändrad:
Måste lägga till att jag provade den blåa i somras, men blev inte alls speciellt förälskad. Tycker den svarta funkar mycket bättre. Just hur den stora sub-tavlan smälter in men också sticker ut på samma gång är speciellt. På den blå känns det lite mer rakt på och den sticker ut lite väl i min mening.
En lånad bild från Random Robs recension av klockorna, visar detta perfekt.
hq720.jpg

Ja knapparna ger en väldigt taktil känsla. Men detta är min första mekaniska kronograf. Är det stor skillnad från en utan kolumnhjul?
Det är såklart subjektivt och svårt att beskriva i ord, men känslan i knapparna är betydligt mer distinkt och precis. Det känns mer premium helt enkelt. Ingen skugga ska dock falla på 7750. Det är en pålitlig och stryktålig kronograf till väldigt rimliga pengar. Jag har haft en handfull 7750 och varit nöjd med alla.

Beställde men ringde också för att säkerställa att det inte blir fel. Det skulle till en dubbelkoll nu. Men svaret väntar till nästa vecka.
Då kan jag bekräfta att videon tyvärr stämmer. Spännet från Spirit passar inte på Zulutime. Så det finns ingen lösning för micro adjust åt den.

Däremot så har Steelreef BF-erbjudande på sin on-the-fly lösning, eller easylink. 25% rabatt på den fram till måndag om man har deras nyhetsbrev. Fick bli en sån istället.

Jag kan inte sluta titta på den här klockan. Den är rätt fantastisk faktisk. Mina bilder gör den inte rättvisa, den är så mycket finare i verkligheten. Hur siffrorna ändrar färg mellan lätt grönt till vita beroende på hur ljuset slår, den tunna polerade ringen som ger ett liten klick av lyxkänsla i en annars toolig klocka, de små små ringarna i subdialsen som knappt går att se om du inte fokuserar hårt.
Jag är förälskad igen, och det är en rivig kärlek!

IMG_1687.jpeg

Tillbaka
Topp