• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Fått plockat fram Zulu Time i rotationen. :)

1000019527.jpg

Den där är ju riktigt fin och krispigt vit. Trevligt att man skippat datumet också. 🙂
Tackar, ännu krispigare blir den i sommarsol. Och precis, skippat datum gör ju sitt för estetiken. Dock har man valt två lume-färger, gulgrön för timvisare och ljusblått/turkos för minut- och sekundvisare plus alla "dots". För egen del hade jag föredragit en lume-färg. Finns säkert fördel vid dykning men för mig sträcker det sig till deskdiving🙂.

Har en HC som jag på många sätt är nöjd med och som inte lämnat armen sen inköp. Kommer dock inte riktigt överens med länken efter kortning.

1. Liiite för tajt för min smak, prövade ta bort en halvlänk och ändrade microjusteringen, men då blev det för slappt.

2. Känns som klockan hamnar "högt".

Obildad fråga, kanske, men tänkte att enda platsen att ställa frågan var till er. 🙂

Hur kan jag få till detta?
Är det idé att flytta länkbitar från 12 till 6 eller tvärtom?
1000001031.jpg

1000001029.jpg
1000001032.jpg

Bilagor

• 1000001031.jpg
    1000001031.jpg
    220.2 KB · Visningar: 6
Har en HC som jag på många sätt är nöjd med och som inte lämnat armen sen inköp. Kommer dock inte riktigt överens med länken efter kortning.

1. Liiite för tajt för min smak, prövade ta bort en halvlänk och ändrade microjusteringen, men då blev det för slappt.

Obildad fråga, kanske, men tänkte att enda platsen att ställa frågan var till er. 🙂

1000001031.jpg

1000001029.jpg
1000001032.jpg
Om det är tight tycker jag inte det brukar hjälpa att flytta länkbitar från 6 till 12, det brukar snarare hjälpa för att centrera spännet. Försök med olika kombinationer, tex byt ut halvlänk mot hellänk men kör mikrojustering längst in. ”Sweet spot” enligt mig är när klockan kan röra sig utan att hamna på handryggen/efter knölen.

1000001031.jpg

1000001029.jpg
1000001032.jpg
Det generella rådet är att den längsta sidan av länken ska sitta upptill, alltså klockan 12. Då "hänger" den naturligt och bra när man vrider armen mot kroppen och kollar tiden. Så det skulle jag testa till att börja med. Hjälper inte det återstår bara att låta göra extra hål för mikrojustering hos guldsmed eller urmakare. Eller att leva med en lös/tajt länk så klart.

Väldigt fin! Skulle vara kul att veta hur du upplever den på armen vs Mark XX? 😊
Upplever den som något nättare på handleden än IWCn, vilket den såklart är enligt måtten 😊 Gillar hur gilt/guld siffrorna i tavlan glimmar till beroende på hur ljuset träffar. Kan tänka mig att den gör sig lika bra till ned och uppdressade tillfällen. Justeringen i låset är silkeslen. Dock hade ju Mark XX en klar fördel med att kunna justera utan att behöva ta av sig klockan. Men det går att justera in med Spiriten på handleden. Ett litet aber är att den endast har hela länkbitar. Jag hade tur som hamnade någorlunda rätt med justeringen längst in.
1761299184503.jpeg

Upplever den som något nättare på handleden än IWCn, vilket den såklart är enligt måtten 😊 Gillar hur gilt/guld siffrorna i tavlan glimmar till beroende på hur ljuset träffar. Kan tänka mig att den gör sig lika bra till ned och uppdressade tillfällen. Justeringen i låset är silkeslen. Dock hade ju Mark XX en klar fördel med att kunna justera utan att behöva ta av sig klockan. Men det går att justera in med Spiriten på handleden. Ett litet aber är att den endast har hela länkbitar. Jag hade tur som hamnade någorlunda rätt med justeringen längst in.
1761299184503.jpeg
Aldrig haft en klocka med Longines snabbjustering, hur tycker du den står mot T-fit?

1761299184503.jpeg
Grattis till nytillskottet, den där lockar ohälsosamt mycket. Riktigt clean men ändå intressant och detaljrik nog för att inte tröttna snabbt på...eller? 😀

1761299184503.jpeg
Gillar den skarpt på bild! Den är riktigt clean.
Måste ta mig till AD för test 👍🏻

Mycket fin! Kanske kan man hoppas på en mindre variant. Att dessutom få se den i monokromt är väl att hoppas på för mycket?

Tillbaka
Topp