Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Nu är det dags för denna coola dykare i brons att vandra vidare. Jag är första ägaren, uttagen i november 2021, kvitto finns. Klockan har använts i rotation med annat och har därför ett väldigt fint skick. Jag har valt att ge klockan en häftig patina genom att bada den i saltvatten för att...
Jo luggarna är mer raka och längre i utformningen. Den kunde burits mindre de hade vinklats mer. Har 39mm varianten och med min 16cm handled så är det väl lite på gränsen, men det funkar.
Jo luggarna är mer raka och längre i utformningen. Den kunde burits mindre de hade vinklats mer. Har 39mm varianten och med min 16cm handled så är det väl lite på gränsen, men det funkar.
Väldigt fin.
Efter två veckor i Chicago med Zulutime på armen kan jag konstatera att modellen som sådan är behaglig att bära, vacker med sin varvade borstning och polering och väldigt exakt i gången. Dessutom har den vackra detaljer i tavlan som åtminstone jag inte hade noterat innan jag började bära den.
Skulle tro att det samma gäller för den här modellen. Blir du först med denna på forumet?
Väldigt fin.
Efter två veckor i Chicago med Zulutime på armen kan jag konstatera att modellen som sådan är behaglig att bära, vacker med sin varvade borstning och polering och väldigt exakt i gången. Dessutom har den vackra detaljer i tavlan som åtminstone jag inte hade noterat innan jag började bära den.
Skulle tro att det samma gäller för den här modellen. Blir du först med denna på forumet?
På väg till Chicago. Har sett fram emot att få chansen att använda GMT:n på riktigt. Det gäller bara att välja om man ska köra med bezeltiden eller justera timvisaren. Men när modellen har flyer-versionen av GMT-visning så blir valet lätt.
Inte dumt faktiskt att ha vridbar ring också, då kan man på hemmaplan ändå låta 24h-visaren visa Chicagotid trots att den egentligen är tänkt att visa hemmatiden.
Smolket i bägaren är att den nog behöver få sig en titt hos Swatch Group Nordic efter hemkomst. Det visade sig att den inte vill vridas upp när den har stannat, om man inte först hackar den en gång. Man kan känna att fjädern inte bjuder något motstånd annars. Men det är ju 5 års garanti så det ska väl lösa sig enkelt föreställer jag mig.
Citerar mig själv.
Klockan hade problem att komma igång efter att den stannat. Vet inte vad som behövde fixas men en garantiservice kändes behövlig.
Den lämnades in i fredags eftermiddag och igår onsdag fick jag ett mejl att den var klar att hämta ut. Det får man ju säga är väldigt raskt hanterat av Swatch Group Nordic.
Jag lämnade in den direkt hos dem.
Longines Hydroconquest GMT verkar inte få så mycket kärlek här. Dyker i alla fall upp väldigt lite bilder och inlägg om den. Jag kan tänka mig att en orsak till att den skaver hos vissa är att den känns väldigt modern och sportig jämfört med Longines övriga kollektion där snarare arv och tidlöshet är ledord. För mig så har den på senaste tid väckt något inom mig som utvecklats till ett starkt ha-begär.
Den verkar vara en perfekt vardagsklocka för någon som inte bär kostym 90% av tiden. Tillräckligt toolig och överkomlig i pris för att man ska kunna ha den i de flesta vardagssituationer utan att behöva vara allt för orolig att repa den, men samtidigt elegant och av hög kvalitet. Den har också väldigt användbara funktioner även om de för min del gärna skulle fått lämna bort datumfönstret och sätta in en boll till istället. Det kan kanske även diskuteras att badring och GMT inte hör ihop, men för en klocka med en modernare design så är funktionaliteten det erbjuder viktigare för mig.
Lutar starkt åt att en svart blir mitt nästa inköp, men ska släpa mig iväg till en AD först för lite kläm och uppleva den i verkligheten. Någon här som har erfarenhet av den?
Longines Hydroconquest GMT verkar inte få så mycket kärlek här. Dyker i alla fall upp väldigt lite bilder och inlägg om den. Jag kan tänka mig att en orsak till att den skaver hos vissa är att den känns väldigt modern och sportig jämfört med Longines övriga kollektion där snarare arv och tidlöshet är ledord. För mig så har den på senaste tid väckt något inom mig som utvecklats till ett starkt ha-begär.
Den verkar vara en perfekt vardagsklocka för någon som inte bär kostym 90% av tiden. Tillräckligt toolig och överkomlig i pris för att man ska kunna ha den i de flesta vardagssituationer utan att behöva vara allt för orolig att repa den, men samtidigt elegant och av hög kvalitet. Den har också väldigt användbara funktioner även om de för min del gärna skulle fått lämna bort datumfönstret och sätta in en boll till istället. Det kan kanske även diskuteras att badring och GMT inte hör ihop, men för en klocka med en modernare design så är funktionaliteten det erbjuder viktigare för mig.
Lutar starkt åt att en svart blir mitt nästa inköp, men ska släpa mig iväg till en AD först för lite kläm och uppleva den i verkligheten. Någon här som har erfarenhet av den?
Riktigt bra modell. Varianten på gummi med viklås är min favorit. Jag funderade länge på att köpa en, men valde till slut en blå Planet Ocean istället. Ingen aning om varför HC GMT inte syns mer på forumet faktiskt. Samma sak med nya Spirit Pilot 39. Det är en megasäljare i många länder (till och med slutsåld med väntelista på vissa håll har jag läst på reddit). Men här på KS är den inte alls populär konstigt nog.
Jag hade den ett tag. Den är på ett sätt väldigt bra, men den stämmer inte fullt ut... Liiite för tung och bulkig, och då gillar jag ändå stora klockor. Sen är den helt borstad, det kan vara ok men kändes alltid lite livlös. Jag ångrade hela tiden att jag inte gick på Spirit GMT och ni vet hur det är. Då är det liksom kört.
Jag hade den ett tag. Den är på ett sätt väldigt bra, men den stämmer inte fullt ut... Liiite för tung och bulkig, och då gillar jag ändå stora klockor. Sen är den helt borstad, det kan vara ok men kändes alltid lite livlös. Jag ångrade hela tiden att jag inte gick på Spirit GMT och ni vet hur det är. Då är det liksom kört.
I ett vakuum föredrar jag faktiskt också Zulun och har även övervägt den som ett alternativ ett tag. Den känns dock lite för elegant för att ta emot allt vardagsstryk ett aktivt liv med små barn innebär. Jag har redan en klocka jag svettas med varje gång jag knyter skridskor och behöver väja för sparkar Lite av den anledningen jag kommit fram till att jag också ”behöver” en tuffare och oömmare klocka i samlingen. Sen fick jag syn på HC:n och det pirrade till lite extra. Jag har tidigare haft den vanliga HC:n så jag är inte så orolig över att denna blir för bulkig. Livlösheten du nämner kan bli ett större problem eftersom jag brukar uppskatta att klockor har något som står ut lite. Hoppats på att den orange färgklicken ska råda bot på det.
Jaha... så trodde jag att jag visste vad som skulle bli nästa riktiga köp. Tudor Chrono Panda låg högst upp på listan och jakten var igång. Men så dök den här upp i flödet imorse. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte spanat jäääääättemycket på Longines innan - visst är de lite snygga och så men gått vidare ganska snabbt. Men alltså... Longines Spirit Flyback och speciellt L3.821.4.93.6 med blå sunbursttavla och subtilt guld. Håll käften!
Är det någon som har en och kan berätta mer hur den är att bära? Den är ju ganska beefy med sina 17mm så upplevelser hur den är att bära välkomnas. Nej, jag har inte provat den utan bara nätdejtat den hittills.
Och sedan är det klart; är någon i säljtanken på en sådan här eller annan Flyback så snälla hör av er. Jag är väldigt lättövertalad just nu. J-la klockhobby!
Jaha... så trodde jag att jag visste vad som skulle bli nästa riktiga köp. Tudor Chrono Panda låg högst upp på listan och jakten var igång. Men så dök den här upp i flödet imorse. Ska i ärlighetens namn säga att jag inte spanat jäääääättemycket på Longines innan - visst är de lite snygga och så men gått vidare ganska snabbt. Men alltså... Longines Spirit Flyback och speciellt L3.821.4.93.6 med blå sunbursttavla och subtilt guld. Håll käften!
Är det någon som har en och kan berätta mer hur den är att bära? Den är ju ganska beefy med sina 17mm så upplevelser hur den är att bära välkomnas. Nej, jag har inte provat den utan bara nätdejtat den hittills.
Och sedan är det klart; är någon i säljtanken på en sådan här eller annan Flyback så snälla hör av er. Jag är väldigt lättövertalad just nu. J-la klockhobby!
Discover LONGINES SPIRIT PILOT FLYBACK, manual winding watch for unisex in stainless steel and ceramic bezel - L3.721.4.53.6. More details on Longines.com
Jag är så otroligt sugen på en Longines, aldrig haft en och vet inte vad det är
Som jag gillar så mycket heller. Men tycker att det känns som ett lyxigt klockmärke som inte är så dyrt
Jag är så otroligt sugen på en Longines, aldrig haft en och vet inte vad det är
Som jag gillar så mycket heller. Men tycker att det känns som ett lyxigt klockmärke som inte är så dyrt
Det som gör att Longines är kanske mitt favoritmärke är blandingen mellan dess mycket anrika historia med nära koppling till flygvärlden, höga kvalitet och förstås modeller som tilltalar en starkt. Sen är de heller inte malda sönder till leda i medier som Rolex och Omega. Lite tråkigt dock att de hör till Swatch-group. Vore riktigt spännande att se vad de kunde åstadkomma som ett oberoende klockmärke.