• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Fick äntligen tummen ur att byta batteri på denna skönhet. Drivs av ett stämgaffelurverk.
1000004441.jpg

Integrerade gummin finns nu till Conquest 38/41. Personligen är jag inte så förtjust i ändlänkar i metall, det ser så klossigt ut. Hade hellre sett ett vanligt integrerat gummi. Dock ser spännet ut att vara i toppklass.

1000018016.jpg
1000018018.jpg

Integrerade gummin finns nu till Conquest 38/41. Personligen är jag inte så förtjust i ändlänkar i metall, det ser så klossigt ut. Hade hellre sett ett vanligt integrerat gummi. Dock ser spännet ut att vara i toppklass.

1000018016.jpg
1000018018.jpg

Håller med angående ändlänkarna, aldrig förstått mig på det otyget.

Men det finns ingen begränsning i boetten kring att skicka på valfritt annat gummi? Det är vanliga bandstift som gäller på Conquest?

Tycker Conquest är jävligt lyckad, och inte helt även till att pröva en. 🙂

Håller med angående ändlänkarna, aldrig förstått mig på det otyget.

Men det finns ingen begränsning i boetten kring att skicka på valfritt annat gummi? Det är vanliga bandstift som gäller på Conquest?

Tycker Conquest är jävligt lyckad, och inte helt även till att pröva en. 🙂
Absolut, det är vanliga bandhorn. Jag är inne på din idé - använda ett vanligt band av sailcloth/gummi/nylon i omegastyle, med raka ändar, fast med Longines' eminenta viklås (2600 kr på Klockia). Det hade blivit ett sportigt och härligt sommarband att varva länken med.

Ett nytt band för att välkomna Sector hem från spa. Ett Rios1931 Vintage Sagittarius som matchar de blånerade visarna perfekt. Det är 19 mm avsmalnande till 16 mm, så jag blev tvungen att beställa ett nytt c-spänne. Smått irriterande eftersom jag sedan innan har två 18 mm, ett 20 mm, samt ett 18 mm viklås. Jaja, nu är jag väl helgarderad förhoppningsvis.

1000018118.jpg
1000018119.jpg

Ni som servat Longines och kanske främst Hydroconquest på senare tid. Vad har ni fått betala och hos vem? Kollade upp en äldre modell anno 2012/2015 och en urmakare i närheten här i Skåne skulle ha 4800:- för en komplett service. Låter oerhört dyrt på en klocka för 25k och ännu värre när den ligger på 6-8k begagnad.

Ni som servat Longines och kanske främst Hydroconquest på senare tid. Vad har ni fått betala och hos vem? Kollade upp en äldre modell anno 2012/2015 och en urmakare i närheten här i Skåne skulle ha 4800:- för en komplett service. Låter oerhört dyrt på en klocka för 25k och ännu värre när den ligger på 6-8k begagnad.
4 400 kr hos Longines/SGN. Då får du två års garanti. Har servat hos SGN några gånger och varit lika nöjd varje gång. Snabba, noggranna och trevliga att prata med.

Visst har servicepriserna ökat senaste åren, men det är vad det kostar nuförtiden. Longines kan ju inte ta betalt utifrån hur gammal en klocka är eller vad den är värd på andrahandsmarknaden.

4 400 kr hos Longines/SGN. Då får du två års garanti. Har servat hos SGN några gånger och varit lika nöjd varje gång. Snabba, noggranna och trevliga att prata med.

Visst har servicepriserna ökat senaste åren, men det är vad det kostar nuförtiden. Longines kan ju inte ta betalt utifrån hur gammal en klocka är eller vad den är värd på andrahandsmarknaden.

Okej. Ja det är ju ganska mycket. Andrahandsmarknaden blir ju definitivt lidande. Men då är det iaf i linje med vad det kostar generellt även här nere. Tack för svar!

Tillbaka
Topp