• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Den är uppdaterad med solida och längre ändlänkar samt borstad ist för blankpolerad.

Jag var själv intresserad att köpa länken för flera år sedan men avstod pga ändlänkarna och poleringen. Med denna uppdatering har jag nu köpt den!
Definitivt en uppdatering värd namnet och ett rejält lyft.
Jag letade lite på nätet för att se vad du menar. Är det detta du tänker på, alltså att själva länken går in mellan bandhornen?

IMG_1895.jpeg
Exakt! @Ironlung har förklarat utförligt.

Det ser verkligen inte klokt ut.

Tror det börjar bli dags för mig att köpa en stor-pojke-klocka.

dvs en Spirit Zulu Time.

Men, då jag som mest lagt 10k innan på en klocka så väcks det ju en del frågor. Ni som har köpt sådana (eller den prisklassen), körde ni AD eller 2nd hand?

Har svårt att motivera mentalt fördelen med att lägga en extra 10k för att få den hos en AD, då pristappet verkar vara 30% så fort man fått den i handen
(lite hyperbole men ja)?

Och som jag förståt det så njuter kanske inte longines av samma värdeökning/platå som en rolex tex gör?

Såååå. Hur tänkte ni när ni införskaffade en?

dvs en Spirit Zulu Time.

Men, då jag som mest lagt 10k innan på en klocka så väcks det ju en del frågor. Ni som har köpt sådana (eller den prisklassen), körde ni AD eller 2nd hand?

Har svårt att motivera mentalt fördelen med att lägga en extra 10k för att få den hos en AD, då pristappet verkar vara 30% så fort man fått den i handen
(lite hyperbole men ja)?

Och som jag förståt det så njuter kanske inte longines av samma värdeökning/platå som en rolex tex gör?

@SWC kan nog lösa det förmånligt och tryggt för dig

dvs en Spirit Zulu Time.

(lite hyperbole men ja)?

Skickar dig ett PM

Om jag förstått saken rätt är L157.3 som (sitter i dessa nya Conquest) baserat på ETA E64.111 Precidrive, alltså termokompenserat och 10 spy?

Trodde dom var baserade på ETA caliber 255.112 (vilket är +15 spm och icke termokompenserat). Det verkar lite märkligt om dom bytt till ett annat verk utan att ändra sitt eget namn?

dvs en Spirit Zulu Time.

(lite hyperbole men ja)?

Jag har en sån. Köpte second hand. Men i det närmaste nyskick ändå.
De flesta av oss här inne köper beggat just för att man ofta får i stort sett en lika fin klocka till ett betydligt bättre pris. Hade inte köpt en ny om jag köpt den igen.

Trodde dom var baserade på ETA caliber 255.112 (vilket är +15 spm och icke termokompenserat). Det verkar lite märkligt om dom bytt till ett annat verk utan att ändra sitt eget namn?
Du tänker på L157 (utan .3 som tillägg). Det är baserat på 255.112 och inte termokompenserat.

L157.3, däremot, är baserat på E64.111 Precidrive, alltså termokompenserat.

ja fick PM, verkar klockrent- (no pun intended)
Jag har en sån. Köpte second hand. Men i det närmaste nyskick ändå.
De flesta av oss här inne köper beggat just för att man ofta får i stort sett en lika fin klocka till ett betydligt bättre pris. Hade inte köpt en ny om jag köpt den igen.
Jo, nypris känns sådär. Blir inte lika kännbart på lite billigare klockor.

Jaaa, tack för den. Fick verkligen inte ihop det. 😅

Edit: Bara vit och grön i 38?
Ja, märkliga färgval. Finns svart i 41 och turkos i 34, så man får väl anta att det fylls på med fler färger efterhand. Kul ändå att det kommer fler bra kvartsare. Bra substitut till nedlagda AT-kvartsserien (snyft). Alla behöver ju en bra kvarts i lådan.

Ja, märkliga färgval. Finns svart i 41 och turkos i 34, så man får väl anta att det fylls på med fler färger efterhand. Kul ändå att det kommer fler bra kvartsare. Bra substitut till nedlagda AT-kvartsserien (snyft). Alla behöver ju en bra kvarts i lådan.
Ja Conquesten är en stark kandidat för en GADA i lådan. Jag hade avskrivet den pga att jag trodde det var det gamla urverket. Storleken är perfekt för mig.
Får väl hoppas på en "tråkig" svart eller mörkblå framöver då. 😅

Ja Conquesten är en stark kandidat för en GADA i lådan. Jag hade avskrivet den pga att jag trodde det var det gamla urverket. Storleken är perfekt för mig.
Får väl hoppas på en "tråkig" svart eller mörkblå framöver då. 😅
Som urmakare håller jag 255 betydligt högre än E64 kvalitetsmässigt. 255 är mer robust, påkostat och välkonstruerat än E64 även om kretsen kanske är lite mer omodern.

Som urmakare håller jag 255 betydligt högre än E64 kvalitetsmässigt. 255 är mer robust, påkostat och välkonstruerat än E64 även om kretsen kanske är lite mer omodern.
Ja hur robust verken är har jag dålig koll på. Jag tittar nästan uteslutande på precisionen och runt 5-15 spy är väl vad jag tycker man kan förvänta sig av en kvartsklocka i den prisklassen.

Men tråkigt att höra att dom håller sämre kvalitet numera. Allt blir slit-å-släng. ☹️

Tillbaka
Topp