• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Precis hemkommet. Bärs större än 38 skulle jag säga. Väldigt fin:

IMG_0624.jpeg
Du har en Spirit 37 också va? Tänkte du behålla båda?

Jag vette tusan hehe. Är inte 100 på att jag behåller conquest faktiskt. Har inte kunna sizea den hemma. Tyckte den bars lite stort
Fattar. Köpte själv en conquest för några år sen som jag returnerade. Tyckte urtavlan var grym men lång L2L gjorde att den bärs stort, och länkens taper gör den mer topptung. Tyckte nog Spirit 37 var vinnaren av de två, inte minst med mikrojustering i spännet och enligt mig finare urtavla och case.
IMG_7573.jpeg

Någon limiterad variant som redan är slutsåld? Jag hittar bara döda länkar när jag googlar.
Finns nu på Longines' tyska hemsida. Begränsad upplaga om 300/300 för 39/42 mm om jag förstått det rätt.

1000034030.jpg

Hej alla,

har äntligen kliat min spot för Omegas coaxialverk med inköp av en Seamaster 300M. Men lev lite biten av att att bära en mekanisk klocka och blev lite sugen på en billigare klocka med GMT funktion och Longines Spirit Zulu Time kom upp i de googlingarna. Men samtidigt får jag en känsla av att verken i dem är ETA eler Selitta lite mer massproducerade verk och inte en "in-house" verk i dem. Jag gillar just tekniken och hantverket i de där "in-house" verken.

Så mina frågor till er:

• Är Longines något att ha över huvud taget?
  • Är det ETA/Selitta verk eller modifierar Longines dem för sina klockor? Det heter ju typ L888 eller så.

Tack på förhand!

Hej alla,

har äntligen kliat min spot för Omegas coaxialverk med inköp av en Seamaster 300M. Men lev lite biten av att att bära en mekanisk klocka och blev lite sugen på en billigare klocka med GMT funktion och Longines Spirit Zulu Time kom upp i de googlingarna. Men samtidigt får jag en känsla av att verken i dem är ETA eler Selitta lite mer massproducerade verk och inte en "in-house" verk i dem. Jag gillar just tekniken och hantverket i de där "in-house" verken.

Så mina frågor till er:

• Är det ETA/Selitta verk eller modifierar Longines dem för sina klockor? Det heter ju typ L888 eller så.

Tack på förhand!

Anrikt varumärke där du får mycket värde sett till pengarna, åtminstone om du köper från gråhandlare eller begagnat. Subjektivt är just Spirit kollektionen den bästa de har, COSC nivå på urverken, riktigt bra finish och en homage till deras egna historia. Riktigt snygga GMTs, bärs lite stort bara vilket är genomgående för Longines modeller då de fördrar långa lugs.

Hej alla,

Så mina frågor till er:

Tack på förhand!

ETA ägs av Swatch group som även äger Longines, blir inte mer in house än så.

Det är lätt modifierade verk tillverkade av ETA. I huvudsak långsammare beat rare (28800 vs 25200 vph). Senare varianter har därutöver silicon hairspring. Just L888 specifikt bygger på kaliber ETA 2892-A2.
Om man ser till priset måste 2892-A2 vara ett av världens bästa trehandsurverk, kanske det bästa någonsin i min bok, särskilt med kiselfjäder som i L888. Jag har haft fler klockor än jag kan räkna med 2892-A2/SW300-1 och alla har varit exakta, jämna i alla positioner och silkeslena att dra upp (till skillnad från lillebror 2824-2 som ofta är lite grusig). Dessutom är det lättservat och har en slimmad profil. Man får extremt mycket urverk för slantarna med 2892-A2 helt enkelt.

ETA ägs av Swatch group som även äger Longines, blir inte mer in house än så.
Aha, det visste jag inte.

Om man ser till priset måste 2892-A2 vara ett av världens bästa trehandsurverk, kanske det bästa någonsin i min bok, särskilt med kiselfjäder som i L888. Jag har haft fler klockor än jag kan räkna med 2892-A2/SW300-1 och alla har varit exakta, jämna i alla positioner och silkeslena att dra upp (till skillnad från lillebror 2824-2 som ofta är lite grusig). Dessutom är det lättservat och har en slimmad profil. Man får extremt mycket urverk för slantarna med 2892-A2 helt enkelt.
Just kiselfjädern noterade jag. Ganska mycket tech-poäng från mig i den.

Tack alla för era inlägg!

Ja det hade varit ett trevligt alternativ. Trivdes inte med länken på den där men gillar boetten. Känns som att den klär i det mesta, både mesh och andra band.
Har inte haft chansen att prova den än, men utifrån bilder och filmer är det gröna gummit min klara favorit. Fin på mesh också så klart.

Tillbaka
Topp