• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Lunchkaffe ☀️ ☕️
IMG_4067.webp

IMG_8216.webp

Godmorgon!

Inväntar dagens första möte och funderar på om jag skulle köpa något annat band till min Hydroconquest. Någon som har några tips? Helt färsk när det gäller att köpa andra band.
Den där gör sig riktigt bra på gummi, själv gillar jag svart, vitt eller orange. Men funkar på de flesta enfärgade gummi.

Har inte testat just denna, men andra liknande klockor gör sig också bra på nato-straps.

IMG_8216.webp

Godmorgon!

Inväntar dagens första möte och funderar på om jag skulle köpa något annat band till min Hydroconquest. Någon som har några tips? Helt färsk när det gäller att köpa andra band.
Just det, kolla hos våra forumleverantörer watchwear och Royal Straps om du inte vill köpa originalband direkt.

Det blir några band därifrån för priset av ett Longines original... 🙂

Så trillade jag också dit - gillar den här skarpt! Men första intrycket så håller jag med någon tidigare talare, meshlänken är jag eventuellt lite tveksam till. Den är skön och snygg men kanske lite för uppklädd för dykarstilen i övrigt.
Får bli att testa kommande veckor men om Uncle släpper en länk är jag inte främmande:

IMG_2236.webp

Ingen som klippt till på den gröna hc? Är lite sugen på en. Skulle vilja se den live först bara och se hur nyansen känns.
Min blåa för topic.
IMG_1601.webp

Jag provade den gröna (och commonwealth) i slutet av april och den var riktigt fin. Hade annat köp i sikte då så blev inget den gången. Skulle jag köpa en Hydro så skulle valet stå mellan den gröna eller den blå, som du har.

Hej!

Ett märke som de flesta här säkerligen känner till är Longines. Jag hittar dock ingen generell diskussionstråd om gällande märke, så inspirerad av Tudor-tråden tänkte jag att vi kör på en Longines-tråd också. Ni som följt min förra tråd och sett att det inom en relativt snar framtid vankas klockköp såg kanske att jag i slutet ställde lite frågor om just Longines.

Först tänkte jag dock inleda med en grundläggande introduktion av Longines, baserat på vad jag läst. Inte helt otippat startar historien i Schweiz, hos familjen Agassiz. Familjemedlemmen Auguste flyttar till Saint-Imier (Longines har även en kollektion bärande detta namn, som tillsammans med Master-kollektionen är min favorit) och börjar arbeta sig uppåt på ett trading office, och blir till slut manager. Företaget döps om till Agassiz & Co, och han skaffar många värdefulla kontakter inom horologins värld.
Under 1850 går hans brorson Ernest Francillon in och tar över det huvudsakliga skötandet av företaget. Tidigare har urmakare skickat klockor till Agassiz & Co Trading Office som sedan såldes vidare, men Francillon kommer med idén att de istället samlar allt under ett enda tak, och producerar klockor från start till slut i samma fabrik.
År 1866 bygger Francillon och Agassiz en fabrik vid ett område känt som Les Longines, eller "långt och smalt fält", och här skapas alltså företagsnamnet. Ernest Francillon anställer Jacques David, en släkting som passande nog arbetar som ingenjör. Jacques utvecklar maskinerna hos Longines, för att uppnå ett bättre resultat. Härifrån flöt det sedan på, och drygt 40 år senare hade man 1100 anställda, som sålde klockor runtom hela världen.
(Det mesta hämtat från Longines egna sida, http://www.longines.com/company/company-profile/longines)

Där har vi alltså en liten luddig start på vad som kom att bli Longines. Jag tycker att detta är ett väldigt underskattat märke, som gör lyckad design efter lyckad design. Framförallt tycker jag att jag inte ser många Longines här på KS, hur kommer det sig? Deras senaste re-issues blir både risade och rosade, men en sak jag verkligen gillar (och som många påpekade under gårdagens fredagsfråga) är att de inte vad jag vet använder fejkpatina, som så många andra.

Samtidigt har Longines så mycket mer än deras tidigare modeller. Spana bara in denna från deras Master-kollektion. En automatisk kronograf med månfas samt trippelkalender, för drygt 19.000 kronor. Vilka andra tillverkare har en dinka med dessa funktioner till samma pris?
the-longines-master-collection.jpg

Jag var själv och testade modellen hos Rob E, och den satt faktiskt riktigt bra med sina 40mm. Tyvärr hann jag endast knäppa ett riktigt uruselt foto, men jag bifogar det ändå.
2014-08-12 12.58.07.jpg

Om jag förstått det rätt existerar fyra huvudkategorier:
Collections of timeless elegance
Verkar huvudsakligen bestå av damur, exempelvis DolceVita och Agassiz.

The Watchmaking Tradition Collections
Den enligt mig roligaste kollektionen, med bland annat Master och Saint-Imier.

The Heritage Collection
Återskapade modeller, till exempel Flagship Heritage.

The Sport Collections
Som namnet antyder, sportig kollektion med Conquest och HydroConquest.

Samtidigt som de har/har haft en del notabla bärare, bland annat statsministern:
d759122d96dbe96765f92962d8174089.jpg

Och Simon Baker som är ambassadör:
Simon-Baker.jpg

Det blev en hel del text, men:

Diskutera fritt om Longines i allmänhet! Vilken är din favoritmodell? Vad gillar du med märket? Vad gillar du inte?
Jag gillar verkligen Longines, tycker att dom levererar hög kvalite till inte alltför höga priser. Köpte nyligen deras Hydroconquest och är supernöjd.

Jag är väldigt svag för Longines, det blev min första något "exklusivare" klocka. Innan har det varit Certina, Seiko Tissot osov. I dagsläget har jag en Conquest med silvertavla som jag tycker är otroligt snygg, jag kan tillägga att jag gillar klockor utan för mycket färgskiftningar och blingbling, så Conquesten är perfekt :) Den är både lite sportig, men ändå klassisk så den passar utmärkt till mer uppklädda tillfällen
CAM00481.jpg

Själv köpte jag deras Hydroconquest nyligen, en absolut kanonklocka, men valde quartz versionen, då jag tycker automatiska klockor är alldeles för dyra att serva.

Just det, kolla hos våra forumleverantörer watchwear och Royal Straps om du inte vill köpa originalband direkt.

Det blir några band därifrån för priset av ett Longines original... 🙂

Tack för tips! Spanar igenom utbudet.

Klockan är blå, kanske inte riktigt framgick av bilden. Vad brukar vara sjyssta färger på banden? Är lite rädd att ett svart gummiband blir för stor kontrast, men det kanske är osannolikt.

Klockan är blå, kanske inte riktigt framgick av bilden. Vad brukar vara sjyssta färger på banden? Är lite rädd att ett svart gummiband blir för stor kontrast, men det kanske är osannolikt.
Ah, nej det såg jag inte. Svart band på blå klocka är inte lika bra - då säger jag blått, vitt eller orange. Skulle funka med blåvitrandigt om ränderna inte är lika breda. Tänk smal vit rand på blått nato.

Ett perlon eller sailcloth skulle nog också kunna funka, åtminstone ett blått... Kanske med vita sömmar?

På blå klocka tycker jag personligen att grått passar bäst och sedan blått band.

Ah, nej det såg jag inte. Svart band på blå klocka är inte lika bra - då säger jag blått, vitt eller orange. Skulle funka med blåvitrandigt om ränderna inte är lika breda. Tänk smal vit rand på blått nato.

Ett perlon eller sailcloth skulle nog också kunna funka, åtminstone ett blått... Kanske med vita sömmar?

Slänger in grått och brunt också. Tips: Låt AI jobba!

På blå klocka tycker jag personligen att grått passar bäst och sedan blått band.

Fy fan vilket forum! Tre snabba svar en fredageftermiddag. Stort tack!

40mm spiriten är otroligt underskattad nu för tiden… Hade en svart som jag saknar mer ofta än jag vill erkänna (gammal bild)
IMG_2121.webp

Kan bara hålla med. Makalöst med klocka för pengen. Hade en vit tidigare men kom inte överens med butterfly spännet. Den såldes för ngt år sen. Men i slutet på semestern så dök denna upp på Köp å sälj. Kunde inte låta bli..
IMG_9344.webp

Galet bra!!!

Bilagor

• IMG_9321.webp
    IMG_9321.webp
    289.2 KB · Visningar: 4
Kan bara hålla med. Makalöst med klocka för pengen. Hade en vit tidigare men kom inte överens med butterfly spännet. Den såldes för ngt år sen. Men i slutet på semestern så dök denna upp på Köp å sälj. Kunde inte låta bli..
IMG_9344.webp

Galet bra!!!
Stod och vägde mellan denna med svart urtavla och länk och den jag slog till på i butik.
Men efter att ha sett den med vit urtavla i början av sommaren och att jag inte slutat tänka på den sedan dess i princip så är jag glad att ha kunnat skopa hem ett ex!

Otroligt mycket valuta för pengarna också, väldigt imponerad av allt från finishen till detaljerna på urtavlan och hittar hela tiden fler grejer jag älskar med den ju mer jag tittar på den.

Stod och vägde mellan denna med svart urtavla och länk och den jag slog till på i butik.
Men efter att ha sett den med vit urtavla i början av sommaren och att jag inte slutat tänka på den sedan dess i princip så är jag glad att ha kunnat skopa hem ett ex!

Otroligt mycket valuta för pengarna också, väldigt imponerad av allt från finishen till detaljerna på urtavlan och hittar hela tiden fler grejer jag älskar med den ju mer jag tittar på den.
Älskar Longines. Anrik historia med många klassiska modeller, bra finish, bra urverk och hjälpsam kundtjänst. Man får väldigt mycket klocka för pengarna när man väljer Longines. Har varit en millimeter från att klicka hem en Spirit en massa gånger, så det är definitivt en klocka jag tänker prova i framtiden. Nu har jag köpstopp dock, så jag får njuta av era bilder istället.

Tillbaka
Topp