• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Galaxy

Rolex
Hej!

Ett märke som de flesta här säkerligen känner till är Longines. Jag hittar dock ingen generell diskussionstråd om gällande märke, så inspirerad av Tudor-tråden tänkte jag att vi kör på en Longines-tråd också. Ni som följt min förra tråd och sett att det inom en relativt snar framtid vankas klockköp såg kanske att jag i slutet ställde lite frågor om just Longines.

Först tänkte jag dock inleda med en grundläggande introduktion av Longines, baserat på vad jag läst. Inte helt otippat startar historien i Schweiz, hos familjen Agassiz. Familjemedlemmen Auguste flyttar till Saint-Imier (Longines har även en kollektion bärande detta namn, som tillsammans med Master-kollektionen är min favorit) och börjar arbeta sig uppåt på ett trading office, och blir till slut manager. Företaget döps om till Agassiz & Co, och han skaffar många värdefulla kontakter inom horologins värld.
Under 1850 går hans brorson Ernest Francillon in och tar över det huvudsakliga skötandet av företaget. Tidigare har urmakare skickat klockor till Agassiz & Co Trading Office som sedan såldes vidare, men Francillon kommer med idén att de istället samlar allt under ett enda tak, och producerar klockor från start till slut i samma fabrik.
År 1866 bygger Francillon och Agassiz en fabrik vid ett område känt som Les Longines, eller "långt och smalt fält", och här skapas alltså företagsnamnet. Ernest Francillon anställer Jacques David, en släkting som passande nog arbetar som ingenjör. Jacques utvecklar maskinerna hos Longines, för att uppnå ett bättre resultat. Härifrån flöt det sedan på, och drygt 40 år senare hade man 1100 anställda, som sålde klockor runtom hela världen.
(Det mesta hämtat från Longines egna sida, http://www.longines.com/company/company-profile/longines)

Där har vi alltså en liten luddig start på vad som kom att bli Longines. Jag tycker att detta är ett väldigt underskattat märke, som gör lyckad design efter lyckad design. Framförallt tycker jag att jag inte ser många Longines här på KS, hur kommer det sig? Deras senaste re-issues blir både risade och rosade, men en sak jag verkligen gillar (och som många påpekade under gårdagens fredagsfråga) är att de inte vad jag vet använder fejkpatina, som så många andra.

Samtidigt har Longines så mycket mer än deras tidigare modeller. Spana bara in denna från deras Master-kollektion. En automatisk kronograf med månfas samt trippelkalender, för drygt 19.000 kronor. Vilka andra tillverkare har en dinka med dessa funktioner till samma pris?
the-longines-master-collection.jpg


Jag var själv och testade modellen hos Rob E, och den satt faktiskt riktigt bra med sina 40mm. Tyvärr hann jag endast knäppa ett riktigt uruselt foto, men jag bifogar det ändå.
2014-08-12 12.58.07.jpg


Om jag förstått det rätt existerar fyra huvudkategorier:
Collections of timeless elegance
Verkar huvudsakligen bestå av damur, exempelvis DolceVita och Agassiz.

The Watchmaking Tradition Collections
Den enligt mig roligaste kollektionen, med bland annat Master och Saint-Imier.

The Heritage Collection
Återskapade modeller, till exempel Flagship Heritage.

The Sport Collections
Som namnet antyder, sportig kollektion med Conquest och HydroConquest.

Samtidigt som de har/har haft en del notabla bärare, bland annat statsministern:
d759122d96dbe96765f92962d8174089.jpg


Och Simon Baker som är ambassadör:
Simon-Baker.jpg


Det blev en hel del text, men:

Diskutera fritt om Longines i allmänhet! Vilken är din favoritmodell? Vad gillar du med märket? Vad gillar du inte?
 
Gillar dem starkt! Deras Heritage kronografer är brutalt snygga, och riktigt schysst prissatta känns det som! Denna kostar på uret 11k, men har sett liknande modeller i butik för runt 14-15k, och även där känns det ju grymt schysst prissatt! Även deras Conquest Heritage är grymt snygga!

longines-L2.745.4.73.2.jpg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Longines var märket som på allvar startade mitt intresse.
Frugan fick en conquest chronograph I trettioårs present och mitt sug efter en riktig klocka växte dig allt starkare.

Angående själva märket tycker jag de har hög kvalité i förhållande till pris.
Det finns många modeller som står på min shortlist. LLD är nog den som ligger närmast just nu.
 

Camo00

Patek
Den korta versionen är: märke med mycket fin historia av både läcker design, grymma kalibrar och härliga modeller, men som under Swatch vingar hamnat i en lite trist position där man på ett mycket bra sätt förvaltar sitt arv, MEN endast till utseendet. På insidan finns ju tyvärr ingenting kvar av det en gång så kompetenta urmakandet?! Det avspeglas såklart i priset, vilket är positivt på vissa sätt... :)
 

Galaxy

Rolex
Den korta versionen är: märke med mycket fin historia av både läcker design, grymma kalibrar och härliga modeller, men som under Swatch vingar hamnat i en lite trist position där man på ett mycket bra sätt förvaltar sitt arv, MEN endast till utseendet. På insidan finns ju tyvärr ingenting kvar av det en gång så kompetenta urmakandet?! Det avspeglas såklart i priset, vilket är positivt på vissa sätt... :)
Du har helt klart en poäng. Tror exempelvis att det är ett Valjoux 7751 (visserligen moddat) i månfas-kronografen. Precis som du säger också skönt för oss som inte fäster jättestor vikt vid urverk vilket gör att dessa med ETA/Valjoux blir lättservade, men visst förloras viss charm... :)
 

malakim

Omega
Håller med Camo00 - likt Hamilton har Longines totalt tappat / blivit rånat på sitt forna "know-how" under Swatch-gruppens styre.

Idag tycker jag dom erbjuder välbyggda, ofta snygga, klockor till rimliga pengar, men utan några speciella utmärkande drag när det gäller verk osv.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack för trevlig kvällsläsning!
Deras heritage 1935 och legend diver är två klockor jag skulle kunna tänka mig att köpa.
Har också provat deras kronograf som låg i trådstarten. Riktigt fin modell för ett jäkligt rimligt pris. Att det är ETA stör mig inte särskilt. :rolleyes:
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Gillar Longines, även om jag inte har någon - än. Känns som ett märke med väldigt fin historia, och som gör riktigt prisvärda klockor idag. Kan tänka mig en Hydroconquest vilken dag som helst, och sneglar också på Legend Diver eller varför inte en Charles Lindbergh?
 

hannes

Omega
Fin trådstart!
Tycker Conquest-modellen är klockren, speciellt den svarttavlade. Någon här som har en och vill skriva en kort recension?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bra tråd.
Jag gillar också longines var inte länge sedan jag lärde mig att det uttalades "låång-schin" och inte "lång i ness".
Tycker de har kommit med mycket snyggt senaste åren, en lld lockar fortfarande. Önskar Dick som många andra att de fick lite resurser att skruva ihop egna urverk också.
 
Topp