• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

loppisfynd? gånger 2, pappa och dotter!

alexndr

Rolex
2-Faktor
Man kan väl visst ladda radiumtavlorna? Det är väl inte radiumet i sig som lyser utan snarare ett ämne som reagerar på strålningen? Detta samma ämne reagerar även på solljus? Fast nu när jag skrev ned detta i text blev jag mycket fundersam över mitt resonemang...


Sant, men jag följer resonemanget i länken ovan.

"If you think your watch has luminous paint on the hands and numerals, the first easy test is to keep it in the dark overnight and examine it while still in the dark. Then expose it to sunlight and take it into a dark room. If it was dark after being kept in the dark overnight, and then charged up in the sunlight and glows brightly in the dark, it has a modern "light charged" luminous compound and is quite safe. Although zinc sulphide will charge up in sunlight and then glow in the dark, old radiation damaged zinc sulphide exhibits very little response to sunlight and its characteristics are very different to modern luminous paint. If the zinc suplhide doesn't glow in the dark due to radium radioactivity, but does glow when charged up by sunlight, then logic says there isn't any radium present."

Men som sagt; Jag har en källa med information i ämnet och skulle inte offra min "graal" på att jag har rätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
If the zinc suplhide doesn't glow in the dark due to radium radioactivity, but does glow when charged up by sunlight, then logic says there isn't any radium present."

Där finns en poäng men när jag har tittat på tex gamla Omegor som skall ha radium vet jag inte om det stämmer. Detta får väl testats vid tillfälle.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
I min värld kan radium anta de flesta färger och former, tjockt/tunt lager, vit/gul/grön färg... jag får nog läsa på lite mer. Håller med dig om att ladda under lampa och testa, bäst för ts är nog ändå att ta det säkra före det osäkra.

När det gäller färg är det inte radiumet som ger färg utan pigmenten i färgblandningen. Det som lyser är inte heller radiumet utan zinksulfiden. Däremot, och det som får mig att bli lite skeptisk, brukar radium bryta ned lysmassan (och lämna avtryck på glaset och urtavlan i övrigt). Jag har aldrig sett en så gammal klocka med radium-lysmassa som är så ren. Här är ett extremt exempel på radiumpåverkan.

radium2.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När det gäller färg är det inte radiumet som ger färg utan pigmenten i färgblandningen. Det som lyser är inte heller radiumet utan zinksulfiden. Däremot, och det som får mig att bli lite skeptisk, brukar radium bryta ned lysmassan (och lämna avtryck på glaset och urtavlan i övrigt). Jag har aldrig sett en så gammal klocka med radium-lysmassa som är så ren. Här är ett extremt exempel på radiumpåverkan.

radium2.jpg


Jo, det vet jag att det är något som reagerar med radiumet som gör att det lyser (+färgpigment i olika färger som oftast färgats brunt av radiumet efter alla år). Förklaringen med "radium burn" som jag har förståt det, är mängden radium och eventuellt om glaset har blivit bytt. Även om klockan varit trasig och stått still så att visarna har bränt glaset/tavlan på ett ställe.
 
Topp