• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Loppisfynd: Tissot Antimagnetique och Citizen Automatic

Kohkoinen

Omega
Hej (och tack för insläpp) ! :)

Jag gjorde ett litet loppisfynd häromdagen, två klockor för totalt 150 kr. Vad säger församlingen? Är detta fynd eller hör de bättre hemma på metallåtervinningen?

Tissot Antimagnetique:
NyQgXW8JaM5eLKrU9

Denna klocka verkar vara fån 40-50-talet. Antimagnetiska ur var visst den tidens grej när mer och mer el och elektronik började komma in i hushållen. En klocka som råkar få sitt balanshjul magnetiserat för att man råkat komma i närheten av en högtalare är ju inte speciellt optimalt. Tissot var den första tillverkaren som lyckades tillverka en ickemagnetisk klocka tydligen. Detta ur vrider man upp och då tickar den ett tag men stannar ganska snabbt.

Citizen Automatic:
QAM4vT5CMbv2KVEE7
och baksidan:

Den här klockan kan jag inte riktigt tidsbestämma. Det är en automatuppvridare som verkar funka och visa rätt tid, dock lyckas jag inte ställa in korrekt datum på den.

Så min fråga till er: Jag hade tänkt ta de här klockorna till en urmakare för besiktning och rengöring. Tissoren tänkte jag begåva med nytt läderarmband och kanske använda vid högtidliga tillfällen. Automatuppvridaren (som jag tror är det billigare av dessa två) kanske får funka som alternativ bruksklocka till den Citizen Super Skyhawk jag normalt bär.

MVH: Anders Kohkoinen
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej och välkommen!
I all välmening är det bra om du scrollar ämnena innan du postar. Det finns flera bra trådar där du kan posta dina frågor. Tex i denna;
https://klocksnack.se/threads/dagens-loppis-fynd.6389/page-137

När du skall bifoga bild trycker du bara på "Bifoga en bild/fil"-rutan näst längst till höger i bild (nedanför textrutan du skriver i). När bilden är uppladdad attachar du den i din text genom att placera markören där du vill ha bilden och trycker "Full stoelek" (bredvid den uppladdade bilden i rutan nedanför).

Gör du detta blir det mycket bättre och enklare för oss att hjälpa dig.
 

Kohkoinen

Omega
Tack för påpekandet! Då ska jag göra om och göra rätt :)
Jag verkar inte kunna döda tråden själv som trådskapare, så jag hoppas att moderatorn är behjälplig här :)
 
Topp