Myrorna, så inte riktigt loppis. Ett fynd är den iallafall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad är det för storlek på Tissoten? Av bandhornen att döma ser det ut som det är en lite större variant, och då skulle jag tippa på ett värde på iallafall en tusenlapp.Hej (och tack för insläpp - detta inlägg postat en gång tidigare felaktigt i annan tråd, my newbie mistake)
Jag gjorde ett litet loppisfynd häromdagen, två klockor för totalt 150 kr. Vad säger församlingen? Är detta fynd eller hör de bättre hemma på metallåtervinningen?
Tissot Antimagnetique: (Klicka för bild)
Denna klocka verkar vara fån 40-50-talet. Antimagnetiska ur var visst den tidens grej när mer och mer el och elektronik började komma in i hushållen. En klocka som råkar få sitt balanshjul magnetiserat för att man råkat komma i närheten av en högtalare är ju inte speciellt optimalt. Tissot var den första tillverkaren som lyckades tillverka en ickemagnetisk klocka tydligen. Detta ur vrider man upp och då tickar den ett tag men stannar ganska snabbt.
Citizen Automatic: och baksidan: (Klicka för bild)
Den här klockan kan jag inte riktigt tidsbestämma. Det är en automatuppvridare som verkar funka och visa rätt tid, dock lyckas jag inte ställa in korrekt datum på den.
Så min fråga till er: Jag hade tänkt ta de här klockorna till en urmakare för besiktning och rengöring. Tissoten tänkte jag begåva med nytt läderarmband och kanske använda vid högtidliga tillfällen. Automatuppvridaren (som jag tror är det billigare av dessa två) kanske får funka som alternativ bruksklocka till den Citizen Super Skyhawk jag normalt bär.
Tillägg: Kommer hem från urmakaren som kikat på klockorna. Citizenuret fick en axelryckning "Troligtvis en 70-talare, kostade då 300-400 kr".
Tissoten fick en aning mer uppmärksamhet dock. "Äldre Tissotur, kanske 50-tal". Han satte klockan i en apparat som timade tickandena från den. "Skitig klocka. Rengör man den, vilket kostar 1500kr - så kommer den att funka. I fungerande skick får du 3-400 kronor för den kanske"
Håller ni med om domen?
MVH: Anders Kohkoinen
Fel håll! Det intressanta måttet är klockan 9-3.
Du kan lägga in bilderna som miniatyr, då är det lättare att klicka på men även att inte se.Hahahah, jag gissar att vi n00bs är rätt tröttsamma ibland, vad? :-D
Här en förhoppningsvis bättre bild. Notera att det är ett parallaxfel som gör att tumstocken ser ut att nå över kanten på klockan (tumstocken är något närmare mobilens pyttelilla pupill, det blir ett litet perspektivfel) - änden på tumstocken ligger jämt i kant med klockans vänstra sida.
Ps. Jag brukar lägga in bilderna som länkar för att inte inläggen ska bli så onödigt stora på skärmen. Det är enklare att scrolla förbi om man inte är intresserad.
Ser ut att vara den större varianten, så helt klart mer värd än dom mindre.Hahahah, jag gissar att vi n00bs är rätt tröttsamma ibland, vad? :-D
Här en förhoppningsvis bättre bild. Notera att det är ett parallaxfel som gör att tumstocken ser ut att nå över kanten på klockan (tumstocken är något närmare mobilens pyttelilla pupill, det blir ett litet perspektivfel) - änden på tumstocken ligger jämt i kant med klockans vänstra sida.
Ps. Jag brukar lägga in bilderna som länkar för att inte inläggen ska bli så onödigt stora på skärmen. Det är enklare att scrolla förbi om man inte är intresserad.
Snyggt fångat!En Certinabox för kaffepengar...
alltid någon som behöver den.
Desto läckrare är PPPP'n på armen din!En Certinabox för kaffepengar...
alltid någon som behöver den.
Olika ligor.Desto läckrare är PPPP'n på armen din!
True dat!Olika ligor.
Jag tror att det är guld på stål, defekt och ett av-choppat bandhornGissningsleken börjad nu! Lemania vet jag...
Facit kanske kommer i helgen!
Haha värsta kombinationen!!Jag tror att det är guld på stål, defekt och ett av-choppat bandhorn
Jag tror att det är guld på stål, defekt och ett av-choppat bandhorn
Ser ju onekligen ut som det kan vara nåt problem med nedre vänstra bandhornet. Får hoppas på synvilla!Haha värsta kombinationen!!
Haha ja tyvärr, fattar inte varför jag bjöd på den här när det är rätt säkert att det är avkört/väldigt böjt. Missbrukets ganska lindriga baksida antar jag...Ser ju onekligen ut som det kan vara nåt problem med nedre vänstra bandhornet. Får hoppas på synvilla!
50 SEK, kunde inte låta bli. Fungerar och håller tiden efter lite hjälp.
Om någon kan berätta lite om märket skulle jag bli glad.
Här finns lite information om perfecta50 SEK, kunde inte låta bli. Fungerar och håller tiden efter lite hjälp.
Om någon kan berätta lite om märket skulle jag bli glad.
Härliga Certinor, riktiga kvalitetsur med fina verk.Sommarens första loppis fynd.
Sekunden är ju ball med! Bra fynd!
Bara att stoppa in ett nytt batteri så gick den igång! Älskar timvisaren