• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

Myrorna, så inte riktigt loppis. Ett fynd är den iallafall. :)
VZq8jCr.jpg

Exklusiv klocka, dock inget Patek urverk :)
DSC_0838.JPG

DSC_0840.JPG

Måste vara hyfsat ny ändå, ser ut som en ring av plast runt hela urverket. 150 kr på erikshjälpen, inget problem även om den skulle vara värdelös, gissar gulddoublé.
Min mor tror det är en klocka som sjuksköterska hade runt halsen.
Tänkte jag kan ha den som en pocketwatch om jag nånsin har väst under kavaj.

Hej (och tack för insläpp - detta inlägg postat en gång tidigare felaktigt i annan tråd, my newbie mistake) :)

Jag gjorde ett litet loppisfynd häromdagen, två klockor för totalt 150 kr. Vad säger församlingen? Är detta fynd eller hör de bättre hemma på metallåtervinningen?
Tissot Antimagnetique: (Klicka för bild)
Denna klocka verkar vara fån 40-50-talet. Antimagnetiska ur var visst den tidens grej när mer och mer el och elektronik började komma in i hushållen. En klocka som råkar få sitt balanshjul magnetiserat för att man råkat komma i närheten av en högtalare är ju inte speciellt optimalt. Tissot var den första tillverkaren som lyckades tillverka en ickemagnetisk klocka tydligen. Detta ur vrider man upp och då tickar den ett tag men stannar ganska snabbt.

Citizen Automatic: och baksidan: (Klicka för bild)

Den här klockan kan jag inte riktigt tidsbestämma. Det är en automatuppvridare som verkar funka och visa rätt tid, dock lyckas jag inte ställa in korrekt datum på den.

Så min fråga till er: Jag hade tänkt ta de här klockorna till en urmakare för besiktning och rengöring. Tissoten tänkte jag begåva med nytt läderarmband och kanske använda vid högtidliga tillfällen. Automatuppvridaren (som jag tror är det billigare av dessa två) kanske får funka som alternativ bruksklocka till den Citizen Super Skyhawk jag normalt bär.

Tillägg: Kommer hem från urmakaren som kikat på klockorna. Citizenuret fick en axelryckning "Troligtvis en 70-talare, kostade då 300-400 kr".
Tissoten fick en aning mer uppmärksamhet dock. "Äldre Tissotur, kanske 50-tal". Han satte klockan i en apparat som timade tickandena från den. "Skitig klocka. Rengör man den, vilket kostar 1500kr - så kommer den att funka. I fungerande skick får du 3-400 kronor för den kanske"
Håller ni med om domen? :)

MVH: Anders Kohkoinen

Hej (och tack för insläpp - detta inlägg postat en gång tidigare felaktigt i annan tråd, my newbie mistake) :)

Jag gjorde ett litet loppisfynd häromdagen, två klockor för totalt 150 kr. Vad säger församlingen? Är detta fynd eller hör de bättre hemma på metallåtervinningen?
Tissot Antimagnetique: (Klicka för bild)
Denna klocka verkar vara fån 40-50-talet. Antimagnetiska ur var visst den tidens grej när mer och mer el och elektronik började komma in i hushållen. En klocka som råkar få sitt balanshjul magnetiserat för att man råkat komma i närheten av en högtalare är ju inte speciellt optimalt. Tissot var den första tillverkaren som lyckades tillverka en ickemagnetisk klocka tydligen. Detta ur vrider man upp och då tickar den ett tag men stannar ganska snabbt.

Citizen Automatic: och baksidan: (Klicka för bild)

Den här klockan kan jag inte riktigt tidsbestämma. Det är en automatuppvridare som verkar funka och visa rätt tid, dock lyckas jag inte ställa in korrekt datum på den.

Så min fråga till er: Jag hade tänkt ta de här klockorna till en urmakare för besiktning och rengöring. Tissoten tänkte jag begåva med nytt läderarmband och kanske använda vid högtidliga tillfällen. Automatuppvridaren (som jag tror är det billigare av dessa två) kanske får funka som alternativ bruksklocka till den Citizen Super Skyhawk jag normalt bär.

Tillägg: Kommer hem från urmakaren som kikat på klockorna. Citizenuret fick en axelryckning "Troligtvis en 70-talare, kostade då 300-400 kr".
Tissoten fick en aning mer uppmärksamhet dock. "Äldre Tissotur, kanske 50-tal". Han satte klockan i en apparat som timade tickandena från den. "Skitig klocka. Rengör man den, vilket kostar 1500kr - så kommer den att funka. I fungerande skick får du 3-400 kronor för den kanske"
Håller ni med om domen? :)

MVH: Anders Kohkoinen
Vad är det för storlek på Tissoten? Av bandhornen att döma ser det ut som det är en lite större variant, och då skulle jag tippa på ett värde på iallafall en tusenlapp.

Hahahah, jag gissar att vi n00bs är rätt tröttsamma ibland, vad? :-D

Här en förhoppningsvis bättre bild. Notera att det är ett parallaxfel som gör att tumstocken ser ut att nå över kanten på klockan (tumstocken är något närmare mobilens pyttelilla pupill, det blir ett litet perspektivfel) - änden på tumstocken ligger jämt i kant med klockans vänstra sida.

Ps. Jag brukar lägga in bilderna som länkar för att inte inläggen ska bli så onödigt stora på skärmen. Det är enklare att scrolla förbi om man inte är intresserad.

Här en förhoppningsvis bättre bild. Notera att det är ett parallaxfel som gör att tumstocken ser ut att nå över kanten på klockan (tumstocken är något närmare mobilens pyttelilla pupill, det blir ett litet perspektivfel) - änden på tumstocken ligger jämt i kant med klockans vänstra sida.

Ps. Jag brukar lägga in bilderna som länkar för att inte inläggen ska bli så onödigt stora på skärmen. Det är enklare att scrolla förbi om man inte är intresserad.
Du kan lägga in bilderna som miniatyr, då är det lättare att klicka på men även att inte se.

Ser ut att vara den större varianten, så helt klart mer värd än dom mindre.

Trevligt att höra att det inte är skräp i alla fall. Tissotklockan timades av urmakaren som konstaterade att den nog var redigt skitig på insidan och i behov av service. Drar man upp klockan och manipulerar med den så går den igång och tickar ett tag innan den stannar. Så diagnosen låter ju plausibel.

Själv är jag inte kunnig nog att rensa ur klockan, och urmakaren ville ha 1500 kr för det jobbet. Även om uret är värd en tusenlapp, så är rengöringen dyrare. Hade det varit ett ur med affektionsvärde, typ min gamle farfars klocka hade jag betalt det utan att tveka. Men just nu befinner sig uret på fel sida om den ekvationen.

Med andra ord - det finns en klocka här som ni kan få inhandla till facilt pris :)

Tillbaka
Topp