• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Loppisjox

Sistakvarten

Guld
2-Faktor
Hej på er:)

Efter något år i klocksvängen så har jag nu börjat att tjuvkika lite på denna delen av forumet, vilken jäkla djungel det är med vintage för en novis men på något sätt riktigt lockande.
Nu till det viktiga, jag följde (motvilligt) med frugan på loppis och när vi spatserade där så låg dessa små rackare på ett bord, frågade lite om vad det var för något och den äldre damen sa bara att hon ärvt dem av sin bror och att longinesen trodde hon var från -57 då det stod det på baklocket. Köpte båda men hittar inget om dessa på nätet, vad är det för jox jag köpt?:)

Båda är manuella och efter fullt uppdrag så har krigat på över ett dygn.
DBBE7135-4602-4AAE-B59B-0C266A9EFB02.jpeg

4E1185CA-C9F2-4E34-B199-AD491E8A8A2A.jpeg

78FFE4C9-937A-46C4-AACA-4F5E14115309.jpeg

3BFD31CF-D331-4EC1-89D1-174C0368624C.jpeg

Nu längtar man nästan lite till nästa loppis;)

Senast ändrad:

Efter något år i klocksvängen så har jag nu börjat att tjuvkika lite på denna delen av forumet, vilken jäkla djungel det är med vintage för en novis men på något sätt riktigt lockande.
Nu till det viktiga, jag följde (motvilligt) med frugan på loppis och när vi spatserade där så låg dessa små rackare på ett bord, frågade lite om vad det var för något och den äldre damen sa bara att hon ärvt dem av sin bror och att longinesen trodde hon var från -57 då det stod det på baklocket. Köpte båda men hittar inget om dessa på nätet, vad är det för jox jag köpt?:)

Båda är manuella och efter fullt uppdrag så har dem båda krigat på över ett dygn.

Vad du har köpt...? Jo, förmodligen ett livslångt beroende och en ny era i ditt klockliv. Grattis!
Just ja, klockorna... Ser jättefina ut och jag är lätt avis, särskilt på Longines. :) Är det den som har gravyren?

Vad du har köpt...? Jo, förmodligen ett livslångt beroende och en ny era i ditt klockliv. Grattis!
Just ja, klockorna... Ser jättefina ut och jag är lätt avis, särskilt på Longines. :) Är det den som har gravyren?
Ja jag gillar dessa redan och det lär garanterat inte bli de sista i samlingen, letar passande band just nu:)

Ja det är den som har det, vet du möjligtvis ref eller motsvarande?:)

Ja jag gillar dessa redan och det lär garanterat inte bli de sista i samlingen, letar passande band just nu:)

Ja det är den som har det, vet du möjligtvis ref eller motsvarande?:)
Tyvärr inte men ifrån den tiden tänker jag först Flagship men det är det ju inte. Så jag killgissar att den är något äldre än 1957, bland annat med tanke på zontavlan.
Det verkar iaf vara en förtjänstklocka som givits av skohandlaren Oscaria.
Har du bilder ifrån insidan?

Så pass, tack för infon, undrade faktiskt vad det stod för:)

Har inte öppnat upp den än men får ta och göra det ikväll och kika lite, postar bilder på det också:)

Klockjäkeln vägrar ju stanna så jag vågar inte öppna upp den just nu, däremot så får den hänga med på handleden:)
Måste införskaffa band nu också:)
106B9D5C-EDF0-4104-B2C6-08DF4B3F76C2.jpeg
Riktigt snygg!
Hehe, påminner om när jag köpte min Seiko 66-7070 med manuellt uppdrag från Blocket. Fick hem den efter några dagar och blev helt förundrad över att den tickade när jag packade upp den.

Båda är manuella och efter fullt uppdrag så har dem båda krigat på över ett dygn.

Tyvärr inte men ifrån den tiden tänker jag först Flagship men det är det ju inte. Så jag killgissar att den är något äldre än 1957, bland annat med tanke på zontavlan.
Det verkar iaf vara en förtjänstklocka som givits av skohandlaren Oscaria.
Har du bilder ifrån insidan?
jag skulle gissa sent 40 tidigt 50-tal. Gissar att du hittar ett cal 12.68 verk i den.

Två väldans fina klockor där!
Longines har en fantastisk tavla! :)

Ja jag är riktigt nöjd med den framförallt, 300 spänn på loppis för 2 kul klockor som puttar ner en i vintageträsket är ju inte fel:)
Välkommen!
Prisspannet på vintage är oändligt, finns dessutom inget som säger att en klocka är ”bättre” för att den är dyr!
Från noll till trehundra finns mycket kul att välja på, du har ju gjort ett (två) kanonköp!

Exakt, och jag visste ju inte ens vad jag köpte förutom att det var en Longines och en Atlantic, ska bli kul att få hem lite nya band till dem också:)

Ja det finns ju hur mycket som helst, sitter och dreglar över denna forumdel nu och det är ju en helt ny värld som öppnats:)

Får inte upp baklocket, finns det något tips eller trix för att underlätta eller behöver jag springa till någon uris för att få hjälp? Har tyvär inget locktite hemma heller för att köra muttertricket.
2DC4A4FC-C385-4ECC-957C-81A436806D53.jpeg

Senast ändrad:
Får inte upp baklocket, finns det något tips eller trix för att underlätta eller behöver jag springa till någon uris för att få hjälp? Har tyvär inget locktite hemma heller för att köra muttertricket.
2DC4A4FC-C385-4ECC-957C-81A436806D53.jpeg
Var försiktig, tråkigt om bakboetten blir sönderrepad.
Bättre att gå till en uris som har riktiga verktyg om boetten sitter hårt och kanske inte öppnats på 30-40 år.

Då har jag testat muttertricket för första gången, gick ju kanon:)

Här är resultatet och insidan. Och som @eriksson850 trodde så sitter det ett 12.68 verk i.
FB9D7FCA-24CB-49B9-AA55-8C61FE223570.jpeg

61A77EE9-A793-4EE3-AFEA-3B20484DBDA7.jpeg

B7F3CA85-1493-4791-92FB-CA8EA4172DEE.jpeg

6490-6 och 130 står det i locket.
10357190 på verket.
Ledsen för risiga bilder, ska ge det ett nytt försök senare:)

Tips.
Ta dessa nummer du nu fått fram och gå in på Longines hemsida.
På Contact us så hittar du ett kontaktformulär. Där du kan välja Historical information on a Longines watch.
Skriv in serienummer mm och bifoga bilder.
Inom nån vecka får du svar på vad de hittar i arkivet. Bla vilket datum den är leverad och till vilket bolag i vilket land.

Och det bästa av allt är att det är helt gratis.

Tips.
Ta dessa nummer du nu fått fram och gå in på Longines hemsida.
På Contact us så hittar du ett kontaktformulär. Där du kan välja Historical information on a Longines watch.
Skriv in serienummer mm och bifoga bilder.
Inom nån vecka får du svar på vad de hittar i arkivet. Bla vilket datum den är leverad och till vilket bolag i vilket land.

Och det bästa av allt är att det är helt gratis.
Tack för det, det ska jag absolut göra:)

Tillbaka
Topp