• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lurifax på tradera - Scanvas

Nu har jag (edit - fortfarande bara) 543 inlägg här. Och Scanvas "Scamvas" håller fortfarande på. En bedragare av rang. Ledsen att fler råkar illa ut i affärer med honom.

Jag gav honom negativt omdöme då (se första inägget i tråden) och det resulterade i mitt enda egna negativa.
Ja, det är verkligen trist! Väldigt märkligt att han får fortsätta när det verkar som han t.o.m. har domar mot sig. Tack för att du startade tråden som jag förstås borde läst lite tidigare, men med uppdateringar som gjorts kanske det bidrar till att inte fler på KS går på en nit!

Nu har Tradera avgjort tvisten till min fördel! Jag ropar inte hej förrän jag sett pengarna på mitt konto, men det ser lite ljusare ut. Jag får skicka in klockan till Tradera som i sin tur skickar vidare (bra, så inte Scanvas kan hävda att paketet var tomt eller liknande). Mitt positiva omdöme kvarstår, men jag tar inte striden om att ändra detta förrän jag sett att jag fått mina pengar;-) Uppdatering följer!

Grundmaterial - utdrag (dvs. valda delar som är relevanta) ur forntiden - nästan 10 år sedan.

(Jag - per meddelande i auktionen) Den ser verkligen ut att vara i roséguld på bilderna - är den det? Frågar för ibland kan det ju bli färgfel när man fotograferar. Nästa fråga gäller själva tavlan. Den ser ut att vara i fantastiskt skick - är den i originalskick eller har den renoverats?

(Scanvas) Guldet är i rosefärg som bilden visar. Allt i klockan är orginalskick så även tavlan

Sedan efter att klockan har undersökts, tavlan visat sig vara ommålad, etc. – och klockan har returnerats per post till Scanvas:

(Scanvas) jag är mycket besviken. Glaset på klockan är väldigt repigt. Det var inte så när jag skickade klockan till dig. Har varit hos min urmakare med klockan, han öppnade klockan och där fann vi att rotorn var nersmetad med något. Det kommer att kosta mig en bra slant att göra iordning detta.

(Scanvas) Jag kan inte lita på di ett dugg. Du repade glaset på klockan och nekade till det, FULT. Men jag har varit med om värre saker i livet. Omegan ligger just nu hos en erkänd klockkännare. Väntar på svar av honom. Till slut så tycker jag att du inte är av den ärliga sorten, tyvärr.

Sedan vidtog en palaver med att få tillbaka pengarna. Han ville göra avdrag för skador som jag påstods ha orsakat vilket var dumheter och bara ett sätt att slippa betala tillbaka hela köpesumman – de som känner mig vet att jag inte repar klockor och smutsar ned rotorer… (jag hade inte ens öppnat klockan). Lång historia kort - och som inte kommer att utvecklas ytterligare – jag fick tillbaka pengarna efter påtryckningar.

(Scanvas) Tack för ditt negativa men vad tror du händer nu????? Jag ger dig chansen att ta tillbaka 24 tim.Det finns negativt att svara med.

(Scanvas) Vänligen ta bort ditt negativa på mig så glömmer jag att jag fick tillbaka en repig klocka. Ligger negativt kvar skickar jag räkning till dig.

(Scanvas) Jag garanterar dig att du kommer att få negativt i retur.

(Scanvas) Jag försöker att ringa dig , svarar du inte skipar jag 24 timmar.

(Scanvas) Du var skummare än vad jag trodde,Skippar 24 timmars väntan.

Senare…

(Jag) Varför har du inte redovisat i den nya annonsen att tavlan är renoverad/ommålad? Varför inte vara ärlig med detta nu när du vet det (edit - han visste det redan innan och erkände det per telefon - se nedan)? Det blir ju bara surt efter om du inte gör det.

Inget svar eller ändring i annonsen. Den nya köparen var helnöjd.

Scanvas utan parenteser kanske gör den här tråden mer sökbar...

Edit - utdrag från ett annat forum när det begav sig:
After some serious pushing and shoving - he admitted it was a redial and agreed to a take it back. He pulled one last stunt - when he got it back and claimed I had seriously scratched it and even put some strange smear/gunk on the movement. People who know me - laughs at this...
I just told him - it would be a bad idea to try this on me (Sweden is a rather small country).
Some hours later I had a full refund on my bank account.

Senast ändrad:
Grundmaterial - utdrag (dvs. valda delar som är relevanta) ur forntiden - nästan 10 år sedan.

(Jag - per meddelande i auktionen) Den ser verkligen ut att vara i roséguld på bilderna - är den det? Frågar för ibland kan det ju bli färgfel när man fotograferar. Nästa fråga gäller själva tavlan. Den ser ut att vara i fantastiskt skick - är den i originalskick eller har den renoverats?

(Scanvas) Guldet är i rosefärg som bilden visar. Allt i klockan är orginalskick så även tavlan

Sedan efter att klockan har undersökts, tavlan visat sig vara ommålad, etc. – och klockan har returnerats per post till Scanvas:

(Scanvas) jag är mycket besviken. Glaset på klockan är väldigt repigt. Det var inte så när jag skickade klockan till dig. Har varit hos min urmakare med klockan, han öppnade klockan och där fann vi att rotorn var nersmetad med något. Det kommer att kosta mig en bra slant att göra iordning detta.

(Scanvas) Jag kan inte lita på di ett dugg. Du repade glaset på klockan och nekade till det, FULT. Men jag har varit med om värre saker i livet. Omegan ligger just nu hos en erkänd klockkännare. Väntar på svar av honom. Till slut så tycker jag att du inte är av den ärliga sorten, tyvärr.

Sedan vidtog en palaver med att få tillbaka pengarna. Han ville göra avdrag för skador som jag påstods ha orsakat vilket var dumheter och bara ett sätt att slippa betala tillbaka hela köpesumman – de som känner mig vet att jag inte repar klockor och smutsar ned rotorer… (jag hade inte ens öppnat klockan). Lång historia kort - och som inte kommer att utvecklas ytterligare – jag fick tillbaka pengarna efter påtryckningar.

(Scanvas) Tack för ditt negativa men vad tror du händer nu????? Jag ger dig chansen att ta tillbaka 24 tim.Det finns negativt att svara med.

(Scanvas) Vänligen ta bort ditt negativa på mig så glömmer jag att jag fick tillbaka en repig klocka. Ligger negativt kvar skickar jag räkning till dig.

Senare…

(Jag) Varför har du inte redovisat i den nya annonsen att tavlan är renoverad/ommålad? Varför inte vara ärlig med detta nu när du vet det (edit - han visste det redan innan och erkände det per telefon - se nedan)? Det blir ju bara surt efter om du inte gör det.

After some serious pushing and shoving - he admitted it was a redial and agreed to a take it back. He pulled one last stunt - when he got it back and claimed I had seriously scratched it and even put some strange smear/gunk on the movement. People who know me - laughs at this...
I just told him - it would be a bad idea to try this on me (Sweden is a rather small country).
Oj, det var rätt likt mitt aktuella ärende! Det som är bra för mig är att jag köpte till Traderas köparskydd, vilket gör att de hjälper till med utredning och varan mellanlandar hos dem på väg tillbaka. Jag vet ju ännu inte säkert var det slutar. Han skulle åtminstone kunna förlänga det hela, med att öppna tvisten igen inom 10 dagar. Egentligen borde klockan bort från marknaden eller säljas som bara boett, men jag ville inte riktigt lägga 30 tusen på detta;-) Hade han delåterbetalat rejält (vilket jag erbjöd), så hade jag utan tvekan gjort det! Vi får hjälpas åt att bevaka om den kommer ut igen! Kanske också hålla lite extra koll på Scanvas annonser och fråga/anmäla om vi upptäcker nya försök till att luras? Han förstör ju för oss alla som håller på med klockor!

Senast ändrad:
Nu har Tradera avgjort tvisten till min fördel! Jag ropar inte hej förrän jag sett pengarna på mitt konto, men det ser lite ljusare ut. Jag får skicka in klockan till Tradera som i sin tur skickar vidare (bra, så inte Scanvas kan hävda att paketet var tomt eller liknande). Mitt positiva omdöme kvarstår, men jag tar inte striden om att ändra detta förrän jag sett att jag fått mina pengar;-) Uppdatering följer!
Härligt att höra!

Senare…

Bra sammanfattning. Du kan ändra trådtiteln i denna tråd till typ: Scanvas oärlig säljare på Trader. Då kanske tråden dyker på när man söker på Scanvas.

Lite mer skrivet av andra:

Sista inägget i den här länken -

Lång historik av lurendrejeri alltså! Sista kapitlet är nog skrivet för mig också. Får pengarna tillbaka och mitt omdöme är borttaget. Fick dock inte lämna något nytt! Se upp om den kommer ut igen!

Kan man inte dra ihop ett helt gäng som klagar till tradera på den här oseriöse säljaren? Det är liksom inte rimligt att han får fortsätta.

Och man kan ju stilla undra varför KS samarbetar med tradera om de samtidigt tillåter oseriösa vara kvar? Vill de tvätta sitt rykte genom association till KS? Man kan ju undra. 🤔

Tillbaka
Topp