• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Märkligt sätt att lägga vantarna på en klocka

Johan S

Omega
Jag ska absolut läsa din AP Royal Oak-story imorgon @Rozzy eftersom jag inte har läst den. Jag har bara fluktat på den lite snabbt men jag är högst övertygad om att det inte kan klassas som annat än succe, AP Royal Oak Jumbo vintage är liksom inte kattskit enligt mig:)
 

Johan S

Omega
Ja han sålde ju resten där antar jag? :s En anledning till att dela ut klockor gratis är ju att man inte bryr sig för att man inte äger dom. Men som jag sa, kanske jag är för misstänksam.

Nja du, jag vete katten! Här är jag 100% säker på att du är ute och cyklar. Med tanke på att det övriga som låg i påsen inte hade ett betingat värde på mer än 500 bagis sammanlagt, då har jag även räknat med hans fars ryska pins och tygemblem i summan så finner jag det högst orimligt och att Axel på Farfars skulle köpa något sådant finns inte på kartan då han är en av de mest reko och professionella personer jag har träffat när det gäller vintageur, service och kundbemötande. Hade du sett herren som gav mig klockan hade du förstått att det inte var en hälare (om han nu må vara det så skulle han vara Sveriges, även Nordens, ja till och med kanske världens sämsta hälare) utan en herre som skulle falla som en fura om någon skulle yppa något som kunde tolkas som en otidighet till honom. Ge bort ett par klockor till två vitt främmande människor och sedan sälja ett par tre klockor för en spottstyver låter inte i min mening som "big business "...
 

Babinus

Cartier
Ja han sålde ju resten där antar jag? :s En anledning till att dela ut klockor gratis är ju att man inte bryr sig för att man inte äger dom. Men som jag sa, kanske jag är för misstänksam.
En klocktjuv och en urmakare som kan vara hälare och de skulle alltså göra affärerna i klockbutiken mitt på ljusa dagen med kunder i lokalen? Och tjuven skulle dessutom väcka en okänd typs uppmärksamhet genom att ge bort stöldgods?

Nog görs många skumma affärer i världen, men tjuvar/hälare som avyttrar stöldgods inför öppen ridå i en butikslokal under öppettid? Tillåt mig att vara skeptisk till din misstanke.
 
Senast ändrad:
Att stega in på en AD/butik och hosta upp slantarna på kassan och sedan mottaga klocka med tillhörande papperslapp och attiraljer känns som ett ganska vanligt sätt att utöka klocksamlingen på.

Det skulle däremot vara intressant att höra era märkligaste storys om hur klocksamlingen utökats tex via ett konstigt köp, gåva eller ja, you name it!

Mitt märkligaste sätt att lägga vantarna på en dinka ägde rum på Farfars klocka på Renstiernas gata i Stockholm. Jag hade lämnat en klocka på service och står vid disken samtidigt som Axel på Farfars är och rotar bakom disken. Samtidigt kliver en herre på säg sisådär 50 bast in och morsar lite försynt på mig. I handen har han en påse som skulle kunna innehålla vad som helst men efter ett tag så börjar han snacka lite med både mig och Axel, hans far hade, som han själv uttryckte det på tvättäkta södertugg "gått och tjackat träfrack". Som ni säkert har förstått så innehöll påsen klockor som han hade ärvt från sin far. Han frågade inte ens om det fanns något värde i klockorna eller om Axel ville köpa dem, istället sa han bara att han hade ingen användning för dem och vi kunde välja en varsin klocka. Först så tackade jag nej ett par gånger men han insisterade på att jag skulle ta en klocka. Summa sumarum så kom jag där ifrån med en Poljot i guld men vad Axel på Farfars tog kommer jag inte ihåg då det är ca fyra år sedan. Jag erbjöd mig att få bjuda på en kopp kaffe eller dyl som tack men han var nöjd bara de kom till användning. Så istället för att gå helt klocklös där ifrån gick jag glatt runt hörnet och tog mig en pilsner med en ny "ryss" runt handleden, synd bara att jag inte fick bjuda honom på pilsner som tack för klockan. Klockan har tickat på fint sen jag fick den men den skulle nog må bra av en service snart. Värdet i klockan må inte vara skyhögt men den känns som en keeper med tanke på hur jag fick den i min ägo.

Klockan ifråga
image.jpg

Så "hit me with your best story"!
/Johan

ps. Skulle det finnas en likadan/liknande tråd så får admin gärna ta bort den pronto, jag har dock sökt men inte funnit.

Är det 29 stenarsverket så är klockan verkligen värd en service!
Mitt eget udda klockfångeri hände då kompisen just köpt sin första smartphone.
Han lade undan sina 5 gamla ur och gav mig 3 av dem. Ville ha 2 kvar för dressiga situationer men tyckte klocka till vardags bara var ivägen. Stackar´n!
 
Topp