• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mäta handleden på rätt sätt?

Holmqvist

Diamant
2-Faktor
Hej.

Som rubriken lyder, hur mäter man handleden på rätt sätt?
Var mäter man? Över "leden"?

Mäter jag över leden får jag det till 19,5 cm, innebär det att jag ska ha en klocka som är 20cm+ ?

Lämpligast är väl att mäta där du har klockan placerad?

Förvisso en bra ide men, om TS nu ska köpa en begagnad klocka och det står nått i stil med "passar handleder mindre än 19 cm" kan det vara bra att veta om det finns någon praxis kring handledsmätning. I annat fall kan TS köpa en klocka med för litet band om den säljande parten mätt på ett annat ställe än TS.

Så tänker jag :)

Om det handlar om dödläge med 5 mm marginal är det nog lättast att bara ta upp det med säljaren för att redogöra hur mätningen har gått till.

Att utgå från klockans verkliga längd är väl lämpligast annars, så kan man sätta den vart man vill.

Mät insidan på en klocka som sitter bra.

Så kan man lätt jämföra med andra till salu. Står det dravel om att klockan nog passar upp till 19 cm handled kan det betyda nästan vadsomhelst.

Borde finnas någon manual på hur man mäter länkar och handleder så alla pratar samma språk vid försäljningar.

Skall man mäta länken eller handleden, när var och hur mäter man?

Kanske redan finns men upplys mig gärna i så fall

Borde finnas någon manual på hur man mäter länkar och handleder så alla pratar samma språk vid försäljningar.

Skall man mäta länken eller handleden, när var och hur mäter man?

Kanske redan finns men upplys mig gärna i så fall
Handled, och speciellt andras, är ju helt oväsentligt. Det finns ju koner med omkretsmått som ibland används av säljare *för att mäta omkretsen med klocka+länk
1725782710331.jpeg

Senast ändrad:
Ja det är ju ganska individuellt hur man vill att en klocka ska sitta, själv vill jag att klockan ska kunna röra sig lite fram och tillbaka medans många vill ha den tajt på handleden.

Är det jag som är trög eller alla andra? Det är väl oväsentligt HUR en eventuell säljare mätt?!? Om en säljare i en annons skriver att klockan passar, exempelvis, 17,5cm handled så passar klockan alltså för 17,5cm!!
Sen får väl köparen mäta omkretsen DÄR nu köparen vill ha klockan. Sen om det är under knölen, på knölen, ovanför knölen eller t.o.m. på sin biceps spelar väl ingen som helst roll så länge omkretsen där klockan ska bäras speglar omkretsen säljaren uppgett?!?
Tänker jag fel nu eller är det alla andra som tänker fel?

Jag började skriva en förklaring till varför det spelar roll men ju mer jag tänker på det desto mer tror jag du har rätt...
Albert bär sin klocka på biceps och mäter där upp 18 cm. Bertil vill bära klockan på handleden ovanför knölen och mäter där upp 18 cm.
Klockan passar dem båda.
Exakt så tänker jag!

1725855995161.jpeg

Det enda som är av betydelse är ju att klocka/länk är korrekt uppmätt, och att den som anger siffrorna mätt på ett pålitligt sätt.
Jag tycker absolut användningen av en ”kon” kan vara ett pålitligt verktyg. Det finns mallar som går att skriva ut som kan hittas på nätet (dock inte hittat någon som är gratis).

Tillbaka
Topp