• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Made in Japan VS Swiss Made (Poll-battle)

Japan VS Swiss

• Japan all the way!

Röster: 90 24.4%
  • Swiss beats baby!

Röster: 279 75.6%

• Totala väljare
    369
Vad gäller pennor skulle jag gissa Japan. Går igenom två av dessa i veckan..:D
84805D66-B31C-4DDC-9420-D10DDA415F13.jpeg

Kör japanskt, spelar spel på japanska konsoler, fotar med en japansk kamera och rockar japanskt på armen.

IMG_20190523_200136.jpg

För att tala om bilar så förstår jag inte varför exempelvis Lexus kallas själlösa? Borde kallas osolidariska istället då Lexusägarna inte medfinansierar mekanikerns sommarstuga :cigar:

Men för att vara helt ärlig så har jag alltid varit en "bang for the Buck" kille vilket gör det självklart (för mig) att köpa japanska produkter.

Kör japanskt, spelar spel på japanska konsoler, fotar med en japansk kamera och rockar japanskt på armen.

IMG_20190523_200136.jpg

För att tala om bilar så förstår jag inte varför exempelvis Lexus kallas själlösa? Borde kallas osolidariska istället då Lexusägarna inte medfinansierar mekanikerns sommarstuga :cigar:

Men för att vara helt ärlig så har jag alltid varit en "bang for the Buck" kille vilket gör det självklart (för mig) att köpa japanska produkter.

Samma här!.... minus kameran men jag får kompensera med att tv och sambo är från Japan :p

Håller med om Japanska bilar. Jag har piskat min Honda hårt på banor runtom i Sverige i flera år nu. Trots det rullar den plikttroget på o besöker endast verkstan för sin årliga service :)

Svårt att välja vad gäller klockor så jag avstår från att rösta, som att välja mellan sushin i Japan eller en perfekt tillagad entrecote. Livet vore så mycket fattigare om man inte kan få båda :heart:

Har kommit att älska Seikos lite billigare klockor och serier som SKX och Turtle. Man kan nog inte få mer klocka för pengarna.

Men när det går upp på högre priset så väljer jag Swiss. Jag misstänker dock Tyskarna är ännu vassare men jag har aldrig ägt någon Glashutte Original eller Lange.

Så för att sammanfatta svaret, under ca 8000 kr så Seiko, över dem pengarna vill jag ha Swiss. Så med andra ord tillhör jag inte målgruppen för Grand Seiko, Credor, Astron o.s.v. Dem nya svindyra dykarna från Seiko som till exempel SLA025 fångar inte alls mitt intresse.

Finns ett undantag, och det är Seiko 6105-8110. Hittar jag ett ex helt i original och i mycket bra skick så får det kosta vad det kosta vill..

P6076645.jpg

Senast ändrad:
Köpte en seiko för några tusenlappar till exfrun för många år sen. Efter några år tappade den ena visaren. Billig klocka och det kunde säkert hänt vilket märke som helst i den priskategorien men efter det är jag lite bränd på seiko.

I andra branscher talar man ofta om att väst dominerar mjukvarubranchen medan Asien är spetsen vad gäller tillverkning av hårdvara. Både i kvantitet och kvalitet numera. Det brukar exemplifieras med Apple som mer och mer övergår till ett renodlat mjukvaru- och serviceföretag, som har nästan all sin hårdvaruproduktion på enterepenad i Asien. Samsung, Taiwan Semiconductor mfl. Hursomhelst... jag vet inte om det finns några tematiska likheter med klockor, men när jag läste tråden så slogs jag av det. Det är svårt att faila Seiko på den mekaniska robustheten. Mjukvarudelen får väl översättas till design/personlighet, känsla och kanske historia. Det verkar som att de Schweiziska urmakarna ännu ligger i topp där.

efter att ha klämt på ett par gs förra året blev jag positivt överraskad av vad japanerna kan åstadkomma vad det gäller kvalitet osv. men måste man välja så...

Tillbaka
Topp