• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Made in Japan VS Swiss Made (Poll-battle)

Japan VS Swiss

• Japan all the way!

Röster: 90 24.4%
  • Swiss beats baby!

Röster: 279 75.6%

• Totala väljare
    369
Påminner lite om nyversionen (ny o ny men..) av Starsky and Hutch med Stiller och Owen.
Stiller frågar Owen om han vill ha brunetten eller blondinen.
Owen vill ha blondinen.
Bra! säger Stiller, för jag tar vilken som...

Besviken på mig själv men har svårt att få känslan av exklusivitet av GS. Säkert fantastisk konstruktion och detaljer men helheten ger inte wow, speciellt inte vid ett snabbt ögonkast. Tramsigt men sant så stör det mig att det står Seiko på en klocka i den prisklassen då den i mina ögon vid ett snabbt ögonkast lika gärna skulle kunna vara någon av 3-5 tkr klockorna. Slutsats, dålig självkänsla och måste ha ett flashigare märke och design för de pengarna.

BP, fantastisk. Om man kunde få den utan badbollen aka Pokémon. Jaja, tuff original funktion men tilltalar mig inte estetiskt.

Tackar vet jag Söner by Sweden.

Japan är vad Japan är.
Toyota fungerar i alla väder. Det är aldrig något krångel.
Men det är fanemig skit tråkigt.

Seiko fungerar i alla väder. Krånglar aldrig.

Jag vill känna en adrenalin rush varje gång jag vrider på nyckeln.
"Kommer biljäveln ens starta?"
Det får man inte från Japan.

Fast Seiko kanske skall jämföras med typ Swatchgroup snarare än något enskilt märke?

Jo, visst. Men det står ju fortfarande Seiko på tavlan. Fortfarande samma varumärke, vilket man inte kan säga om Swatchgroup. Och det är ju det som är det "uppfriskande", man har en entry level en bit söder om Tissot, som sträcker sig till, säg; Omega?

Jag tycker tex. det är synd att de slopat "SEIKO" på de nya GS. Blir inte mindre lockad att köpa, men rent varumärkesmässigt.

Aldrig testat gs och det är oftast svårt att få en bra uppfattning bara av bilder. Har varit sugen på en gs men det är många klockor som också är intressanta. Dock älskar jag seiko och tycker dem är extremt prisvärda!

Gillar japaner. Kunnandet, känsla för detaljer kan inte bli så mycket bättre men generellt tycks det fokuseras på boett och urtavla även för klockor i den övre prisklassen. Jag tänker på deras sportmodeller där länkar och spänne gärna sackar efter. Men det gjorde ju iofs Rolex också innan sel, solida länkar och glide lock uppfanns.

Japan är vad Japan är.
Toyota fungerar i alla väder. Det är aldrig något krångel.

Seiko fungerar i alla väder. Krånglar aldrig.

Jag vill känna en adrenalin rush varje gång jag vrider på nyckeln.
"Kommer biljäveln ens starta?"
Det får man inte från Japan.
Håller helt och hållet med dig!

Om man jämför swiss och japan i samma prisklass är valet enkelt för mig. Japan har allt jag gillar, coola superexakta verk, påkostade boettslipningar och tavlor som är utöver det vanliga.
Dom är konservativa där det behövs (utseende) och aggresivt nytänkande där det inte "stör" (innanmäten).
Så länge japanklockorna inte tar ut svängarna för mycket vinner dom alla ronder förutom kanske prestigeronden.
GS associerar jag ofta till samuraisvärd, hantverk och stolta traditioner.
SBGA127 vs 16710 på bilden.

_A290213.jpeg

GS i all ära men måste jag välja endast en klocka blir det en schweizare. Dock är plats nr 2 i klocklådan ständigt serverad för en GS. Ska man väga in prisvärdhet osv är Japan svårslaget, men i mitt tycke slår den bästa schweizaren den bästa japanen. Lyckligtvis tänker jag aldrig bli owg och är förövrigt ruggigt sugen på att testa springdrive :)

GS i all ära men måste jag välja endast en klocka blir det en schweizare. Dock är plats nr 2 i klocklådan ständigt serverad för en GS. Ska man väga in prisvärdhet osv är Japan svårslaget, men i mitt tycke slår den bästa schweizaren den bästa japanen. Lyckligtvis tänker jag aldrig bli owg och är förövrigt ruggigt sugen på att testa springdrive :)
Springdrive är som en drog, var försiktig... Väldigt beroendeframkallande.

Tycker nog Aurum sammanfattade det ganska bra där i början.

Dock måste jag säga att SBGJ är en jävla fullträff.
Har byggt min samling lite efter klockor i olika kategorier och kikat på GMT 0.-100k och då föll valet ganska enkelt på den.
En vintage GMT hade inte varit fel kanske, men om vi pratar om klockor som säljs på hyllan idag tycker jag den är outstanding.

Röstade Swiss, och egentligen mest för att märken och urval är så mycket bredare. Tänker jag Japan, tänker jag trion Seiko, Casio, Citizen. Tänker jag Schweiz.. Tja.. :)

Som enskilt märke är dock framförallt Seiko grymma. Bredden på Seikos sortiment är så jävla skönt, och på sätt och vis uppiggande jämfört med schweizarna. De kör verkligen hela spektrat av klockor, och gör det möjligt att nörda ner sig på olika nivåer, beroende av vilken budget man har. Det kan man knappast säga om något schweiziskt märke.
Swatchgroup är väl Seikos motsvarighet :)

Klockor som håller för evigt, är otroligt prisvärda och har en verklig charm i sin enkla design.
Casio såklart , går att köpa för några hundralappar och den är med dig hela livet.

Casio_F-91W_82T38575.jpg

Röstade såklart på Japan :)

Äntligen en Seiko Vs Rolextråd. Saknat dessa sedan 2013.

Jag tycker att alla japaner över 10k blir löjliga och schweizare under 200k likaså :D

Så, nu kanske vi kan få igång flamen?
Oj 200 k va en hög gräns . Lite väl hög om du frågar mig ( en ny rolex sub kan du plocka upp för under 100 k, speciellt om du kan leva utan datum-visning) .
Men jag förstår vad du menar även om summan är för hög enligt mig.

Swiss så klart. :)

Breitling för min del :hungry: :breitling: :D

Sen just GS så tickar inte denna model för mej :meh: men dom har ju andra modeller iofs.

//Simon

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp