• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Malmös knarkare föredrar Patek Philippe

Detta är verklighet, varför tror ni jag sålde min Nautilus?

”Måste ha deg till mjölnaren.”

B63D3CC7-C40D-47C6-9C3D-F6839CBAC1A9.png

Född, uppvuxen och bott här i hela mitt liv och kan bara hålla med. Visst finns det rika personer här men en hel överklass det tycker jag inte. Läste texten och kändes som en hit-piece mot moderaterna och muf. 25åringar som sjunger snapsvisor??
Några generationer yngre men lät som en ganska spot-on beskrivning av Fridhems-Slottis ungar. Mycket nedärvd visdom från pappa, mycket "traditionella " värderingar, mycket lillgammalt beteende ("snapsvisor") , mycket Lundbergsanda.
Är väl ingen jättegrupp men nog finns de och nog funkar de ungefär som artikeln beskriver.

Som en ung pojkspoling satt jag tillsammans med min far framför öppna spisen. Han brukade berätta historier och gamla minnen han samlat på sig genom sitt fartfyllda liv.
Av alla historier han berättat för mig, så fanns där en jag aldrig kunde släppa...
Det var den om att: ”alla PP-ägare var laddtorskar, och vill du knulla på krogen så är det Dompa som gäller då flockar sig brudarna likt flugor till koskit hehe”

Har i alla år gått och grubblat över detta. Stämmer verkligen detta? Har farsgubben verkligen rätt?

Skönt att äntligen få det bekräftat! Strålande journalistik från Expressen ännu en gång.
Skönt språkbruk farsan har, en riktig förebild :D

Några generationer yngre men lät som en ganska spot-on beskrivning av Fridhems-Slottis ungar. Mycket nedärvd visdom från pappa, mycket "traditionella " värderingar, mycket lillgammalt beteende ("snapsvisor") , mycket Lundbergsanda.
Är väl ingen jättegrupp men nog finns de och nog funkar de ungefär som artikeln beskriver.
Jag möter dem i jobbet, de finns. Kan inte uttala mig om de är "äkta överklass" eller inte då alla som hade eget rum och köpekakor på utflykter när man var liten är överklass i mina ögon...

Enligt mig finns det nog två, den ena en social överklass som du ärver och inte enbart baseras på pengar. De hatar inte sällan den andra gruppen (sk nyrika) som tror de är riktig överklass men bara har pengar och bor på ”rätt” adress dvs någon slags socioekonomisk överklass. Detta upplevs kanske tydligast på Östermalm i Stockholm

Den första gruppen skulle heller aldrig prata om sånt här i Expressen.

Sen finns det ju självfallet en massa människor som tjänar bra med pengar men lever vidare utan att köpa knark och champagne.

Själv tillhör jag inte någon av de ovan nämnda grupperna och är ganska nöjd med det (tycker Patek är överskattat också:)

Hur lyder definitionen av överklass nuförtiden?

/B

Min kommentar var ju mest menat som skämt.
Hela idén med en överklass är ju förlegad och direkt löjlig. De som själva anser sig vara överklass är ju inte helt sällan adel och gamla fina släkter vars inflytande idag är ytterst marginell. Det finns väl typ 3-4 adelsfamiljer som har några tillgångar alls att tala om (Möjligt att en av dem är från Skåne iofs). Att hänga med kungafamiljen ger ju inte direkt något politiskt eller affärsmässigt inflytande längre ...

• Like
Reactions: SGB
Kungafamiljen kör på med sina Rollar. De vill skryta, men håller å andra sidan inte på med knark.

Med just kungen har jag dock alltid undrat lite. Ligger nog nån PP och skräpar i dörrfacket på nån av veteranbilarna.

Jag möter dem i jobbet, de finns. Kan inte uttala mig om de är "äkta överklass" eller inte då alla som hade eget rum och köpekakor på utflykter när man var liten är överklass i mina ögon...
Hoppas lite OT är okej i LS-forumet.

Diskuterade det här med köpesaft och köpebullar med en bekant här om dagen och det lustiga i att man som ung bara ville ha köpe-saker och som gammal väljer man alla gånger något hembakat eller hemsaftat! :)

Då kan jag meddela att om 15-20 år kommer fridhem - slottis ungarna vara betydligt mer chill. Mvh fridhemspappa

Vilket medel- och överklassförakt i artikeln... Att påstå att kunderna skyldiga till skjutningar är absurt... Det är korkad signalpolitik som gör att våld uppstår.

Finns det efterfrågan kommer någon alltid att kapitalisera, och det finns en efterfråga i samtliga samhällsklasser som historien och statistik tydligt visar. Fokuserar man på att legalisera, utbilda, kontrollera och rehabilitera istället för att jaga och straffa skulle man utrota majoriteten av allt skit detta medför över en natt. Precis som historien visar med alkoholförbud i olika länder under olika tidsperioder är det kontraproduktivt.

Ja det stämmer nog. Det verkar fungera i Nederländerna och land efter land tar efter. I Nederländerna blir medelåldern bland de tunga missbrukarna allt högre. Det beror givetvis inte på att de lever hälsosammare än innan utan på att nyrekryteringen har avstannat.
Frågan om skuld kring dödsskjutningar och gängvåld är typiskt ankdammstänk, det är en piss i Mississippi jämfört med vad den där jävla colan ställer till i ursprungsländerna. Använder man kokain skall man inte ta ord som hållbarhet och humanism i sin mun.

Född, uppvuxen och bott här i hela mitt liv och kan bara hålla med. Visst finns det rika personer här men en hel överklass det tycker jag inte. Läste texten och kändes som en hit-piece mot moderaterna och muf. 25åringar som sjunger snapsvisor??
Njä, den där överklassen bor väl främst nere på näset skulle jag tro, där är festknarkande inte speciellt ovanligt heller. Artikeln är väl snarare ett försök till att främja Socialdemokraterna än något annat, dock. Sen, som @Matts säger, skillnad på överklass som ”alltid” har haft pengar och överklass som vill visa att de har pengar just nu.

Kom ju en ny hetsartikel mot överklass i västra hamnen som ville ha upp kameror och grejer för att det förekommer mycket skit på sommaren när hela Malmös innerstad/utanförområdena vallfärdar dit, samma artikelserie.

jag tycker hela artikeln är jävligt tragisk, jag tänker på Sverige, på alla utsatta..
vem fan bryr sig vad de har för klockor, såklart folk med pengar köper det mest kända märket för att synas, inte för att de är intresserade genuint.

Hoppas lite OT är okej i LS-forumet.

Diskuterade det här med köpesaft och köpebullar med en bekant här om dagen och det lustiga i att man som ung bara ville ha köpe-saker och som gammal väljer man alla gånger något hembakat eller hemsaftat! :)
hembakat är medelklasstatusmarkör i dag.
i dag kan man titta efter statusmarkörer om man är lagd åt det hållet.
några exempel i min närmiljö;
- 4 barn
- hembakat
- ärvda kläder
- inslitna kvallitetsskor
- ett eller flera sommarställen(ort viktig)
- naturintresse
- hobby
- äktenskap(långt och bara ett)

Senast ändrad:
- 4 barn
- hembakat
- ärvda kläder
- naturintresse
- hobby
Smart. Man låter barnen ärva kläder så man kan köpa flera sommarställen.

- 4 barn
- hembakat
- ärvda kläder
- naturintresse
- hobby

Är 4(!) barn en statusmarkör? Öh va?

Betr “4 barn och ärvda kläder”
ja och
om kläderna är av så bra kvalite/stil att de håller att ärvas, ja.
Kan man köpa dessa statusmarkörer för pengar ? nej men med hjälp av pengar, det är skillnaden,

Edit: jag skulle kanske skrivit status/klass-markörer men ordet klass kopplas ofta lite väl enkelt till över- och under-.

- 4 barn
- hembakat
- ärvda kläder
- naturintresse
- hobby

Leasade bilar av tyska premiummärken samt överbelånade bostäder för att bo i rätt område är väl också några härliga statusmarkörer?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp