• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Rex Maris

Omega
Denna Tissot PR100 35mm var mellan 2000 och november 2021 min enda klocka. Då köpte jag Chistopher Ward C60 Trident Bronze LE. Efter det har det blivit 14 andra men alla större. Om manligheten har påverkats i någon riktning låter jag andra bedöma.
20221001_131610.jpg
20220926_094556.jpg
 

MattiasJ

Omega
Rektangulära/kvadratiska boetter funkar OK, men små runda ser verkligen fånigt ut på mina relativt grova handleder/armar. Det ser ut som en lånad damklocka. :)
 

Doctordann

Breitling
Vet inte om jag är en jätte eller vad det är men under 40mm tappar jag känslan helt. Det är synd för jag har klockor som jag verkligen velat ha på bild men när jag provat dom har jag fått helt fel känsla.
 

borgen

Omega
Vet inte om jag är en jätte eller vad det är men under 40mm tappar jag känslan helt. Det är synd för jag har klockor som jag verkligen velat ha på bild men när jag provat dom har jag fått helt fel känsla.
Kan hålla med om det. Jag har 41, 40 & 36, det tog ett tag att vänja sig vid mindre men det är ovant när man kommer ner på storlekar som dom små kostymklockorna. Även om dom är väldigt schyssta.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vet inte om jag är en jätte eller vad det är men under 40mm tappar jag känslan helt. Det är synd för jag har klockor som jag verkligen velat ha på bild men när jag provat dom har jag fått helt fel känsla.
Det är nog mest en vanesak. Dom flesta går nog över tid mot mindre klockor och när man haft några 36or så inser man vad klumpiga och obekväma allt för stora klockor blir. Klassisk herrstorlek är nog klassisk av en orsak, nämligen att den passar de flesta. Alla kan ju ha en 36a men alla kan inte ha en 45mm dykare
 

Bilagor

  • Tony-Soprano-Rolex-Day-Date-President-118238-18k-yellow-gold-REVIEW~2.jpg
    Tony-Soprano-Rolex-Day-Date-President-118238-18k-yellow-gold-REVIEW~2.jpg
    38.1 KB · Visningar: 33

Johstai

Omega
2-Faktor
Här är en av mina favoriter som jag ärvde av min farfar som en av de mest otroliga och inspirerande personer jag vet om samt att han var Generalmajor i norska flygvapnet. Så att han använde en 33mm i över 40 år visat för mig att det är mannen som gör klockan och inte klockan som gör mannen.
 

Bilagor

  • IMG_7987.jpeg
    IMG_7987.jpeg
    598 KB · Visningar: 31

Johstai

Omega
2-Faktor
Här är en av mina favoriter som jag ärvde av min farfar som en av de mest otroliga och inspirerande personer jag vet om samt att han var Generalmajor i norska flygvapnet. Så att han använde en 33mm i över 40 år visat för mig att det är mannen som gör klockan och inte klockan som gör mannen.
Såg först nu hur suddig bilden va, bifogar nytt snart 😂
Så! Ny bild och suddiga borta ⚠️
 
Senast ändrad:
Om man har en normalstor handled tycker jag mestadels att det är en vanesak. Har en 34 mm vintage Omega Constellation samt en 36 mm Rolex Explorer I.

På något sätt känns det som att det är lite mer elegant att ha en mindre klocka. Känns ju också "smidigare" på något vis och man blir mindre påmind om att man faktiskt bär en klocka. Man får inte glömma bort att det inte var allt för länge sedan som 36 mm ansågs vara en stor klocka. Känns också trevlig att "trenden" har vänt lite under senare år och och att klockorna inte hela tiden bara blir större och större.
 
Topp