Den där är cool!Minsta klockan i lådan på 26mm. Bärs inte liten pga länken som är lika bred som boetten. Lite kul omväxling med agathe/onyx-tavla.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den där är cool!Minsta klockan i lådan på 26mm. Bärs inte liten pga länken som är lika bred som boetten. Lite kul omväxling med agathe/onyx-tavla.![]()
Jag, tunn som en sticka, började likväl med stora klockor. Hade många 44-46 i början.Jag har gått från 44—>39—>36 har stannat på 36mm. Idag förstår jag, typ 18år senare att jag måste sett ut som en clown med en Panerai 44mm även 39mm.
Nu tittar jag på 34mm tror att 34mm blir det nya 36mm. Har testat en massa 34mm och det känns helt rätt, blir en 34 Rolex innan året är slut tror jag. Men först vill jag ha en Oyster Quartz igen (saknar den något enormt)
Allt är relativt. Förr var 36 mm standard, idag känns det som 40–41 mm är normen. En välbalanserad boett på 36 mm kan ibland se större ut än en 40 mm med bred bezel.
26 mm för en fyrkantig klocka är generellt inte speciellt litet.Minsta klockan i lådan på 26mm. Bärs inte liten pga länken som är lika bred som boetten. Lite kul omväxling med agathe/onyx-tavla.![]()
Det är väl 36mm klockor som kallades "jumbo" en gång i tiden, så dom har till och med varit stora. Backa till 40-talet, och 32-34 var standard. Tror nog att 36 kan ha setts som relativt stort även in på 50-talet, med väldigt mycket på 34-35mm. Även under 60-talet dominerade 35mm.Allt är relativt. Förr var 36 mm standard, idag känns det som 40–41 mm är normen. En välbalanserad boett på 36 mm kan ibland se större ut än en 40 mm med bred bezel.
Håller med och det är också en vanesak för var och en. Jag reagerar sällan ”gud vilken liten klocka” dock skulle jag tycka det vore märkligt om någon kom med en 49mm diver till smoking men vill dom det så är det fine för mig.Trött diskussion!
För det första bärs olika klockor, just det, olika stort beroende på andra faktorer än bara bredden.
För det andra har alla olika storlek och form på handled, vilket gör det helt omöjligt att fastställa ett optimalt mått på klockor som skulle gälla alla...
För det tredje handlar det om personliga preferenser. Det vill säga tycker just du att det ser bra ut, så ser det bra ut för just dig (finns ingen industristandard för vad som ser bra ut, oavsett vad många skribenter på detta forum tycker).
För det fjärde har jag svårt att se att någons manlighet skulle vara intimt förknippad med den klocka man väljer att bära. Tycker man det har man nog andra problem som bör adresseras först!
Var klocka har sitt tillfälle. Till kostym bär jag oftast en Omega Seamaster 37 mm i guld med svart läderarmband (tänk 25-års anställning i kommunal sektor) och till piké en 44 mm Breitling. (Och sedan allt däremot klockväg)Håller med och det är också en vanesak för var och en. Jag reagerar sällan ”gud vilken liten klocka” dock skulle jag tycka det vore märkligt om någon kom med en 49mm diver till smoking men vill dom det så är det fine för mig.
Den är snygg, men är den liten?
Rätt liten men ser ändå liiite stor ut för tråden. Kör en 35 mm själv men ser inte så liten ut på mig. Dock ovanligt med såpass små dykarur. Tycker inte min nedan platsar här på min tunna handled.Den är snygg, men är den liten?![]()
I dagens moderna och blaffiga värld hade jag nog kvalificerat 35mm som liten. Men den kanske är på gränsen till vad som är litet på riktigtDen är snygg, men är den liten?![]()
Ja, må så vara. Vad mäter din handled? Den sitter som en smäck.I dagens moderna och blaffiga värld hade jag nog kvalificerat 35mm som liten. Men den kanske är på gränsen till vad som är litet på riktigt
Jag håller med. Den där sitter föredömligt.Rätt liten men ser ändå liiite stor ut för tråden. Kör en 35 mm själv men ser inte så liten ut på mig. Dock ovanligt med såpass små dykarur. Tycker inte min nedan platsar här på min tunna handled.
![]()
17cm ganska exaktJa, må så vara. Vad mäter din handled? Den sitter som en smäck.
Ser bra ut! Är det S? Får man fråga hur stor din handled är? Har länge funderat på Tank men kan aldrig bestämma mig för vilken storlek jag vill ha. Finns ingenstans i närheten jag kan prova heller tyvärr. Jag rockar en Sinn UX S (44 mm) som daily, så jag skulle nog kunna få både S och L att fungera, men jag blir aldrig riktigt klok på vilken som hade sett bäst ut. Har tänkt ha den som vardagsklocka och inte bara som dressare.Arkivbild, men ganska liten. Fast den ser ju inte ens liten ut på bild.
![]()
Precis, det är small. Min handled är ca 17 eller ett uns mindre. Jag tycker L nästan alltid ser för stor ut (men jag är ju iof också van vid min lilla). I alla fall på bild när man fotat med mobilkamera. Och det är väl lite missvisande kanske. Men som alltid så gäller det ju att prova på handleden förstås! För mig var det solklart när jag provade. Large såg bara fel ut på mig.Ser bra ut! Är det S? Får man fråga hur stor din handled är? Har länge funderat på Tank men kan aldrig bestämma mig för vilken storlek jag vill ha. Finns ingenstans i närheten jag kan prova heller tyvärr. Jag rockar en Sinn UX S (44 mm) som daily, så jag skulle nog kunna få både S och L att fungera, men jag blir aldrig riktigt klok på vilken som hade sett bäst ut. Har tänkt ha den som vardagsklocka och inte bara som dressare.
Tack för svar! Jag har också 17 cm handled. Small låter kanske som rätt väg att gå. Såg någon som klippte ut olika tankstorlekar i papper och provade på handleden. Jag får nog prova det tricket jag också.Precis, det är small. Min handled är ca 17 eller ett uns mindre. Jag tycker L nästan alltid ser för stor ut (men jag är ju iof också van vid min lilla). I alla fall på bild när man fotat med mobilkamera. Och det är väl lite missvisande kanske. Men som alltid så gäller det ju att prova på handleden förstås! För mig var det solklart när jag provade. Large såg bara fel ut på mig.
Edit: Kööööööp! Aldrig varit så nöjd med en klocka. Jag köpte inget nytt på 2 år efter att jag köpte den.
Och gillar du den känslan sen så är det ju bara att slå till på en RM Ferrari.Tack för svar! Jag har också 17 cm handled. Small låter kanske som rätt väg att gå. Såg någon som klippte ut olika tankstorlekar i papper och provade på handleden. Jag får nog prova det tricket jag också.
Du kanske inte var omedelbart köpredo, meeeenTack för svar! Jag har också 17 cm handled. Small låter kanske som rätt väg att gå. Såg någon som klippte ut olika tankstorlekar i papper och provade på handleden. Jag får nog prova det tricket jag också.
Skulle tro du tycker den lilla är lite för liten. Det förutsägbara från oss lite nördigare är såklart att det är originalet på 23 mm du skall ha. De är även lite smäckrare.Ser bra ut! Är det S? Får man fråga hur stor din handled är? Har länge funderat på Tank men kan aldrig bestämma mig för vilken storlek jag vill ha. Finns ingenstans i närheten jag kan prova heller tyvärr. Jag rockar en Sinn UX S (44 mm) som daily, så jag skulle nog kunna få både S och L att fungera, men jag blir aldrig riktigt klok på vilken som hade sett bäst ut. Har tänkt ha den som vardagsklocka och inte bara som dressare.
Du kanske inte var omedelbart köpredo, meeeen:
Säljes - Avslutad - Cartier tank must small
Hej! Säljer en Cartier tank must small. Fullset från 2022. Tidigare annons: https://klocksnack.se/threads/omega-aqua-terra-36.201804/ Köpare står för frakt Tack!klocksnack.se
Hmm, jag tror nog jag måste testa S och L innan jag vågar slå till. Får ta det nästa gång jag är i Stockholm. Klippte ut en S i papper och tyckte den såg pluttig ut, men å andra sidan är det ju bara en bit papper, så hela grejen kändes lite fånig ärligt talat.Skulle tro du tycker den lilla är lite för liten. Det förutsägbara från oss lite nördigare är såklart att det är originalet på 23 mm du skall ha. De är även lite smäckrare.
Man skall unna sig. Hade hellre köpt tankliknande från annan tillverkare i rätt storlek och ädelmetall än en lite för liten oädel Cartier. Gucci har tex en.Hmm, jag tror nog jag måste testa S och L innan jag vågar slå till. Får ta det nästa gång jag är i Stockholm. Klippte ut en S i papper och tyckte den såg pluttig ut, men å andra sidan är det ju bara en bit papper, så hela grejen kändes lite fånig ärligt talat.
Tank LC i gulguld är ett möjligt endgamescenario på ålderns höst. En dykarbeater för trädgården, stranden och skogen och en LC till allt annat. Fri som en fågel.
Jag håller med! Jag köpte en kopia eller hommage av tank lc i ädelmetall med manuellt verk för en spottstyver jämfört med originalet. Trogen förebilden måttmässigt bör tilläggas.Man skall unna sig. Hade hellre köpt tankliknande från annan tillverkare i rätt storlek och ädelmetall än en lite för liten oädel Cartier. Gucci har tex en.