• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuellt eller automatiskt urverk?

leicaphile

Panerai
Om gångreserven egentligen ska ligga på 40h men man märker att den håller i 24h då funkar ju klockan, och man kan använda den utan att serva

Att klockan går betyder inte att den bör användas. När den tappar gångreserv eller inte håller tiden bra indikerar det att något är fel och du kommer troligtvis att orsaka att urverket behöver repareras och inte bara servas framöver om du fortsätter använda det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
I så fall skulle många av de rolex som säljs på forumet behöva servas fastän de enligt ägarna tickar på fint. Jag hade då aldrig servat en klocka som håller i 24h, speciellt inte om klockan kostar mindre än servicen.
 

Petter

Omega
Automatisk Fördelar: Mekaniken, slipper dras upp. Nackdelar: Sämre tidshållning, stannar i vila och måste dras upp manuellt.

Manuell - " - : Mekaniken - " - : - " - , måste dras upp manuellt dagligen (ofta)

Quarts - " - : Priset, exaktare tidshållning, - " - : Känslan
stryktåligare
För mig betyder det att man behöver minst en quartsare.
 

leicaphile

Panerai
I så fall skulle många av de rolex som säljs på forumet behöva servas fastän de enligt ägarna tickar på fint. Jag hade då aldrig servat en klocka som håller i 24h, speciellt inte om klockan kostar mindre än servicen.

Ja, att klockan "tickar och går" eller "håller tiden bra" betyder inte mycket. Jag har t.ex. en Hamilton som håller tiden kanon, men släng den på en Timegrapher och amplituden är typ 180 grader vilket tyder på att den verkligen behöver servas. Köper man en klocka med okänd servicehistorik får man se till att man räknar in servicekostnad när man jämför priser med en nyservad.

En oservad klocka som "tickar och går" orsakar mycket slitage på delarna, och det gör att istället för rengöring+oljning kan det kräva att vissa delar i verket byts. Det blir lite dumsnålt om man skippar en service nu och får betala flera gånger mer om ett par år när klockan slutar ticka och halva verket är skräp...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stämgaffelur! Helt flytande sekundvisare (ingen automatisk/manuell kommer i närheten förutom springdrive), går på batteri så behöver inte ställas och underbart härligt surr! Ett måste att ha åtminstone ett sådant ur i lådan... :)
 
Stämgaffelur! Helt flytande sekundvisare (ingen automatisk/manuell kommer i närheten förutom springdrive), går på batteri så behöver inte ställas och underbart härligt surr! Ett måste att ha åtminstone ett sådant ur i lådan...

Hmm, ett sånt skulle man ha ja! Vad finns förutom Bulovas Accutron, flera tips?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag själv finner det lite uselt med quartz.
Visst är det simpelt, men klockan har ingen själ när den är kvarts! Min nuvarande klocka är dock kvarts, men som sagt, det finns inte en själ i den.
Och jag antar att dom flesta av oss är helt tokiga i mekanik så automat är väl att föredra? :)
 
Min käre son!
Ett urverk med manuellt verk för dig känslomässigt närmare klockan.
Närhet och att känslomässig koppling gör dig till en bättre människa, du är bra som du är men lite guldkant skadar aldrig.
Du måste dra upp det ca. var 40:e timme för att det skall fortsätta ticka.
Det ger även ett legitimt tillfälle att "smeka klocka".
Du kommer att förstå hur viktiga smekningar är när du blir lite äldre.
Jag vet att du, idag, oftast har autopiloten på. Ju mindre ansträngning för att komma åt njutningen, desto bättre.
Dock tror jag du gör ett tankefel där. Att längta efter närhet och smekningar gör dig till en bättre klockälskare.
Du kan alltid vända dig till mig när du har frågor om klockor och urverk.
Jag finns här för dig.
Hämta en öl, är du snäll!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Automatisk Fördelar: Mekaniken, slipper dras upp. Nackdelar: Sämre tidshållning, stannar i vila och måste dras upp manuellt.

Manuell - " - : Mekaniken - " - : - " - , måste dras upp manuellt dagligen (ofta)

Quarts - " - : Priset, exaktare tidshållning, - " - : Känslan
stryktåligare
För mig betyder det att man behöver minst en quartsare.

Finns väl ändå inget som säger att ett automatiskt urverk har sämre tidshållning bara för att det är automatiskt?
 

watchowner

Cartier
Jag tycker det är lite roligare med manuella klockor - lite mer själ.
Sen kan det bero på att jag har för många klockor, lite jobbigt med automatare som
måste ställas om hela tiden.
 
Det är ju bara de billigaste automatarna som inte också har manuellt uppdrag.
De lite dyrare fungerar ju annars som en manuell, fast den dessutom drar upp sig under användning!
Även de billigare automaterna går väldigt rätt, själv har jag två "billighetsexempel"
Seiko5 SNZG15J1 fortar sig 3 sec/dag pris ca 750:-
Orient Ray fortar sig 2 sec/dag pris ca 800:-
Inte illa för "budgetautomater" och står sig väl med många dyrare ur!
 

Petter

Omega
Finns väl ändå inget som säger att ett automatiskt urverk har sämre tidshållning bara för att det är automatiskt?

Tyvärr är det ju det. Ett automatvek får ju kraft från en fjäder som dras upp, och den kan aldrig bli så exakt som ett quarts-verk. Sen händer ju saker över tid som påverkar automatverket mer. Utan att vara expert tror jag alla håller med om det.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tyvärr är det ju det. Ett automatvek får ju kraft från en fjäder som dras upp, och den kan aldrig bli så exakt som ett quarts-verk. Sen händer ju saker över tid som påverkar automatverket mer. Utan att vara expert tror jag alla håller med om det.

Jasså jag trodde du menade jämfört med ett manuellt urverk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker inte det spelar så stor roll då jag sällan bär en klocka mer än en dag i veckan, de automater jag har måste jag då ändå ställa in och "hjälpstarta" innan användning. Gillar nog mekaniska utan datum bäst... Manuella har också trevligare ljud vid uppdragning :)
 
  • Like
Reactions: ssl

SSL

Audemars
Vilka märken tillverkar manuella klockor egentligen? Verkar inte vara så många. Svårt att hitta info.
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Vilka märken tillverkar manuella klockor egentligen? Verkar inte vara så många. Svårt att hitta info.

Panerai har massvis med manuella klockor, det finns fler manuella än automat i sortimentet. Samtliga pannor jag äger är manuella - lite mer själ som någon skrev innan och jag kan bara hålla med.
Alltid lika trevligt att skruva upp klockan och ge den liv!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Typ stowa och Panerai. Finns några få fran Grand Seiko också. Har du kollat Sea Gull 1963 ?
Mysig manuell klocka i gammalt stuk. Kostar cirka 2000kr. Tickar som fan gör den om du nu har problem med det.


 

Rivalen

Rolex
Fördelen med manuell - när du väl fått in i ryggmärgen att dra den varje morgon som en del av din morgonrutin - är att du kan lägga av den eller ha den på dig hur du vill - den kommer ändå att ha gott om power. Har man en automatare kan det bli knepigare att komma ihåg att dra den just när det behövs. Manuell är underskattat och automatiskt kanske lite överskattat?
Just my 2c efter att ha använt en manuell i ett antal veckor nu.
 
Topp