• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maurice Lacroix Aikon Automaic

Sebkim

Omega
Jag har lite frågor angående ett klockköp.
jag var i Amsterdam under helgen och sprang på en Aikon ref: AI6008-SS002-430-1, och nu undrar jag om Maurice Lacroix är ett bra märke, hur jag ska se till priset och hur de kan ändras. Jag har kollat på vintage dj och dd alternativt en speedmaster. Vad anser ni är mest klocka för pengarna, jag vill helst ha en daily lite sportig och ett mer dressur.

MvH, Sebastian
 

Sebkim

Omega
vad är ett bra pris för en vintage DD isåfall, funderar på antingen läder eller president
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Jag har lite frågor angående ett klockköp.
jag var i Amsterdam under helgen och sprang på en Aikon ref: AI6008-SS002-430-1, och nu undrar jag om Maurice Lacroix är ett bra märke, hur jag ska se till priset och hur de kan ändras. Jag har kollat på vintage dj och dd alternativt en speedmaster. Vad anser ni är mest klocka för pengarna, jag vill helst ha en daily lite sportig och ett mer dressur.

MvH, Sebastian
Tänk vad mycket kuligare det blir med bilder :)
38B81A05-2092-4870-84DF-00AB83B253DC.jpeg

Bild lånad från www.mauricelacroix.com
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Jag har lite frågor angående ett klockköp.
jag var i Amsterdam under helgen och sprang på en Aikon ref: AI6008-SS002-430-1, och nu undrar jag om Maurice Lacroix är ett bra märke, hur jag ska se till priset och hur de kan ändras. Jag har kollat på vintage dj och dd alternativt en speedmaster. Vad anser ni är mest klocka för pengarna, jag vill helst ha en daily lite sportig och ett mer dressur.

MvH, Sebastian
Finns för 50% (dvs ca 5900?) på Malmbergs Ur i Linköping som referens.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
ML gör bra klockor helt klart, köp den du gillar mest men andrahandsvärdet på ML är katastrof. Kanske bra att ha i åtanke om man inte är säker på sitt köp.
Aa ska man ha en sådan blir det antingen begagnat köp eller ett nytt köp om man vet om att man kommer ha klockan i många år framöver.
 

TFK

Omega
Någon som har testat Aikon Automatic? Det verkar vara ett rätt trevligt ur för vardagsanvändning. Till skillnad från tex en AP slipper man gråta blod om man får en ding..
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Klämde på en för någon månad sedan och blev sjukt imponerad av kvalitén på länken för priset. Finishen på hela klockan var riktigt bra. För mig är den lite väl lik en RO men kvalitén var odiskutabel.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Klämde på en för någon månad sedan och blev sjukt imponerad av kvalitén på länken för priset. Finishen på hela klockan var riktigt bra. För mig är den lite väl lik en RO men kvalitén var odiskutabel.
Låter som en bra klocka för den som inte tänker så mycket på klockan den liknar, kanske blir något att kolla närmre på. Vill man vänta kommer de finnas begagnade för ett ruskigt bra pris då ML inte har bra andrahandsvärde.
 

TFK

Omega
Ser ju riktigt fin ut! Tycker inte den är för lik AP. Finns den modellen i mindre storlek än 42mm?

Det går nog inte att bortse från att länken är "inspirerad" av AP, men jag tycker att klockan i sin helhet har en hel del egna karaktärsdrag. Tyvärr verkar den inte finnas i mindre storlek än 42 mm. Jag hade gärna sett en variant runt 39-40 mm.
 

Gabriel90

Panerai
Det går nog inte att bortse från att länken är "inspirerad" av AP, men jag tycker att klockan i sin helhet har en hel del egna karaktärsdrag. Tyvärr verkar den inte finnas i mindre storlek än 42 mm. Jag hade gärna sett en variant runt 39-40 mm.
Instämmer.
Jag bär aldrig klockor över 40mm (mest van med 36mm). Men denna klocka bärs inte alls för stort med sina 42mm då den är väldigt tunn, Ca 10.75mm.
Min gamla Black bay kändes mycket större på handleden :)
 

MARTINOV

Cartier
Det går nog inte att bortse från att länken är "inspirerad" av AP, men jag tycker att klockan i sin helhet har en hel del egna karaktärsdrag. Tyvärr verkar den inte finnas i mindre storlek än 42 mm. Jag hade gärna sett en variant runt 39-40 mm.

Aa, att länken är extremt lik har du ju rätt i. Denna hade helt klart varit intressant för mig om den varit typ 38-39mm.
 
Topp