• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Maurice Lacroix -tråden

TNT

Basic
Hello
Maurice Lacroix är ett märke som jag nyligen börjat snegla på, men när jag söker runt verkar det inte finnas sådär jättemycket om märket och dess modeller här på forumet och i alla fall inget samlat.
Det finns en del intressanta uppslag om vissa modeller (ex Aikon och Chronograph) och många har en, i huvudsak, positiv bild av märket.

Det vore intressant att få veta mer om märket, dess modeller etc och att samla allt i en tråd. Jag kan inte så mycket själv om märket, men om vi hjälps åt att fylla på så kan det nog bli en intressant tråd, SÄRSKILT om det läggs upp en del bilder!

Vad vet vi om märket?
Är det kvalitet?
Är priserna motiverade från ett kvalitetsperspektiv?

Deras Masterpiece modeller tycker jag själv är väldigt fina (men kanske lite stora!?) - sen kanske nypriserna är svårmotiverade och en dålig affär…
(Bilder stulna från internet)

1644174020873.jpeg
Masterpiece Moonphase

1644173961557.jpeg

1644173710167.jpeg

Masterpiece Square Wheel

1644173777775.jpeg
Masterpiece Tourbillon Retrograde

Hej! Rolig tråd :)

Jag gillar märket, har haft en Aikon venturer som min daily beater i 2 års tid. Jag är väldigt nöjd med den klockan, framförallt gillar jag länken samt att man kan byta den till gummi på några sekunder med deras klick-system. Det enda jag egentligen saknar är att det inte är mikrojustering på länken. Den upplevs nog som stor för många då den är 43mm, jag har dock lite över 19cm runt handleden.

Sedan har jag en Eliros som jag fick från min fru för att bära på vårat bröllop, väldigt fin dressklocka som givetvis betyder en hel del.
Jag har bara gott att säga om märket men skulle väl säga att om går i tankar om ny-köp så är det nog en klocka som bör stanna då jag tror att de flesta modeller tappar 50% direkt i andra hand.

/ Christoffer

Bilagor

• IMG_0211.jpg
    IMG_0211.jpg
    413.4 KB · Visningar: 81
  • eliros.jpg
    eliros.jpg
    376.4 KB · Visningar: 79
Hej! Rolig tråd :)

Jag gillar märket, har haft en Aikon venturer som min daily beater i 2 års tid. Jag är väldigt nöjd med den klockan, framförallt gillar jag länken samt att man kan byta den till gummi på några sekunder med deras klick-system. Det enda jag egentligen saknar är att det inte är mikrojustering på länken. Den upplevs nog som stor för många då den är 43mm, jag har dock lite över 19cm runt handleden.

Sedan har jag en Eliros som jag fick från min fru för att bära på vårat bröllop, väldigt fin dressklocka som givetvis betyder en hel del.
Jag har bara gott att säga om märket men skulle väl säga att om går i tankar om ny-köp så är det nog en klocka som bör stanna då jag tror att de flesta modeller tappar 50% direkt i andra hand.

/ Christoffer
Hur är Aikonen jämfört med andra större klockor? Eftersom den har integrerad länk och bockade luggar tänker jag mig att den kanske upplevs som lite mindre?
Visst finns det halvlänkar till den? Blir den för stor då?

En bröllopsklocka är ju kul att ha i alla år framåt (önskar att jag själv varit intresserad av klockor när jag gifte mig - nu har jag kvar ett par skor :facepalm:, och frun).

Hur är Aikonen jämfört med andra större klockor? Eftersom den har integrerad länk och bockade luggar tänker jag mig att den kanske upplevs som lite mindre?
Visst finns det halvlänkar till den? Blir den för stor då?

En bröllopsklocka är ju kul att ha i alla år framåt (önskar att jag själv varit intresserad av klockor när jag gifte mig - nu har jag kvar ett par skor :facepalm:, och frun).
Jag har inte testat jättemånga. För mig stod det mellan Aikon 42mm samt Aikon venturer 43 och det föll tillslut på venturern då jag gillade looken samt att jag gillade den svarta färgen i tavlan mer vilket gör att den andas lite mer industri. Det finns halvlänkar men mina handleder sväller ganska mycket på sommaren men då kör jag mest gummit ändå. Har sett några masterpiece i butik men har ej klämt på dom. Upplever dock att ADs ofta har de flesta modellerna inne. Bor på västkusten och både Magnussons ur i Göteborg samt Kungs Ur i Kungsbacka har ett brett sortiment inne. :)

Ingen som köpt eller iaf klämt på en Aikon Tide?
grymt sugen på en. Om ni ser en i Sthlm trakten får ni gärna hojta :)

Här har ML fått till ngt lyckat. En skelett Aikon i 39mm. Urverket bygger på Sellita 200 (eta 2824). Ofta tenderar skelett i mer modesta prisklasser att se billiga ut, som ngt lågbudget från Kina, men MLs urverk tycker jag är väl värt att visa upp. Priset är 3200 CHF.

33ACC8F8-B7FC-45F9-884B-D6D4D9EF5485.jpeg

Här har ML fått till ngt lyckat. En skelett Aikon i 39mm. Urverket bygger på Sellita 200 (eta 2824). Ofta tenderar skelett i mer modesta prisklasser att se billiga ut, som ngt lågbudget från Kina, men MLs urverk tycker jag är väl värt att visa upp. Priset är 3200 CHF.

Lite sugen på den där, de nya kvartsarna ser också fina ut.

Wow läcker

Hello
Maurice Lacroix är ett märke som jag nyligen börjat snegla på, men när jag söker runt verkar det inte finnas sådär jättemycket om märket och dess modeller här på forumet och i alla fall inget samlat.
Det finns en del intressanta uppslag om vissa modeller (ex Aikon och Chronograph) och många har en, i huvudsak, positiv bild av märket.

Det vore intressant att få veta mer om märket, dess modeller etc och att samla allt i en tråd. Jag kan inte så mycket själv om märket, men om vi hjälps åt att fylla på så kan det nog bli en intressant tråd, SÄRSKILT om det läggs upp en del bilder!

Vad vet vi om märket?
Är det kvalitet?
Är priserna motiverade från ett kvalitetsperspektiv?

Deras Masterpiece modeller tycker jag själv är väldigt fina (men kanske lite stora!?) - sen kanske nypriserna är svårmotiverade och en dålig affär…
(Bilder stulna från internet)

1644174020873.jpeg
Masterpiece Moonphase

1644173961557.jpeg

1644173710167.jpeg

Masterpiece Square Wheel

1644173777775.jpeg
Masterpiece Tourbillon Retrograde
Tycker detsamma alldeles för lite info om ML , kul med en dedikerad tråd 👍
Jag själv har 2 olika masterpiece och måste säga att dom bärs mycket mindre än vad dom är (min känsla ) ska försöka fixa ett par bilder till kvällen .

Hur är känslan av kvaliteten på era?
På squerewheelen känns den helt perfekt men inte mer en så , man blir liksom inte överraskad efter ett tag utan det är vad det är , och det är ju egentligen väldigt simpelt , enkel timme och minut och sen en väldigt speciell sekundvisare .

På retrograden är det lite samma sak allt känns bra och komplikationerna lirar fint , men där har powerreserveindikatorn har börjat krångla efter bara 2 år med sparsamt användande .

om någon har en begagnad sådan får man gärna hojta ;)

Tillbaka
Topp